Lemez

The Budapest Jazz Orchestra Plays the Music of Linda Kovács: Sunflower

Zene

Kovács Linda énekesnő pályájának legambiciózusabb, többéves projektje a mostani, hiszen big banddel készített egy teljes albumot saját szerzeményeiből, ráadásul saját hangszereléseivel. A hetvenes évek óta a big band műfaja végleg elvált minden tánczenei képzettől, és nagyobb teret enged az egyéni kifejezésnek, inspiratív belső dinamikának. Kovács Linda megközelítése erre épít, az énekhangot bele-beleszövi a hangszerek közé, miután többnyire ő maga vezeti be a témát. Az emblematikus napraforgókép és a jópofán cirkalmas kézírás a borítón jól illusztrálja a kanyargós, indázó hajlékonyságot, ami régebben is sajátja volt Kovács Lindának, de most big band hangszerelései is mesteri kézzel váltogatják a szólamok/kiemelt hangszercsoportok, tuttik és szólók sorát. Figyelemre méltó az is, hogy az énekesnő matt színezetű altját – azokhoz hasonlóan, akik hangjukat hangszerként kezelve igyekeznek harmóniába lépni a kísérő zenekarral – mennyire távol pozicionálja a jazz „dalos pacsirtáitól”; a nagyzenekar mozgási energiáját pedig hangszerelőként úgy tudja kombinálni, hogy orgánumának meghatározottságai helyett a történetek, a hangképek és a be-beszűrődő fények irányítsák a hallgató fantáziáját. Kollman Gábor zenekarvezető és Fenyvesi Márton zenei rendező, no és persze a zenekar választékos és precíz megszólalása újabb bizonyítékát adta, hogy a BJO a kortárs idiómában is tökéletesen otthon van. Az album, ha nem is megunhatatlan, de igazi gyöngyszem.

 

BJO Records, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.