Koncert

Kiszámított őrjöngés

Foo Fighters

Zene

A hírek szerint a Sziget történetének legdrágább fellépője volt a Foo Fighters, de azt biztosan nem vetheti senki a szemükre, hogy nem dolgoztak volna meg a pénzükért.

A szokásos fellépti időnek nagyjából a duplájára rúgó két és fél órában a normál setjüket nyomták le, Dave Grohl (képünkön) elszánt üvöltözéséből vagy a második számú frontemberré előlépő Taylor Hawkins fáradhatatlan dobjátékából pedig arra lehetett következtetni, hogy személyes sértésnek vennék, ha találnának akár egyetlen embert a 60 ezres tömegben, aki nem érzi magát piszok jól a koncertjükön.

Grohlék két éve éppen Concrete and Gold című albumuk (lásd: Nem mind arany, de majdnem, Magyar Narancs, 2017. szeptember 28.) megjelenése előtt jártak az Arénában, de az első kislemezként kiadott Runt és a Sunday Raint, Hawkins énekével, már akkor eljátszották. Ezek mellett most a remek női vokalistákat felvonultató The Sky is a Neighbor­hood és a Dirty Water volt az új albumról, bár a magam részéről szívesen meghallgattam volna még az őrült La Dee Dat vagy a fülbemászó refrénjével kitűnő Arrowst és a The Line-t. A produkció gerincét a két legjobb FF-lemez, a The Colour and the Shape és a Wasting Light dalai adták, de jöttek szép sorjában a kihagyhatatlan slágerek is: Learn to Fly, The Pretender, Times Like These, Best of You.

A Foo Fighters nem nagyon hisz a tetőpont fokozatos megközelítésében, az első négy-öt számmal letarolják a közönséget, és a végére is kifejezetten erős darabokat hagynak, most például a Best of You-t és az Everlongot. A két tombolós blokk között viszont a Szigeten egy kicsit jobban leült a buli, a legutóbbi budapesti fellépéshez képest több volt a felkonf, az instrumentális átvezetés, a zenésztársak hosszabb bemutatást kaptak Grohltól, aki a dobok mögé is beült, mialatt Taylor Hawkins egy Queen-feldolgozást énekelt. A show-elemek száma határozottan nőtt: Hawkins dobszerkója egy ponton az égbe emelkedett, Grohl Nirvana-pólót viselő lányát háttérénekesként mutatták be, a végén meg egy színpadra felhívott kerekesszékes srác vágta földhöz a frontember gitárját.

A két új dalon kívül csak a mostanában viszonylag ritkán játszott Hey, Johnny Park! volt olyan, amit 2017-ben nem hallottunk – utóbbi sok mindenért kárpótol, de egy 25 éve létező és 9 albumot kiadó bandától ez azért elég sovány és kiszámítható setlist, különösen, ha Grohlék teljesítményét a grunge-éra másik nagy túlélőjének, a megdöbbentően széles repertoárt mozgató Pearl Jam produkciójával hasonlítjuk össze. A változatosság hiányának másik oldala a profizmus: ebben az előadásban tényleg minden a helyén van, valószínűleg az improvizatívnak ható betéteket is ezerszer begyakorolják. Mégsem válik az egész lelketlenné, mert Dave Grohl képes élő kapcsolatot teremteni közönségével, és 50 éves dúsgazdag rocksztárként is úgy játszik, mintha az élete múlna rajta. Aki először látja a Foo Fighterst, talán azt hiszi, valami különleges, egyszeri élményben volt része, pedig náluk ez a hőfok az alapbeállítás.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.