"Kiváló formában vagyok" - Ennio Morricone zeneszerző

Zene

A világ egyik legismertebb filmzeneszerzője: dolgozott Leonéval, Argentóval, Bertoluccival és Pasolinivel is. Aktuális európai turnéján egy magyar zenekar, a Modern Art Orchestra élén saját filmzenéit vezényli. Február 15-én a Budapest Sportarénában lép fel.

Magyar Narancs: Nyolcvanöt évesen elsősorban mi ad önnek erőt ahhoz, hogy a színpadra álljon?

Ennio Morricone: Helytelen kérdés. A korom ellenére kiváló formában vagyok. A zeneszerzés magányos, mondhatni, nagyon személyes tevékenység, amiben egyedül vagy, senkire sem számíthatsz. A komponálás megköveteli, hogy magadba mélyülj. Ami hangjegyekként megjelenik a partitúrában, az egy hosszú belső utazás eredménye. A koncertezés alapja ezzel szemben az együttműködés. Ilyenkor a zenekarra, a zene átadásának a minőségére koncentrálok.

false

MN: Nem fájlalja, hogy klasszikus zeneművek szerzőjeként kevésbé ismerik?

EM: Ahhoz képest, hogy hajdanán kívülállóként szegődtem a filmhez, és nem fűztem hozzá nagy reményeket, az élet vagy a megélhetés a mozi irányába terelt. Ha úgy tetszik, kései elismerésként ért, hogy Rómától Santiago de Chiléig, Los Angelestől Pekingig bemutathattam a saját szerzeményeimet is. Soha nem a siker motivált ebben, hanem annak az örökségnek a továbbvitele, amit a nagy mesterektől, elődöktől kaptam: Palestrinától, Petrassitól, Stravinskytól, Monteverditől.

MN: Változott az elmúlt évtizedekben a gondolkodása a zene szerepéről vagy jelentőségéről?

EM: A kiindulási pont ugyanaz, mint ami kezdetben volt: a spiritualitás az emberi lélekben a zenén keresztül jelenik meg. Lehet újítani, finomítani, igényességre törekedni, meghaladni tegnapi önmagunkat, de a lényeg mindig is ez marad.

MN: A nagyvilág főleg Sergio Leone westernjei révén ismeri a nevét, aki egykor osztály- és padtársa volt.

EM: Annyiszor elmondtam már, hogy a filmzenei munkásságomnak legfeljebb a nyolc-tíz százalékát teszik ki a spagettiwesternek! Milyen vicces, hogy akkoriban, amikor ezek a filmek készültek, ez egy lenézett műfaj volt. Mára meg jócskán felértékelődött. Ami Sergiót és engem illet, nem árt, ha egy alkotói együttműködés alapja a barátság, de nem feltétlenül szükséges. Leone zsenialitása abban állt, hogy maximálisan megbízott a munkatársaiban, és szabad kezet adott nekik. A Vadnyugat zenéje előbb volt meg, mint hogy egy kockát is leforgattak volna. De a Volt egyszer egy Amerika zenéje sokkal közelebb áll a szívemhez.

MN: Nagyjából ötszáz filmhez írt zenét az évek során. Melyiket emelné ki?

EM: Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de sok munkámmal vagyok elégedett. Roland Joffé A missziója mindenképpen az elsők között szerepel - a film súlyát tekintve is. Az utóbbi években pedig a Tornatoréval közös munka jelenti a legnagyobb megelégedettséget számomra.

MN: Mire szerződik, amikor elvállal egy filmzenét: műfajra, látásmódra, a rendező személyére?

EM: Megannyi technikai, alkotói, ízlésbeli feltétel is közrejátszik abban, hogy mire mondok igent, vagy éppen mit utasítok vissza. A filmzeneszerzés egy tudatos és egy nem tudatos részből áll. Fontos, hogy tudattalanul is elindítson bennem érzelmeket, valamiféle ráhangolódást a forgatókönyv. Aztán a film vizuális és narratív világa vagy beindítja a fantáziámat, vagy nem. Néha elég egy inspiráló beszélgetés a rendezővel, máskor meg hónapokba telik, amíg sikerül ráhangolódnom a képi világra. Soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy a filmzene alkalmazott műfaj. Ez nem von le semmit az alkotói hozzájárulásomból egy film sikeréhez, de nem is kell misztifikálni a munkámat. Megbízásra dolgozom, nem saját kedvtelésből.

MN: Híre kelt, hogy nem szeretne Tarantinóval dolgozni, mert mindenfajta koherencia nélkül használja a zenét a filmjeiben.

EM: Soha nem mondtam ilyet, kiforgatták a szavaimat. Tarantino felhasználta egy korábbi dalomat a Becstelen brigantykban (és így tett még számos további filmjében - a szerk.). Nagyon tisztelem őt mint rendezőt, de aggasztó benyomást tett rám az a sok vér.

MN: Mit gondol, az olasz mozi az őt megillető helyen szerepel manapság?

EM: Méretbeli különbségek vannak, nem minőségbeliek. Olaszország sokkal kisebb ország, mint Amerika. Az amerikai mozi világszerte túldimenzionált.

MN: A zene mellett a legnagyobb szenvedélye a sakkozás, amit egy időben profi szinten is művelt. Hogyan jött az életébe?

EM: Tizennyolc évesen kezdtem, amikor egy könyvesboltban sakk-kézikönyvre bukkantam. Harmincas éveimben már az olasz nemzeti sakkválogatott tagja voltam. Olyan kiváló sakkozókkal is volt barátságos mérkőzésem, mint Lékó Péter vagy Polgár Judit.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.