Lemez

Kívánj szép álmokat

  • - legát -
  • 2020. április 5.

Zene

„Lehetett volna, mégsem az lett” – énekelte Szörényi Levente 1969-ben, de egy évvel később Mészáros Márta is énekelhette volna. A rendező Szép lányok, ne sírjatok! című filmjében eredetileg az Illés szerepelt volna, de a zenekart – a BBC rádiójában tett nyilatkozatuk miatt – szó szerint elmeszelték: Budapesten nem léphettek fel, valószínűleg a filmgyárból is kitiltották őket. Ennek ellenére a film elkészült, Mészáros a Metrót, Tolcsvayékat, és a Kex együttest „húzta be” Szörényiék helyére.

A magyar lemezkiadásban nem volt ismeretlen a filmzene mint önálló album (Ezek a fiatalok; 1967), de a Szép lányok… esetében ez fel sem merült. A filmben hallható hat Illés-dalt (ezek még a balhé előtt készültek), a Kex és Zalatnay Sarolta egy-egy számát kislemezen adták ki, a Metró-dalok az együttes első nagylemezén jelentek meg, a többiről talán megfeledkeztek. Most a muzeális felvételekben utazó Moiras Records Kívánj szép álmokat címmel pótolta e hiányt, s válogatta össze a filmben hallható számokat. Csakhogy a 15 dalból kilenc már 1970-ben, további négy pedig a kilencvenes években megjelent, csak Tolcsvayék két töredéke (Nálunk, Ballada) a kiadatlan újdonság. Kimondottan zavaró, hogy ezekből csak annyit hallhatunk, amennyit a filmből ki lehetett másolni, és a felvételek eltérő minősége tovább rontja a helyzetet. Ezért ha jót akarunk, akkor a kizárólag vinilen megjelenő Kívánj szép álmokat ne zenei élménynek, inkább egy szép tárgynak tekintsük, mivel a borító a beatkorszak sztár­grafikusának, Szyksznian Wandának a munkája.

Moiras Records, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."