Lemez

Erdődy Kamarazenekar: Laks, Rózsa, Orbán, Kilar

  • - csk -
  • 2020. április 5.

Zene

A Szefcsik Zsolt hegedűművész által 1994-ben alapított s koncertmesterként máig általa vezetett Erdődy Kamarazenekar igényes műsorpolitikájának fontos része a magyar zenetörténet értékeinek ápolása – és persze a kortárs hazai termés felé is figyelemmel fordulnak. Annak is sokszor tanújelét adták már, hogy fogékonyak a lengyel szerzők muzsikájának szépségei iránt, s ebben a repertoárban is felfedező kedvvel válogatnak. Legutóbbi lemezük egyszerre hódol a kétféle érdeklődésnek: kis lengyel–magyar antológia, amelynek négy száma közül három a magyar zenehallgató számára kevéssé ismert vagy ismeretlen mű, a negyedik néhány éve keletkezett, új magyar kompozíció.

Szymon Laks, Rózsa Miklós, Orbán György és Wojciech Kilar olyan zeneszerzői kvartett, amelynek négy tagja közül három elhagyta hazáját: Laks a két világháború között Lengyelországból Párizsba költözött, Rózsa Magyarországról Lipcse, Párizs és London után Hollywoodba, Orbán 1979-ben Romániából (Erdélyből) Magyarországra. Színes a paletta: Laks Sinfoniettája neoklasszikus kompozíció, Rózsa vonószenekari Concertója erős Kodály- és Bartók-hatást mutat, Orbán Sopra canti diversi címen összefoglalt három folklórfeldolgozása posztmodern mű, míg a Rózsához hasonlóan sok filmzenét író Kilar Orawája határozott repetitív vonásokat mutat.

Szefcsik Zsolt vezetésével a zenekar tartalmas hangzással, igényes kidolgozással és élénk karakterizálással, fordulatosan és kontrasztgazdagon szólaltatja meg a műveket, felmutatva egyéni arcélüket és feltárva szépségeiket.

 

DUX Recording Producers, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.