Lemez

Erdődy Kamarazenekar: Laks, Rózsa, Orbán, Kilar

  • - csk -
  • 2020. április 5.

Zene

A Szefcsik Zsolt hegedűművész által 1994-ben alapított s koncertmesterként máig általa vezetett Erdődy Kamarazenekar igényes műsorpolitikájának fontos része a magyar zenetörténet értékeinek ápolása – és persze a kortárs hazai termés felé is figyelemmel fordulnak. Annak is sokszor tanújelét adták már, hogy fogékonyak a lengyel szerzők muzsikájának szépségei iránt, s ebben a repertoárban is felfedező kedvvel válogatnak. Legutóbbi lemezük egyszerre hódol a kétféle érdeklődésnek: kis lengyel–magyar antológia, amelynek négy száma közül három a magyar zenehallgató számára kevéssé ismert vagy ismeretlen mű, a negyedik néhány éve keletkezett, új magyar kompozíció.

Szymon Laks, Rózsa Miklós, Orbán György és Wojciech Kilar olyan zeneszerzői kvartett, amelynek négy tagja közül három elhagyta hazáját: Laks a két világháború között Lengyelországból Párizsba költözött, Rózsa Magyarországról Lipcse, Párizs és London után Hollywoodba, Orbán 1979-ben Romániából (Erdélyből) Magyarországra. Színes a paletta: Laks Sinfoniettája neoklasszikus kompozíció, Rózsa vonószenekari Concertója erős Kodály- és Bartók-hatást mutat, Orbán Sopra canti diversi címen összefoglalt három folklórfeldolgozása posztmodern mű, míg a Rózsához hasonlóan sok filmzenét író Kilar Orawája határozott repetitív vonásokat mutat.

Szefcsik Zsolt vezetésével a zenekar tartalmas hangzással, igényes kidolgozással és élénk karakterizálással, fordulatosan és kontrasztgazdagon szólaltatja meg a műveket, felmutatva egyéni arcélüket és feltárva szépségeiket.

 

DUX Recording Producers, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.