Klippremier talált dallal - Beck Zoli és Szűcs Krisztián találkozása Cseh Tamással és Csengey Dénessel

Zene

Az Újabb utolsó dal című szerzemény videoklipje a Narancs.hu-n debütál.

Cseh Tamás 1986. május 19-én a Katona József Színházban mutatta be Mélyrepülés című műsorát, amelynek az volt a különlegessége, hogy szerzőtársa nem Bereményi Géza volt, hanem Csengey Dénes. A produkció 55 előadást ért meg, lemezen is kiadták, mégis csalódást keltett – leginkább szokatlansága miatt. Sokan nem ezt várták Cseh Tamástól, vagy ha úgy tetszik, ezt nem várták Cseh Tamástól, akihez addigra már hozzánőttek Bereményei dalszövegei.

A Mélyrepülés lezárt, egyszeri alkalomnak tekinthető, azonban Cseh Tamás és Csengey Dénes további dalokat is írt, amelyeket már nem mutattak be. Az így született dalszövegek nagyobb része több mint harminc évig „pihent”, míg a Cseh Tamás Archívumban őrzött hagyaték részeként meg nem kezdődött feldolgozásuk. Ráadásul az is kiderült, hogy némely szöveghez dallamok is készültek, és ezek is megvannak régi kazettákon – a szerzők kommentárjaival együtt.

Noha arról nincs szó, hogy ezeket a felvételeket publikálják, mégsem maradnak ismeretlenek. E megtalált, megtisztogatott szövegekből, félkész dallamfoszlányokból, dúdolgatott ötletekből állította össze estjét Beck Zoli és Szűcs Krisztián – Csengey Dénes fia, Csengey Balázs segítségével.

 
Beck Zoli és Szűcs Krisztián
Fotó: Batori Gabor

A est bemutatója 2021-ben volt az Ördögkatlan Fesztiválon, május 31-én azonban lemezen is megjelenik Másnap címmel. Az albumon hallható az Újabb utolsó dal című szerzemény is, amelyhez videoklip készült, és a Narancs.hu-n tekinthető meg először.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.