Klippremier talált dallal - Beck Zoli és Szűcs Krisztián találkozása Cseh Tamással és Csengey Dénessel

Zene

Az Újabb utolsó dal című szerzemény videoklipje a Narancs.hu-n debütál.

Cseh Tamás 1986. május 19-én a Katona József Színházban mutatta be Mélyrepülés című műsorát, amelynek az volt a különlegessége, hogy szerzőtársa nem Bereményi Géza volt, hanem Csengey Dénes. A produkció 55 előadást ért meg, lemezen is kiadták, mégis csalódást keltett – leginkább szokatlansága miatt. Sokan nem ezt várták Cseh Tamástól, vagy ha úgy tetszik, ezt nem várták Cseh Tamástól, akihez addigra már hozzánőttek Bereményei dalszövegei.

A Mélyrepülés lezárt, egyszeri alkalomnak tekinthető, azonban Cseh Tamás és Csengey Dénes további dalokat is írt, amelyeket már nem mutattak be. Az így született dalszövegek nagyobb része több mint harminc évig „pihent”, míg a Cseh Tamás Archívumban őrzött hagyaték részeként meg nem kezdődött feldolgozásuk. Ráadásul az is kiderült, hogy némely szöveghez dallamok is készültek, és ezek is megvannak régi kazettákon – a szerzők kommentárjaival együtt.

Noha arról nincs szó, hogy ezeket a felvételeket publikálják, mégsem maradnak ismeretlenek. E megtalált, megtisztogatott szövegekből, félkész dallamfoszlányokból, dúdolgatott ötletekből állította össze estjét Beck Zoli és Szűcs Krisztián – Csengey Dénes fia, Csengey Balázs segítségével.

 
Beck Zoli és Szűcs Krisztián
Fotó: Batori Gabor

A est bemutatója 2021-ben volt az Ördögkatlan Fesztiválon, május 31-én azonban lemezen is megjelenik Másnap címmel. Az albumon hallható az Újabb utolsó dal című szerzemény is, amelyhez videoklip készült, és a Narancs.hu-n tekinthető meg először.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.