Kocsibalett (Kenyeres Bálint: Before Dawn)

Zene

Kinn vagyunk a szabadban, előttünk utak szabdalta gabonatábla, lassan véget ér az éjszaka.

Kinn vagyunk a szabadban, előttünk utak szabdalta gabonatábla, lassan véget ér az éjszaka. Tekintetünk körbefordul a tájon, minden mozdulatlan, teherautó zaja szakít ki merengésünkből, meg is látjuk hamar. Alighanem valamiben sántikál e különös órán, mikor mások alszanak vagy lopni mennek... Rövid alaki gyakorlatok után megáll és dudál. A szendergő búzamezőből felemelkedik egy csomó alak, s futva közelítik a járművet (IFA lesz az). Gondosan koreografált felcihelődés, különben is, amit azonnal elárulhatunk Kenyeres Bálint filmjéről, hogy feltűnő gonddal vigyáz a kompozíciójára. Egy kis formai remek, nem vitás - sokkal többet remélni sem illik egy kisjátékfilmtől bizonyára. Ám eddigre a tartalom is kihüvelyezhető, menekülőkkel, embercsempészekkel van dolgunk, mindenki olvassa a híreket. A felszállás megtörtént, a teherautó amerről érkezett, arra elzötyög. Ki egészen a képből, a kamera addig követi, míg elnyeli a domborzat, minden rendben van - látszólag, ám érezzük, nem kell beérnünk ennyivel, fordulóponthoz érkeztünk. Az elülő motorzúgás ismét felerősödik, hovatovább egy egész berregő kórus követi. Először a rémülten rükvercelő IFA-t látjuk viszont, majd egy komplett bekerítő hadművelet tanúi lehetünk: katonai kiképzés során sem demonstrálhatnák ügyesebben, rendőri és katonai (nyilván határőrizeti) járművek némileg keresetlen csapata (rendőrségi Niva, polgári rendszámú UAZ, tán egy Latvíja is, csapatszállító tehergépkocsi, alig az ég alatt egy reflektoros helikopter meg hasonlók sora) zárja körbe az iszkolni hiába igyekvőt. Szépen kimunkált jelenet, a láthatárról, a kép mélységéből és szinte a föld alól terem ott az impozáns erejű (bár haditechnikailag első benyomásra diszkréten idejétmúlt) készültség. Gördülékeny akció, besepernek mindenkit, s elhajtanak, mint egy díszszemlén, ki a képből. Már csak a slusszpoén (egy megfejtési lehetőség) van hátra, és főcím (Vajon ki lehetett Kovács Lajos? Biztos rendőr, mindig az.); pompás szerkezet. A filmszerkesztés diadala.

Ugyanakkor felmerül a kérdés, miről szól (mármint a látottakon túl)? A több mint ígéretes fiatal rendező eddigi megszólalásaiban (itt is) ezt többé-kevésbé nézőire bízza. Igaza is van, adódnak lehetséges megfejtések, miért ne, egy rövidfilm lehet arra is jó, hogy ki-ki a lépcsőházban megcsinálja belőle a saját nagyfilmjét. De ha már sajátot akarok, mi szükségem van erre? Minek következtében nem minden hiányérzet nélkül távozunk. Kaptunk egy szép dobozt, aminek stimmel minden eresztéke.

Az Inforg Stúdió filmje

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.