Kocsibalett (Kenyeres Bálint: Before Dawn)

Zene

Kinn vagyunk a szabadban, előttünk utak szabdalta gabonatábla, lassan véget ér az éjszaka.

Kinn vagyunk a szabadban, előttünk utak szabdalta gabonatábla, lassan véget ér az éjszaka. Tekintetünk körbefordul a tájon, minden mozdulatlan, teherautó zaja szakít ki merengésünkből, meg is látjuk hamar. Alighanem valamiben sántikál e különös órán, mikor mások alszanak vagy lopni mennek... Rövid alaki gyakorlatok után megáll és dudál. A szendergő búzamezőből felemelkedik egy csomó alak, s futva közelítik a járművet (IFA lesz az). Gondosan koreografált felcihelődés, különben is, amit azonnal elárulhatunk Kenyeres Bálint filmjéről, hogy feltűnő gonddal vigyáz a kompozíciójára. Egy kis formai remek, nem vitás - sokkal többet remélni sem illik egy kisjátékfilmtől bizonyára. Ám eddigre a tartalom is kihüvelyezhető, menekülőkkel, embercsempészekkel van dolgunk, mindenki olvassa a híreket. A felszállás megtörtént, a teherautó amerről érkezett, arra elzötyög. Ki egészen a képből, a kamera addig követi, míg elnyeli a domborzat, minden rendben van - látszólag, ám érezzük, nem kell beérnünk ennyivel, fordulóponthoz érkeztünk. Az elülő motorzúgás ismét felerősödik, hovatovább egy egész berregő kórus követi. Először a rémülten rükvercelő IFA-t látjuk viszont, majd egy komplett bekerítő hadművelet tanúi lehetünk: katonai kiképzés során sem demonstrálhatnák ügyesebben, rendőri és katonai (nyilván határőrizeti) járművek némileg keresetlen csapata (rendőrségi Niva, polgári rendszámú UAZ, tán egy Latvíja is, csapatszállító tehergépkocsi, alig az ég alatt egy reflektoros helikopter meg hasonlók sora) zárja körbe az iszkolni hiába igyekvőt. Szépen kimunkált jelenet, a láthatárról, a kép mélységéből és szinte a föld alól terem ott az impozáns erejű (bár haditechnikailag első benyomásra diszkréten idejétmúlt) készültség. Gördülékeny akció, besepernek mindenkit, s elhajtanak, mint egy díszszemlén, ki a képből. Már csak a slusszpoén (egy megfejtési lehetőség) van hátra, és főcím (Vajon ki lehetett Kovács Lajos? Biztos rendőr, mindig az.); pompás szerkezet. A filmszerkesztés diadala.

Ugyanakkor felmerül a kérdés, miről szól (mármint a látottakon túl)? A több mint ígéretes fiatal rendező eddigi megszólalásaiban (itt is) ezt többé-kevésbé nézőire bízza. Igaza is van, adódnak lehetséges megfejtések, miért ne, egy rövidfilm lehet arra is jó, hogy ki-ki a lépcsőházban megcsinálja belőle a saját nagyfilmjét. De ha már sajátot akarok, mi szükségem van erre? Minek következtében nem minden hiányérzet nélkül távozunk. Kaptunk egy szép dobozt, aminek stimmel minden eresztéke.

Az Inforg Stúdió filmje

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.