koncert - ®AGAR

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. február 17.

Zene

A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerűen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az első nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában. A buli persze telt házas.
A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerûen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az elsõ nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában.

A buli persze telt házas. A kezdésre - sajnos szintén nem meglepõ módon - háromnegyed órát kell várnia a közönségnek, de az erõs kezdés kisimítja a homlokokat: Zságer Balázs a Parachute To Eternityvel behúz mindenkit az õ sajátos lüktetésébe. Amint a teljes zenekar színpadra áll, feltûnik, hogy Kovács Andor távozása után ma sem debütál új gitáros - helyét Ligeti György énekes veszi át, és ez sajnos az éneklés rovására megy: hangját végig keveselljük a koncerten. Nem így a hölgyekét: a Wings Of Love-val elhíresült Underground Divas Németh Jucijával és Judy Jayével együtt négy lány vokálozik (és szólózik), néhol még olyan számokban is, ahol ezt eddig nem szokhattuk meg. A retrospektív elektro-rock mûsor ugyanis nemcsak a felelevenítés, de üdvözlendõ módon az átdolgozás jegyében is telik - s a programba feltûnésmentesen belesimul még két új szám is a közeljövõben megjelenõ harmadik korongról (ideje volt már, hiszen utolsó lemezüket 2007-ben jelentették meg).

A Cannot Walk Fly Instead nagy sikere a már említett Wings Of Love volt, ami a ®agar-koncertek tipikus zárószáma, de ezúttal a közönség kikövetel magának még tizenöt percet, így (talán túl)húzva a koncertet kicsit több mint kétórásra. A vizuális anyag - ami a Trafóban zajló Temps d'Images (Képek ideje) fesztiválhoz is méltó - Kemuri és az Urbanizer jól átgondolt munkája: aszszociációk ritmusváltozásokkal kísért szabályos áramlása.

A koncert után a kijáratnál egy kamerás úriember kérdez néhányat a távozóktól ("®agaréknak, dokumentumfilmhez"); az obligát "hogy tetszett a koncert, és milyenek az új számok?"-ra egyértelmû a felelet: köszi, jó volt - de ránk fér már az az új album!

Trafó, február 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.