koncert - ®AGAR

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. február 17.

Zene

A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerűen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az első nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában. A buli persze telt házas.
A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerûen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az elsõ nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában.

A buli persze telt házas. A kezdésre - sajnos szintén nem meglepõ módon - háromnegyed órát kell várnia a közönségnek, de az erõs kezdés kisimítja a homlokokat: Zságer Balázs a Parachute To Eternityvel behúz mindenkit az õ sajátos lüktetésébe. Amint a teljes zenekar színpadra áll, feltûnik, hogy Kovács Andor távozása után ma sem debütál új gitáros - helyét Ligeti György énekes veszi át, és ez sajnos az éneklés rovására megy: hangját végig keveselljük a koncerten. Nem így a hölgyekét: a Wings Of Love-val elhíresült Underground Divas Németh Jucijával és Judy Jayével együtt négy lány vokálozik (és szólózik), néhol még olyan számokban is, ahol ezt eddig nem szokhattuk meg. A retrospektív elektro-rock mûsor ugyanis nemcsak a felelevenítés, de üdvözlendõ módon az átdolgozás jegyében is telik - s a programba feltûnésmentesen belesimul még két új szám is a közeljövõben megjelenõ harmadik korongról (ideje volt már, hiszen utolsó lemezüket 2007-ben jelentették meg).

A Cannot Walk Fly Instead nagy sikere a már említett Wings Of Love volt, ami a ®agar-koncertek tipikus zárószáma, de ezúttal a közönség kikövetel magának még tizenöt percet, így (talán túl)húzva a koncertet kicsit több mint kétórásra. A vizuális anyag - ami a Trafóban zajló Temps d'Images (Képek ideje) fesztiválhoz is méltó - Kemuri és az Urbanizer jól átgondolt munkája: aszszociációk ritmusváltozásokkal kísért szabályos áramlása.

A koncert után a kijáratnál egy kamerás úriember kérdez néhányat a távozóktól ("®agaréknak, dokumentumfilmhez"); az obligát "hogy tetszett a koncert, és milyenek az új számok?"-ra egyértelmû a felelet: köszi, jó volt - de ránk fér már az az új album!

Trafó, február 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."