koncert - ®AGAR

  • Kõhalmi Anett
  • 2011. február 17.

Zene

A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerűen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az első nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában. A buli persze telt házas.
A tízéves jubileumi ®agar-koncertet szombaton a Trafóban tartották - stílszerûen, hiszen a zenekarnak nemcsak két lemezbemutatója volt már itt, de az elsõ nagyobb koncertjét is ezen a helyen adta még 2001 februárjában.

A buli persze telt házas. A kezdésre - sajnos szintén nem meglepõ módon - háromnegyed órát kell várnia a közönségnek, de az erõs kezdés kisimítja a homlokokat: Zságer Balázs a Parachute To Eternityvel behúz mindenkit az õ sajátos lüktetésébe. Amint a teljes zenekar színpadra áll, feltûnik, hogy Kovács Andor távozása után ma sem debütál új gitáros - helyét Ligeti György énekes veszi át, és ez sajnos az éneklés rovására megy: hangját végig keveselljük a koncerten. Nem így a hölgyekét: a Wings Of Love-val elhíresült Underground Divas Németh Jucijával és Judy Jayével együtt négy lány vokálozik (és szólózik), néhol még olyan számokban is, ahol ezt eddig nem szokhattuk meg. A retrospektív elektro-rock mûsor ugyanis nemcsak a felelevenítés, de üdvözlendõ módon az átdolgozás jegyében is telik - s a programba feltûnésmentesen belesimul még két új szám is a közeljövõben megjelenõ harmadik korongról (ideje volt már, hiszen utolsó lemezüket 2007-ben jelentették meg).

A Cannot Walk Fly Instead nagy sikere a már említett Wings Of Love volt, ami a ®agar-koncertek tipikus zárószáma, de ezúttal a közönség kikövetel magának még tizenöt percet, így (talán túl)húzva a koncertet kicsit több mint kétórásra. A vizuális anyag - ami a Trafóban zajló Temps d'Images (Képek ideje) fesztiválhoz is méltó - Kemuri és az Urbanizer jól átgondolt munkája: aszszociációk ritmusváltozásokkal kísért szabályos áramlása.

A koncert után a kijáratnál egy kamerás úriember kérdez néhányat a távozóktól ("®agaréknak, dokumentumfilmhez"); az obligát "hogy tetszett a koncert, és milyenek az új számok?"-ra egyértelmû a felelet: köszi, jó volt - de ránk fér már az az új album!

Trafó, február 12.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.