Koncert - Az esőcsináló - A Slayer és a Mastodon a Hegyalja Fesztiválon

  • Vincze Ádám
  • 2011. július 21.

Zene

Úgy látszik, az egyre inkább műfajspecifikussá váló hazai fesztiválpiacon a Hegyalja szervezői a metálarcokat is szeretnék megfogni, hiszen tavalyelőtt a Machine Head játszott főműsoridőben a nagyszínpadon, tavaly a Motörhead, idén pedig egyenesen két legendásnak is nyugodt szívvel nevezhető brigád kapta meg ott a zárópozíciót - hogy a minden évben a kisebb színpadokon fellépő, nem kevésbé kultikus metálzenekarokról (idén például a sátánista botrányairól híres floridai Deicide is koncertezett a Pepsi színpadon) ne is beszéljünk.

Úgy látszik, az egyre inkább műfajspecifikussá váló hazai fesztiválpiacon a Hegyalja szervezői a metálarcokat is szeretnék megfogni, hiszen tavalyelőtt a Machine Head játszott főműsoridőben a nagyszínpadon, tavaly a Motörhead, idén pedig egyenesen két legendásnak is nyugodt szívvel nevezhető brigád kapta meg ott a zárópozíciót - hogy a minden évben a kisebb színpadokon fellépő, nem kevésbé kultikus metálzenekarokról (idén például a sátánista botrányairól híres floridai Deicide is koncertezett a Pepsi színpadon) ne is beszéljünk.

A nagyszínpad programját csütörtökön záró Mastodon alapvetően óriásit hibázott a Crack The Skye című legutóbbi lemezével, amellyel a surmó atlantai rockzenészek szerették volna bebizonyítani, hogy a Mastodon igenis egy progresszív rockzenekar. A Crack The Skye-nak nem szolgáltatott igazságot az elmúlt két év: az album pontosan ugyanannyira tűnik a Mastodon leggyengébb alkotásának a rengeteg feleslegesre nyújtott pillanattal, mint a megjelenése idején. A szerény elvárásokhoz képest aztán nagyon kellemes meglepetést okozott a zenekar. Az ember azt várná, hogy a Mastodon még mindig a Crack... bűvöletében él, és vélhetően az egész lemez elhangzik majd - úgy, mint a Live At The Aragon című, idén megjelent koncert-DVD-n. Ehhez képest a nyitódal a Leviathan című kettes lemez első klipnótája, az Iron Tusk volt, ezek után megbombázták a közönséget a debütáló Remission három irgalmatlan riffzuhatagával - March Of The Fire Ants, Where Strides The Behemoth, Mother Puncher -, és csak ezek, illetve a szintén a Leviathanról elővett Aqua Dementia után tértek át a Crack... két dalára (a címadóra és a Ghost Of Kareliára), illetve az azt megelőző, a mértékadó Remission-Leviathan kettősnél már érezhetően gyengébb Blood Mountain témáira (érdekes, hogy erről a lemezről pont a klipesített Wolf Is Loose-t viszont nem játszották). Utóbbiaknál el is halt a koncert - indulásakor még kifogástalan - lendülete, és csak a végén eljátszott két leviathanos tételre, a Megalodonra és a Blood And Thunderre, valamint a záródalként elnyomott Melvins-feldolgozásra (The Bit) tért vissza. A Mastodon nem tudta megfejelni ugyan a legendás 2003-as gödöllői koncertjét - ez talán lehetetlen is lenne -, de kimondottan meggyőző koncertet adott, úgyhogy ezek után kíváncsi leszek az elvileg ősszel érkező új anyagra, pláne, hogy a The Hunterre keresztelt lemezt a zenekar vadabbra és súlyosabbra ígéri, mint elődjét.

A pénteki nap főzenekara, a Slayer teljesen más tészta. 'k sosem próbáltak kitörni a gyakorlatilag általuk teremtett műfaj skatulyájából, ugyanakkor talán a Slayer az egyetlen olyan zenekar, amely úgy képes továbbvinni a 80-as évek elején felvett zenei fonalat, hogy közben egyáltalán nem tűnik hiteltelennek vagy görcsös erőlködésnek a dolog. Rossz Slayer-lemez nemigen van - még az újabb anyagok is, amelyeket ezek a hízott amerikaiak bőven túl a negyvenen készítettek, feszülnek a démoni energiától. A Slayer ugyanakkor élőben az igazi: akkor ámul el az ember igazán azon, hogy mennyire súlyosak és gonoszak ezek a dalok, és milyen irgalmatlan feszességgel képesek még mindig játszani őket. Egy Slayer-koncert egyáltalán nem tartozik a szórakoztató kategóriába: tavasszal például a sportarénában tizenezer ember botorkált ki a Slayer szettje után a világosba, zömmel lehajtott fejjel, és többnyire csendben, annyira nyomasztó ez a zenekar élőben: körülbelül mintha másfél óráig auschwitzi emberkísérletekről kellene vágatlan felvételeket néznünk. Az egyetlen enyhítő körülmény maga Tom Araya, a zenekar énekes-basszusgitárosa, aki négy-öt egyben eldarált-elüvöltött dal után képes percekig mosolyogva szemlélni a közönséget, mintha azt mondaná, nincs semmi baj, nyugodjunk meg, ők sem gondolják ezt komolyan.

Itt, a Hegyalján is megkaptuk a tökéletes koncertet, ahogy szoktuk. A súlyos beteg Jeff Hanneman gitáros helyett még mindig a veterán Gary Holt játszik az Exodusból - teljesen korrektül nyomja a szólókat, néhol a saját képére formálva őket hitelesen és ízlésesen -, Dave Lombardo dobos pedig továbbra is úgy üt néhány milliszekundummal az ütem mögé, mint valami reggae-dobos, hogy még a legképtelenebb kettő/négyes szögelés is irgalmatlanul húzóssá váljon ezáltal.

A műsor standard fesztivál-setlist (bár jó néhány számmal rövidebb, mint egy nappal korábban Szlovéniában a Metalcampen), és egyébként majdnem ugyanaz, mint a sportarénában tavasszal. Itt is a World Painted Blood és a Hate Worldwide kettősével kezdenek, aztán jön a War Ensemble, a Postmortem, a Temptation, majd a kihagyhatatlan Dead Skin Mask (Araya közönségénekeltetési technikája óriási: semmi utasítgatás, egyszerűen a refrénnél elsétál a mikrofontól, és közben jóságos nagybácsiként kedvesen rámosolyog a közönségre, ennek pedig nem lehet ellenállni). Az egyetlen meglepetés talán csak a Hallowed Point és a Chemical Warfare-rel összekötött Ghosts Of War a South Of Heavenről. A koncert közepe felé aztán az időjárás is elkezdi érezni, hogy itt most a Slayer játszik, és (csakúgy, mint 2002-ben a Petőfi Csarnokban, ahol a Slayer intrója után kezdett el szakadni) megérkezik a fesztivál egyetlen vihara égzengéssel, villámlással és zuhogó esővel, ahogy kell, ami még rátesz egy lapáttal a súlyos dalok által keltett hangulatra - úgy, hogy egészen pontosan a koncert vége után három perccel már el is áll az eső. Ennek köszönhetően a ráadás is rövidebb: mindössze egy zivatarban elreszelt Angel Of Deathre futja, aminek a közepén még az áram is elmegy a nagyszínpad hangcuccából - a Slayer természetesen gond nélkül játszik tovább alapról; a végén a szokásos South Of Heaven-Raining Blood kettős így lemarad, de a koncert ettől eltekintve is hibátlan.

Rakamaz-Tokaj, július 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”