Koncert - Az esőcsináló - A Slayer és a Mastodon a Hegyalja Fesztiválon

  • Vincze Ádám
  • 2011. július 21.

Zene

Úgy látszik, az egyre inkább műfajspecifikussá váló hazai fesztiválpiacon a Hegyalja szervezői a metálarcokat is szeretnék megfogni, hiszen tavalyelőtt a Machine Head játszott főműsoridőben a nagyszínpadon, tavaly a Motörhead, idén pedig egyenesen két legendásnak is nyugodt szívvel nevezhető brigád kapta meg ott a zárópozíciót - hogy a minden évben a kisebb színpadokon fellépő, nem kevésbé kultikus metálzenekarokról (idén például a sátánista botrányairól híres floridai Deicide is koncertezett a Pepsi színpadon) ne is beszéljünk.

Úgy látszik, az egyre inkább műfajspecifikussá váló hazai fesztiválpiacon a Hegyalja szervezői a metálarcokat is szeretnék megfogni, hiszen tavalyelőtt a Machine Head játszott főműsoridőben a nagyszínpadon, tavaly a Motörhead, idén pedig egyenesen két legendásnak is nyugodt szívvel nevezhető brigád kapta meg ott a zárópozíciót - hogy a minden évben a kisebb színpadokon fellépő, nem kevésbé kultikus metálzenekarokról (idén például a sátánista botrányairól híres floridai Deicide is koncertezett a Pepsi színpadon) ne is beszéljünk.

A nagyszínpad programját csütörtökön záró Mastodon alapvetően óriásit hibázott a Crack The Skye című legutóbbi lemezével, amellyel a surmó atlantai rockzenészek szerették volna bebizonyítani, hogy a Mastodon igenis egy progresszív rockzenekar. A Crack The Skye-nak nem szolgáltatott igazságot az elmúlt két év: az album pontosan ugyanannyira tűnik a Mastodon leggyengébb alkotásának a rengeteg feleslegesre nyújtott pillanattal, mint a megjelenése idején. A szerény elvárásokhoz képest aztán nagyon kellemes meglepetést okozott a zenekar. Az ember azt várná, hogy a Mastodon még mindig a Crack... bűvöletében él, és vélhetően az egész lemez elhangzik majd - úgy, mint a Live At The Aragon című, idén megjelent koncert-DVD-n. Ehhez képest a nyitódal a Leviathan című kettes lemez első klipnótája, az Iron Tusk volt, ezek után megbombázták a közönséget a debütáló Remission három irgalmatlan riffzuhatagával - March Of The Fire Ants, Where Strides The Behemoth, Mother Puncher -, és csak ezek, illetve a szintén a Leviathanról elővett Aqua Dementia után tértek át a Crack... két dalára (a címadóra és a Ghost Of Kareliára), illetve az azt megelőző, a mértékadó Remission-Leviathan kettősnél már érezhetően gyengébb Blood Mountain témáira (érdekes, hogy erről a lemezről pont a klipesített Wolf Is Loose-t viszont nem játszották). Utóbbiaknál el is halt a koncert - indulásakor még kifogástalan - lendülete, és csak a végén eljátszott két leviathanos tételre, a Megalodonra és a Blood And Thunderre, valamint a záródalként elnyomott Melvins-feldolgozásra (The Bit) tért vissza. A Mastodon nem tudta megfejelni ugyan a legendás 2003-as gödöllői koncertjét - ez talán lehetetlen is lenne -, de kimondottan meggyőző koncertet adott, úgyhogy ezek után kíváncsi leszek az elvileg ősszel érkező új anyagra, pláne, hogy a The Hunterre keresztelt lemezt a zenekar vadabbra és súlyosabbra ígéri, mint elődjét.

A pénteki nap főzenekara, a Slayer teljesen más tészta. 'k sosem próbáltak kitörni a gyakorlatilag általuk teremtett műfaj skatulyájából, ugyanakkor talán a Slayer az egyetlen olyan zenekar, amely úgy képes továbbvinni a 80-as évek elején felvett zenei fonalat, hogy közben egyáltalán nem tűnik hiteltelennek vagy görcsös erőlködésnek a dolog. Rossz Slayer-lemez nemigen van - még az újabb anyagok is, amelyeket ezek a hízott amerikaiak bőven túl a negyvenen készítettek, feszülnek a démoni energiától. A Slayer ugyanakkor élőben az igazi: akkor ámul el az ember igazán azon, hogy mennyire súlyosak és gonoszak ezek a dalok, és milyen irgalmatlan feszességgel képesek még mindig játszani őket. Egy Slayer-koncert egyáltalán nem tartozik a szórakoztató kategóriába: tavasszal például a sportarénában tizenezer ember botorkált ki a Slayer szettje után a világosba, zömmel lehajtott fejjel, és többnyire csendben, annyira nyomasztó ez a zenekar élőben: körülbelül mintha másfél óráig auschwitzi emberkísérletekről kellene vágatlan felvételeket néznünk. Az egyetlen enyhítő körülmény maga Tom Araya, a zenekar énekes-basszusgitárosa, aki négy-öt egyben eldarált-elüvöltött dal után képes percekig mosolyogva szemlélni a közönséget, mintha azt mondaná, nincs semmi baj, nyugodjunk meg, ők sem gondolják ezt komolyan.

Itt, a Hegyalján is megkaptuk a tökéletes koncertet, ahogy szoktuk. A súlyos beteg Jeff Hanneman gitáros helyett még mindig a veterán Gary Holt játszik az Exodusból - teljesen korrektül nyomja a szólókat, néhol a saját képére formálva őket hitelesen és ízlésesen -, Dave Lombardo dobos pedig továbbra is úgy üt néhány milliszekundummal az ütem mögé, mint valami reggae-dobos, hogy még a legképtelenebb kettő/négyes szögelés is irgalmatlanul húzóssá váljon ezáltal.

A műsor standard fesztivál-setlist (bár jó néhány számmal rövidebb, mint egy nappal korábban Szlovéniában a Metalcampen), és egyébként majdnem ugyanaz, mint a sportarénában tavasszal. Itt is a World Painted Blood és a Hate Worldwide kettősével kezdenek, aztán jön a War Ensemble, a Postmortem, a Temptation, majd a kihagyhatatlan Dead Skin Mask (Araya közönségénekeltetési technikája óriási: semmi utasítgatás, egyszerűen a refrénnél elsétál a mikrofontól, és közben jóságos nagybácsiként kedvesen rámosolyog a közönségre, ennek pedig nem lehet ellenállni). Az egyetlen meglepetés talán csak a Hallowed Point és a Chemical Warfare-rel összekötött Ghosts Of War a South Of Heavenről. A koncert közepe felé aztán az időjárás is elkezdi érezni, hogy itt most a Slayer játszik, és (csakúgy, mint 2002-ben a Petőfi Csarnokban, ahol a Slayer intrója után kezdett el szakadni) megérkezik a fesztivál egyetlen vihara égzengéssel, villámlással és zuhogó esővel, ahogy kell, ami még rátesz egy lapáttal a súlyos dalok által keltett hangulatra - úgy, hogy egészen pontosan a koncert vége után három perccel már el is áll az eső. Ennek köszönhetően a ráadás is rövidebb: mindössze egy zivatarban elreszelt Angel Of Deathre futja, aminek a közepén még az áram is elmegy a nagyszínpad hangcuccából - a Slayer természetesen gond nélkül játszik tovább alapról; a végén a szokásos South Of Heaven-Raining Blood kettős így lemarad, de a koncert ettől eltekintve is hibátlan.

Rakamaz-Tokaj, július 14-15.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?