koncert - PAROV STELAR

  • Kõhalmi Anett
  • 2010. november 18.

Zene

Az ember azt hinné, azzal lesz a gond egy ilyen koncerten, hogy a volt Felvonulási tér foghíjas macskakövén a nagy hidegben tíz emberből nyolc kificamítja a bokáját az őrült partiban.De nem. Már az első szám után jön a döbbenet.

Az ember azt hinné, azzal lesz a gond egy ilyen koncerten, hogy a volt Felvonulási tér foghíjas macskakövén a nagy hidegben tíz emberbõl nyolc kificamítja a bokáját az õrült partiban.De nem. Már az elsõ szám után jön a döbbenet. Mi történt itt, de legfõképpen: ki ez? A rutinos Parov Stelarra járók sasszeme rögtön kiszúrhatta az árnyalatnyi színpadképváltozást: eddig egy sötét bõrû leányzó énekelt a basszusos és a szaxis között, most meg egy fehér. Beate Baumgartner (avagy a koncertek Yola B.-je) magánéleti okokra hivatkozva a közelmúltban kilépett a zenekarból, és helyét a bájos Gianna Charles vette át.

Az új énekesnõ második koncertjén (egy nappal hamarabb, 10-én szerdán Prágában debütált) a régi, kevésbé vokális nóták voltak túlsúlyban - olyanok, mint a Night In Torino vagy a Homesick -, de ha mégis a legutóbbi nagylemezrõl (Coco) játszottak, azt is az eredeti énekhanggal tették.

Gianna Charles vokálozott ugyan, és kisebb-nagyobb sikerekkel próbálta élõvé tenni a show-t, de hiányzott belõle a dög, az az igazi, New Orleans-i, cigarettafüstös hangulat. Persze, megértõk vagyunk: bele kell még szoknia, és hát nem is rá írták a nótákat. De ilyenkor döbben rá igazán az ember, hogy az electroswingnél mennyire meghatározó az ének - még ha a szöveget magát nem is értjük mindig.

Szerencsére a zenekar alaptagjaira mindig lehet számítani: a virtuóz Max the Sax és Parov Stelar elvitték a hátukon a bulit; annak, aki elõször látta õket, eszméletlen élményben lehetett része. De azok, akik az elmúlt néhány alkalommal ott voltak, amikor hazánkban jártak (a SZIN-en, a veszprémi utcazene-fesztiválon vagy az A38-on), komoly hiányérzettel térhettek haza az Ötvenhatosok terérõl.

A mûsor mindennek ellenére élvezetes volt, és ahol már Charles kisasszonyra szabták, ott mûködött is. De mindössze egy órát játszottak a mélyhûtött fesztivál nyitónapján - aztán se visszataps, se semmi.

Fridge Fesztivál, november 11.

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.