koncert - PAROV STELAR

  • Kõhalmi Anett
  • 2010. november 18.

Zene

Az ember azt hinné, azzal lesz a gond egy ilyen koncerten, hogy a volt Felvonulási tér foghíjas macskakövén a nagy hidegben tíz emberből nyolc kificamítja a bokáját az őrült partiban.De nem. Már az első szám után jön a döbbenet.

Az ember azt hinné, azzal lesz a gond egy ilyen koncerten, hogy a volt Felvonulási tér foghíjas macskakövén a nagy hidegben tíz emberbõl nyolc kificamítja a bokáját az õrült partiban.De nem. Már az elsõ szám után jön a döbbenet. Mi történt itt, de legfõképpen: ki ez? A rutinos Parov Stelarra járók sasszeme rögtön kiszúrhatta az árnyalatnyi színpadképváltozást: eddig egy sötét bõrû leányzó énekelt a basszusos és a szaxis között, most meg egy fehér. Beate Baumgartner (avagy a koncertek Yola B.-je) magánéleti okokra hivatkozva a közelmúltban kilépett a zenekarból, és helyét a bájos Gianna Charles vette át.

Az új énekesnõ második koncertjén (egy nappal hamarabb, 10-én szerdán Prágában debütált) a régi, kevésbé vokális nóták voltak túlsúlyban - olyanok, mint a Night In Torino vagy a Homesick -, de ha mégis a legutóbbi nagylemezrõl (Coco) játszottak, azt is az eredeti énekhanggal tették.

Gianna Charles vokálozott ugyan, és kisebb-nagyobb sikerekkel próbálta élõvé tenni a show-t, de hiányzott belõle a dög, az az igazi, New Orleans-i, cigarettafüstös hangulat. Persze, megértõk vagyunk: bele kell még szoknia, és hát nem is rá írták a nótákat. De ilyenkor döbben rá igazán az ember, hogy az electroswingnél mennyire meghatározó az ének - még ha a szöveget magát nem is értjük mindig.

Szerencsére a zenekar alaptagjaira mindig lehet számítani: a virtuóz Max the Sax és Parov Stelar elvitték a hátukon a bulit; annak, aki elõször látta õket, eszméletlen élményben lehetett része. De azok, akik az elmúlt néhány alkalommal ott voltak, amikor hazánkban jártak (a SZIN-en, a veszprémi utcazene-fesztiválon vagy az A38-on), komoly hiányérzettel térhettek haza az Ötvenhatosok terérõl.

A mûsor mindennek ellenére élvezetes volt, és ahol már Charles kisasszonyra szabták, ott mûködött is. De mindössze egy órát játszottak a mélyhûtött fesztivál nyitónapján - aztán se visszataps, se semmi.

Fridge Fesztivál, november 11.

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.