koncert - RAMMSTEIN

  • - vincze -
  • 2010. március 25.

Zene

Nekem úgy tűnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála előtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerős elődöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az első sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverő, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülőjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az előadást. Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét.
Nekem úgy tûnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála elõtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerõs elõdöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az elsõ sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverõ, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülõjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az elõadást.

Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét. Az elsõ etapot ezen az estén jórészt a nem különösebben erõsre sikerült új anyag, a Liebe Ist Für Alle Da dalai adták, és a komoly mennyiségben adagolt pirotechnika, valamint a vadállatabb élõ hangzás jóval élvezetesebbé tette ezeket itt, mint lemezen hallgatva. Aztán egyre több, tényleg hatalmas Rammstein-slágert találtak meg a rezzenéstelen arccal játszó német zenészek - jött elõször a Feuer Frei a címhez méltó, irdatlan tüzekkel, majd a vége felé olyanok, mint a Benzin, a Sonne meg a kihagyhatatlan Du Hast/Engel kettõs (csak a Reise, Reise hiányzott), és egyre szigorúbb lett a látvány is az égõ technikussal, valamint a hatalmas falloszt formázó, habot és konfettit lövöldözõ ágyúval, és itt kezdtem azt érezni, hogy ez a koncert pontosan olyan, mint valami iszonyatos költségvetéssel megcsinált hollywoodi film, aminek az ember elõre tudja a csattanóit, ugyanakkor mégis van benne néhány hátborzongatóan zseniális pillanat. Az egyetlen bajom pont ez a túlzott tökéletesség, a németes precizitás volt: a rock 'n' roll káoszelmélete legalább egy-két hibázást megkövetelt volna, de semmi ilyesmi, csak Till Lindemann többször is elejtett kedves magyar szavai szolgáltak némi ellenpontként a másfél órányi gépesített mészárlással szemben.

Papp László Budapest Sportaréna, március 16.

****

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.