koncert - RAMMSTEIN

  • - vincze -
  • 2010. március 25.

Zene

Nekem úgy tűnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála előtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerős elődöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az első sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverő, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülőjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az előadást. Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét.
Nekem úgy tûnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála elõtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerõs elõdöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az elsõ sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverõ, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülõjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az elõadást.

Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét. Az elsõ etapot ezen az estén jórészt a nem különösebben erõsre sikerült új anyag, a Liebe Ist Für Alle Da dalai adták, és a komoly mennyiségben adagolt pirotechnika, valamint a vadállatabb élõ hangzás jóval élvezetesebbé tette ezeket itt, mint lemezen hallgatva. Aztán egyre több, tényleg hatalmas Rammstein-slágert találtak meg a rezzenéstelen arccal játszó német zenészek - jött elõször a Feuer Frei a címhez méltó, irdatlan tüzekkel, majd a vége felé olyanok, mint a Benzin, a Sonne meg a kihagyhatatlan Du Hast/Engel kettõs (csak a Reise, Reise hiányzott), és egyre szigorúbb lett a látvány is az égõ technikussal, valamint a hatalmas falloszt formázó, habot és konfettit lövöldözõ ágyúval, és itt kezdtem azt érezni, hogy ez a koncert pontosan olyan, mint valami iszonyatos költségvetéssel megcsinált hollywoodi film, aminek az ember elõre tudja a csattanóit, ugyanakkor mégis van benne néhány hátborzongatóan zseniális pillanat. Az egyetlen bajom pont ez a túlzott tökéletesség, a németes precizitás volt: a rock 'n' roll káoszelmélete legalább egy-két hibázást megkövetelt volna, de semmi ilyesmi, csak Till Lindemann többször is elejtett kedves magyar szavai szolgáltak némi ellenpontként a másfél órányi gépesített mészárlással szemben.

Papp László Budapest Sportaréna, március 16.

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.