koncert - RAMMSTEIN

  • - vincze -
  • 2010. március 25.

Zene

Nekem úgy tűnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála előtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerős elődöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az első sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverő, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülőjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az előadást. Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét.
Nekem úgy tûnik, hogy a Rammstein az arénarock-korszak halála elõtti utolsó zenekar, amelynek még lehet esélye követni az olyan színpadi show-ban is bivalyerõs elõdöket, mint a Kiss vagy Alice Cooper. Egy Rammstein-koncert ugyanis nem úgy néz ki, hogy az ember az elsõ sorban állva érzi a zenészek izzadságszagát, és fejbekólintja az elhajított dobverõ, hanem felkapaszkodik a Sportaréna kakasülõjére, kicsit botorkál a félhomályban, mintha moziban lenne, bosszankodik a folyamatosan mobiltelefonáló, ide-oda járkáló rétegen, aztán seggen ülve végignézi az elõadást.

Ami persze egészen jól sikerült, hiszen a Rammstein gyakorlatilag a koncertjeinek köszönheti a hírnevét. Az elsõ etapot ezen az estén jórészt a nem különösebben erõsre sikerült új anyag, a Liebe Ist Für Alle Da dalai adták, és a komoly mennyiségben adagolt pirotechnika, valamint a vadállatabb élõ hangzás jóval élvezetesebbé tette ezeket itt, mint lemezen hallgatva. Aztán egyre több, tényleg hatalmas Rammstein-slágert találtak meg a rezzenéstelen arccal játszó német zenészek - jött elõször a Feuer Frei a címhez méltó, irdatlan tüzekkel, majd a vége felé olyanok, mint a Benzin, a Sonne meg a kihagyhatatlan Du Hast/Engel kettõs (csak a Reise, Reise hiányzott), és egyre szigorúbb lett a látvány is az égõ technikussal, valamint a hatalmas falloszt formázó, habot és konfettit lövöldözõ ágyúval, és itt kezdtem azt érezni, hogy ez a koncert pontosan olyan, mint valami iszonyatos költségvetéssel megcsinált hollywoodi film, aminek az ember elõre tudja a csattanóit, ugyanakkor mégis van benne néhány hátborzongatóan zseniális pillanat. Az egyetlen bajom pont ez a túlzott tökéletesség, a németes precizitás volt: a rock 'n' roll káoszelmélete legalább egy-két hibázást megkövetelt volna, de semmi ilyesmi, csak Till Lindemann többször is elejtett kedves magyar szavai szolgáltak némi ellenpontként a másfél órányi gépesített mészárlással szemben.

Papp László Budapest Sportaréna, március 16.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.