koncert - REAL YOUR NATURE

  • - tardos -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

Cadik, Magyarország első számú hiphop dj-je havonta jelentkező programsorozatot indított az A38-on, a nyitóestére két amerikai és egy dél-afrikai rappert hívott el. Bluebird őszinte fehér gyerek, fehér szöveggel, elégedetlenséggel.
Cadik, Magyarország elsõ számú hiphop dj-je havonta jelentkezõ programsorozatot indított az A38-on, a nyitóestére két amerikai és egy dél-afrikai rappert hívott el. Bluebird õszinte fehér gyerek, fehér szöveggel, elégedetlenséggel. Cinizmussal átitatott sorait saját zenéire üvölti, táncol, gesztikulál, ugrál, vetõdik, s még énekelni sem rest. A koncert végén le is ugrik a színpadról, és egy Iggy Pop-számra körbefut a közönségben - abszolút sikert arat.

Az est második performere, Ben Sharpa kifejezetten rémisztõ. ' nem viccelni jött. Ebbõl a kicsi afrikai emberbõl olyan prédikáció ömlik, hogy egészen aprónak érzem magam tõle már az elsõ percben. És csak megyek össze. Bár két centit visszanyúlok, ahogy a szénné csépelt rendõrgyalázást is elõveszi, mégsem bírok ellenállni neki, pedig már forog a gyomrom a sötét beatektõl és a baljós szövegektõl. Van benne pár csepp álagresszió, ott van az extra méretû hoodie-jában, a rosszat sejtetõ pózokban és a klipjeiben, melyeket végig mellévetít a Kiégõ Izzók, és mégis: a sok allûrrel együtt õ az est leghitelesebb mc-je.

És ha Sharpát az álagresszív jelzõvel illettem, akkor Oddateee-re nem is tudom, mit kéne mondanom. Ez az ember úgy néz ki, mintha egy nu-rave buliból rántották volna elõ; robottáncol, fogdossa magát, az arca leginkább egy sorozatgyilkoséra hasonlít. Mellé nem dj kerül, hanem gitáros, aki csak azért nyúl a hangszeréhez, hogy fülcsontocskákat roncsoló, recsegésig torzított zúzást csaljon elõ belõle. Nem értem Oddateee-t. Nagyon akar valamit, divatos, hangos, de legbelül mintha kongana az ürességtõl.

Egyik fellépõt sem sorolnám a favoritkategóriámba: kicsit feszesek, a hangszínük is inkább középtónusú, mint mély, de szerencsére senki nem próbálkozik raggaelemekkel; viszonylag kevés a dub-step ütem, és andalító énektémák sincsenek a refréneknél. Bárhogyan is: végre elindult valami, ami a színvonalas külföldi hiphopot hivatott prezentálni.

A38 hajó, szeptember 17.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.