koncert - Schönberg és Mahler

  • Molnár Szabolcs
  • 2008. szeptember 18.

Zene

művei zárták az idén csonkára sikeredett Mahler-ünnepet. Csonka lett, mivel Matthias Goerne betegsége miatt elmaradt egy dalest; előzetesen úgy tippeltünk, hogy ez lett volna a koncertsorozat megkoronázása.

mûvei zárták az idén csonkára sikeredett Mahler-ünnepet. Csonka lett, mivel Matthias Goerne betegsége miatt elmaradt egy dalest; elõzetesen úgy tippeltünk, hogy ez lett volna a koncertsorozat megkoronázása. Így viszont a Dal a Földrõl utolsó tételére, a Búcsúra hárult e fényes szerep. A holland mezzoszoprán, Christianne Stotijn nem tudott e váratlan fordulatnak megfelelni, de legyünk vele igazságosak: egy hétköznapi, a körülmények drámájától függetlenített koncerten sem okozott volna feltûnést. Számos tünete van annak, ha egy hang kiegyenlítetlen, sajnos Stotijn túl sokat produkált ebbõl, sûrítményét pedig hová máshová, mint dalának utolsó szavába (Ewig, ewig... - Örökké, örökké...) csepegtette. Tenorpárja - Robert Dean Smith - már többször megörvendeztette a budapesti közönséget, de most õ sem tudott formátumot adni szólóinak. A formátum hiánya jellemezte egyébként az egész estét. Schönberg önkezûleg nagyra duzzasztott vonóshatosa, a Verklärte Nacht indította a hangversenyt, melyet ekkorára hizlalt vonószenekaron még nem hallhattunk. Az elõadás vontatottsága és érdektelensége igazolta, hogy tényleg nem a méret a lényeg. Szerencsére tudjuk, hogy ez a késõ romantikus, Schönberg pályáján korainak számító opus ennél izgalmasabb kompozíció. Fischer Iván mozdulatai nem árulkodtak tanácstalanságról, ám a hangzó végeredmény mégiscsak errõl fecsegett. A szünet a bizakodás jegyében állt, ám Fischer Mahler szimfonikus dalciklusában az elsõ részben tapasztalt menedzseri munkát folytatta. A felvetett kérdéseket gyorsan megválaszolta, a részletproblémákat megoldotta, ám az interpretációs kíváncsiság halvány jelét sem tapasztaltatta meg. Szégyen, de a szimfónia utolsó tételét bûnös gondolattal vártuk: "Istenem, milyen szép zene, de milyen hosszú!" Ezt a koncertet könnyû lesz elfelejteni, kérdés, hogy milyen hamar szabadulunk meg a balsejtelemtõl: a Mahler-ünnep elveszítette volna a lendületét?

Mûvészetek Palotája, szeptember 10.

***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.