koncert - Schönberg és Mahler

  • Molnár Szabolcs
  • 2008. szeptember 18.

Zene

művei zárták az idén csonkára sikeredett Mahler-ünnepet. Csonka lett, mivel Matthias Goerne betegsége miatt elmaradt egy dalest; előzetesen úgy tippeltünk, hogy ez lett volna a koncertsorozat megkoronázása.

mûvei zárták az idén csonkára sikeredett Mahler-ünnepet. Csonka lett, mivel Matthias Goerne betegsége miatt elmaradt egy dalest; elõzetesen úgy tippeltünk, hogy ez lett volna a koncertsorozat megkoronázása. Így viszont a Dal a Földrõl utolsó tételére, a Búcsúra hárult e fényes szerep. A holland mezzoszoprán, Christianne Stotijn nem tudott e váratlan fordulatnak megfelelni, de legyünk vele igazságosak: egy hétköznapi, a körülmények drámájától függetlenített koncerten sem okozott volna feltûnést. Számos tünete van annak, ha egy hang kiegyenlítetlen, sajnos Stotijn túl sokat produkált ebbõl, sûrítményét pedig hová máshová, mint dalának utolsó szavába (Ewig, ewig... - Örökké, örökké...) csepegtette. Tenorpárja - Robert Dean Smith - már többször megörvendeztette a budapesti közönséget, de most õ sem tudott formátumot adni szólóinak. A formátum hiánya jellemezte egyébként az egész estét. Schönberg önkezûleg nagyra duzzasztott vonóshatosa, a Verklärte Nacht indította a hangversenyt, melyet ekkorára hizlalt vonószenekaron még nem hallhattunk. Az elõadás vontatottsága és érdektelensége igazolta, hogy tényleg nem a méret a lényeg. Szerencsére tudjuk, hogy ez a késõ romantikus, Schönberg pályáján korainak számító opus ennél izgalmasabb kompozíció. Fischer Iván mozdulatai nem árulkodtak tanácstalanságról, ám a hangzó végeredmény mégiscsak errõl fecsegett. A szünet a bizakodás jegyében állt, ám Fischer Mahler szimfonikus dalciklusában az elsõ részben tapasztalt menedzseri munkát folytatta. A felvetett kérdéseket gyorsan megválaszolta, a részletproblémákat megoldotta, ám az interpretációs kíváncsiság halvány jelét sem tapasztaltatta meg. Szégyen, de a szimfónia utolsó tételét bûnös gondolattal vártuk: "Istenem, milyen szép zene, de milyen hosszú!" Ezt a koncertet könnyû lesz elfelejteni, kérdés, hogy milyen hamar szabadulunk meg a balsejtelemtõl: a Mahler-ünnep elveszítette volna a lendületét?

Mûvészetek Palotája, szeptember 10.

***

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.