koncert - TRABANT

  • F. D. J.
  • 2011. január 27.

Zene

A Trabant zenekar elválaszthatatlan a nyolcvanas évek hazai undergroundjának mozgalmától, de abban a szubkultúrában annyira bensőséges volt, hogy valami egészen sajátos, misztikus fény vette körül. Alig-alig voltak koncertjei - és azok is elég szörnyű körülmények között -, mégis úgy ragyogott, ahogy a halhatatlan szívügyek szoktak: magyarázat és ellenállás nélkül.
A Trabant zenekar elválaszthatatlan a nyolcvanas évek hazai undergroundjának mozgalmától, de abban a szubkultúrában annyira bensõséges volt, hogy valami egészen sajátos, misztikus fény vette körül. Alig-alig voltak koncertjei - és azok is elég szörnyû körülmények között -, mégis úgy ragyogott, ahogy a halhatatlan szívügyek szoktak: magyarázat és ellenállás nélkül. Mítoszában nyilván annak is komoly szerepe volt, hogy az Eszkimó asszony fázik címû filmhez kötõdõ kislemezét leszámítva normális felvételek nélkül terjedt jó huszonöt éven át, újabb és újabb nemzedékeket érintve meg a tisztaságával, az esendõségével, a melankóliájával. Meg hát, ami a lényeg: azzal, hogy a Trabant legalább egy albumnyi kiváló dalt alkotott, olyanokat, amik a magyar könnyûzene történetében megkerülhetetlenek.

Huszonöt év múltán újra színpadra állni, szembesülni és szembesíteni ezzel a mítosszal rettenetesen nehéz lehet - akkor is az lenne, ha azóta nem különbözõ országokban élnének a zenekar meghatározó alakjai. Én a nyilvános fõpróbát láttam, és nagyon jó érzéssel baktattam utána haza. Ez a Trabant a mai Balaton együttesre épült (Víg Mihály mindig is a központjában volt), de belefért mindenki, aki benne utazott valaha: az ikonjának számító (és most New Yorkból hazalátogató) Méhes Mariettán kívül Lukin Gábor, Menyhárt Jenõ, Másik János, Magyar Péter és Vetõ János. És ha olykor pöfögött is kicsit, azért végig tisztességesen vette a maga szolid ütemeit, és hál' isten, nem akarta azt a látszatot kelteni, hogy immár extrákra is futja neki. Szóval belefértek a bakik, és jót tett, amennyire klarinéttal (vagy olykor hegedûvel) alányúltak kicsit: ettõl nem változott meg a számok íze, csak zamatosabb lett. Elegáns és ízléses volt a koncertet kísérõ vetítés, nem volt fölösleges rizsa, annyit játszottak, amennyit kellett, úgyhogy mást nem mondhatok: ezzel a koncerttel nem esett csorba a Trabant tisztaságán és tisztességén. Sõt.

Világveleje Fesztivál, Gödör Klub, január 18.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.