koncert - ULVER

  • - vincze -
  • 2010. február 25.

Zene

A norvég Ulver majd' húszéves működése alatt először tavaly májusban állt színpadra, ami annyira bejött a zenészeknek, hogy két nyári koncert után egy komplett miniturnét is lekötöttek Európában, sietve hozzátéve, hogy úgyis ez lesz az első és az utolsó turnéjuk, úgyhogy ismétlésben ne nagyon reménykedjen senki. Ezzel a zenekar meg is tett mindent azért, hogy az Ulver magyarországi koncertje kellően különleges esemény legyen, s így gyakorlatilag megteljen az egész A38, ugyanakkor nyitott kérdés maradt, mit képes produkálni egy eddig csak a stúdióban létező, az utolsó anyagán (Shadows Of The Sun) nem is túlzottan vitézkedő, black metalból elektróízekkel fűszerezett experimentális zenére váltó, kimondottan csak albumon hatásosnak gondolt csapat. Hogy őszinte legyek: örültem volna, ha vannak akkora punkok, hogy bevállalják definitív black metal lemezük, a Nattens Madrigal eljátszását elejétől a végéig, de erre nyilvánvalóan nem volt esély.
A norvég Ulver majd' húszéves mûködése alatt elõször tavaly májusban állt színpadra, ami annyira bejött a zenészeknek, hogy két nyári koncert után egy komplett miniturnét is lekötöttek Európában, sietve hozzátéve, hogy úgyis ez lesz az elsõ és az utolsó turnéjuk, úgyhogy ismétlésben ne nagyon reménykedjen senki. Ezzel a zenekar meg is tett mindent azért, hogy az Ulver magyarországi koncertje kellõen különleges esemény legyen, s így gyakorlatilag megteljen az egész A38, ugyanakkor nyitott kérdés maradt, mit képes produkálni egy eddig csak a stúdióban létezõ, az utolsó anyagán (Shadows Of The Sun) nem is túlzottan vitézkedõ, black metalból elektróízekkel fûszerezett experimentális zenére váltó, kimondottan csak albumon hatásosnak gondolt csapat.

Hogy õszinte legyek: örültem volna, ha vannak akkora punkok, hogy bevállalják definitív black metal lemezük, a Nattens Madrigal eljátszását elejétõl a végéig, de erre nyilvánvalóan nem volt esély. Maradt a papírforma: a késõi idõszak elektróorientáltabb, nyugis dalai, meglepõen sok Shadows-os dallal. A legrosszabbra készülve aztán nagyon kellemes meglepetés volt, hogy az Ulver élõben kimondottan húzós és súlyos tud lenni: néhány pillanattól eltekintve egyáltalán nem az utolsó lemezre jellemzõ totális befordulás jellemezte a koncertet, hanem olyan kirobbanó energiával játszották a dalokat - persze Converge-szintû színpadszántás nélkül, abszolút statikusan, eltekintve a lassan már klisévé váló vetítéstõl -, hogy a vadócabb pillanatoknál egészen olyan érzésem volt, mintha mondjuk a Satyricon és a Duran Duran nagyon bebélyegezett tagjai játszottak volna egy olyan közös koncertet, ahol a két zenekar tagjai elõször látják egymást. Kristoffer Rygg, vagyis Garm, a zenekar lelke hibátlan énekes, gyakorlatilag stúdióminõségben szóltak az énektémák - a fél pont levonás csak a koncert rövidségének (körülbelül egy óra után leléceltek, és vissza se jöttek) szól.

A38 hajó, február 20.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.