koncert - XIU XIU

  • - minek -
  • 2010. június 3.

Zene

A Xiu Xiu mindig is Jamie Stewart zenekara volt, de ő sohasem dolgozott egyedül. Most ketten vannak: Stewart mellé - az idei Dear God, I Hate Myself album elkészítésénél ugyanúgy, mint a turnén - alkotó- és zenésztársként szegődött Angela Seo billentyűkezelő, általános kütyünyuvasztó, dobprogramozó, miegyéb.

Ez a páros perfektül mûködik a színpadon: a csapatmunka egészséges feszültséget, kreatív vibrálást gerjeszt kettejük közé, s a csöppnyi varázs gyorsan beszippantja a hajóterasz hirtelen köréjük gyûlõ publikumát. Rendkívül feszes, dinamikus, majdhogynem táncorientált koncertprogramot nyomnak le - ez utóbbi persze csak hipotetikus, a közönség inkább elmélyülten figyel, mintsem mozgolódna. Az alapvetõen gitárcentrikus, a posztpunk-new/dark wave korszak hangzását idézõ, sokszor megkapóan kedves melódiák át- és átszövõdnek analóg szintihangokkal, megannyi csörgéssel, ciripeléssel, kis kütyük, furcsa sípok és ütni való rezek hangjával, s helyenként ellenpontozódnak kiváló érzékkel elhelyezett gerjedésekkel és korántsem "elidegenítõ" effektekkel. Az alapvetõen énekes/gitáros Stewart kitûnõ és tapasztalt elõadó, aki afféle jó értelemben vett zenebohócként pillanatok alatt vált át egyik hangszerrõl a másikra - néha leteszi a gitárt, s egy triangulumot ütöget, vagy éppen dobverõt vesz a kezébe, s persze rendre beindítja a sokszor szintipopszerûen lüktetõ vagy chiptune-szerû gépi ritmusalapokat. Énekhangja markáns és felismerhetõ, hiperérzékeny orgánum, amelyen a lehetõ leghatásosabban szólnak a sokszor szinte morbid dalszövegek, hol suttogva, hol fejhangon. Ms. Seo pedig méltó partner a produkcióban: fura vagy éppen meseszerû billentyûfutamok szaladnak ki a keze alól, hogy a következõ pillanatban már lelkesen üsse a gongokat, fújja a sípokat. A hangsúlyosan az új albumra épülõ, jó ötvenperces produkció egy pillanatra sem fut vakvágányra - még hallgatnánk hosszú percekig, de el kell ismerni: így kerek az egész.

A38, terasz, május 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.