koncert - YOUNG WIDOWS

  • - greff -
  • 2009. február 19.

Zene

A rockklubok fejlesztését illetően sajátos elképzelések élnek honfitársaink fejében, gondoljunk csak a nemrégiben megújult Rádayra, ahol a falakra mutatós új festékréteget simítottak, a teret pedig klassz fotelekkel tagolták, csak éppen a koncertterem borzalmas akusztikájával nem törődött senki sem. Ennek fényében különösen örvendetes, hogy a Dürer-kert üzemeltetőit nem a külsőségek foglalkoztatják: a klubban múlt csütörtökön ugyanaz a diszkrét, de mindenképpen otthonos lepukkantság fogadott minket, mint amikor pár hónappal ezelőtt ott jártunk, a kisterem megszólalásában azonban szignifikáns fejlődést regisztrálhattunk: a louisville-i Young Widows hangzása kellőképpen vaskos, arányos és decibeldús volt.
A rockklubok fejlesztését illetõen sajátos elképzelések élnek honfitársaink fejében, gondoljunk csak a nemrégiben megújult Rádayra, ahol a falakra mutatós új festékréteget simítottak, a teret pedig klassz fotelekkel tagolták, csak éppen a koncertterem borzalmas akusztikájával nem törõdött senki sem. Ennek fényében különösen örvendetes, hogy a Dürer-kert üzemeltetõit nem a külsõségek foglalkoztatják: a klubban múlt csütörtökön ugyanaz a diszkrét, de mindenképpen otthonos lepukkantság fogadott minket, mint amikor pár hónappal ezelõtt ott jártunk, a kisterem megszólalásában azonban szignifikáns fejlõdést regisztrálhattunk: a louisville-i Young Widows hangzása kellõképpen vaskos, arányos és decibeldús volt.

A Young Widows az amerikai noise-rock egyfajta összegzését kínálta. Fénykorában, kábé 1987-95 között egymástól meglehetõsen különbözõ zenekarokat soroltak ebbe a zsánerbe, de a Breather Resist zenészeibõl néhány éve megalakult társaság ezen az estén (akárcsak eddigi két nagylemezén) könnyû kézzel kötötte össze a távoli pontokat. Az erõszakosan pengetett torzítatlan basszusgitár és a lendületet meg-megszakító dobkiállások a Shellacot idézték, a Telecasterbõl kifacsart, vérszomjas zúzásba fordított bluesos gitártémák az Unsane-t, a feszes alapokra fektetett pár hangos, zaklatott díszítésekrõl a Jesus Lizard ugorhatott be.

A Young Widows zenéje ügyes szintézis, ennél több azonban nem derült ki róla. S ez nem csupán az originalitás hiánya miatt volt így. Ennek a triónak ugyanis, ellentétben mindazokkal, akik oly nyilvánvalóan inspirálták, alig is vannak valódi dalai; Evan Patterson gitáros-énekes kiabálása pedig nem különösebben kifejezõ. Tisztességesen szinte sosem kifejtett-felépített témáikat ugyanakkor bámulatra méltó energiával töltötték fel - a tökéletes összjáték, úgy tetszik, már az amerikai underground másod-harmad vonalában is alapkövetelmény.

Dürer-kert, február 12.

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.