koncert -JIMMY EDGAR

  • - minek -
  • 2010. október 21.

Zene

Ha az elektronikus zenében értelmezhető a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az első, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemző, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt.
Ha az elektronikus zenében értelmezhetõ a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az elsõ, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemzõ, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt. A legendás Warp kiadóhoz már a saját nevében igazolt le, s a 2005-ös Color Strip nyomán már ezt visszhangozta a világ. A recept gyakorlatilag azóta is változatlan: hiperszexi elektro/funk, a detroiti technoid gyökerekbõl táplálva - ha nem mondtuk volna, Jimmy fiú is odavalósi.

Az idén, már a !K7 kiadónál kijött XXX többnyire hipnotikus, s csak néha idegesítõ robofunkja (ami azért nem kicsit meg is osztotta a publikumot) sok szempontból logikus folytatása korábbi munkáinak, ami kellõképpen izgalmas nyersanyagot ígért egy élõ fellépéshez. Már csak azért is, mivel Edgar a színpadon sem afféle karót nyelt, kütyünyuvasztó, gombnyomogató geeknek tûnik. A divatfotósként is keresett dandy már megjelenésével (kis bajuszka, nõi szemeket babonázó csatos cipõ, "Edgar-öltöny") magára vonzza a tekintetet, ami annál is nagyobb teljesítmény, mert a többféle ketyerébõl kikevert zene automatikusan mozgásba hoz mindenkit. Edgar persze sokat játszik az új albumáról - de legalább ennyit a régebbi dolgaiból: a skála az analóg szintiszólóval alápakolt, direkt elektrofunksláger Hot, Raw, Sextõl a savazósabb, a Techno City-hagyományba mélyebben ágyazott darabokig terjed. S persze vokalistaként is szerephez jut: a mikrofon mindig kéznél van, dalszövegnek azért nem nevezhetõ, inkább hangulatfestõ hatású szavai - némi Auto-Tune kezelés után - rendre megkapják a maguk gondosan kikevert hangszínét. S mikor már elhinnénk, hogy one man show formájában nyomja végig az egészet, a színpadon terem egy szaxis, aki derekas szólóval fokozza a fülledt bárhangulatot. Pontosan annyit játszik, hogy ne unjuk el - talán csak egy egész picit többet.

A38 hajó, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.