koncert -JIMMY EDGAR

  • - minek -
  • 2010. október 21.

Zene

Ha az elektronikus zenében értelmezhető a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az első, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemző, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt.
Ha az elektronikus zenében értelmezhetõ a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az elsõ, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemzõ, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt. A legendás Warp kiadóhoz már a saját nevében igazolt le, s a 2005-ös Color Strip nyomán már ezt visszhangozta a világ. A recept gyakorlatilag azóta is változatlan: hiperszexi elektro/funk, a detroiti technoid gyökerekbõl táplálva - ha nem mondtuk volna, Jimmy fiú is odavalósi.

Az idén, már a !K7 kiadónál kijött XXX többnyire hipnotikus, s csak néha idegesítõ robofunkja (ami azért nem kicsit meg is osztotta a publikumot) sok szempontból logikus folytatása korábbi munkáinak, ami kellõképpen izgalmas nyersanyagot ígért egy élõ fellépéshez. Már csak azért is, mivel Edgar a színpadon sem afféle karót nyelt, kütyünyuvasztó, gombnyomogató geeknek tûnik. A divatfotósként is keresett dandy már megjelenésével (kis bajuszka, nõi szemeket babonázó csatos cipõ, "Edgar-öltöny") magára vonzza a tekintetet, ami annál is nagyobb teljesítmény, mert a többféle ketyerébõl kikevert zene automatikusan mozgásba hoz mindenkit. Edgar persze sokat játszik az új albumáról - de legalább ennyit a régebbi dolgaiból: a skála az analóg szintiszólóval alápakolt, direkt elektrofunksláger Hot, Raw, Sextõl a savazósabb, a Techno City-hagyományba mélyebben ágyazott darabokig terjed. S persze vokalistaként is szerephez jut: a mikrofon mindig kéznél van, dalszövegnek azért nem nevezhetõ, inkább hangulatfestõ hatású szavai - némi Auto-Tune kezelés után - rendre megkapják a maguk gondosan kikevert hangszínét. S mikor már elhinnénk, hogy one man show formájában nyomja végig az egészet, a színpadon terem egy szaxis, aki derekas szólóval fokozza a fülledt bárhangulatot. Pontosan annyit játszik, hogy ne unjuk el - talán csak egy egész picit többet.

A38 hajó, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.