koncert -JIMMY EDGAR

  • - minek -
  • 2010. október 21.

Zene

Ha az elektronikus zenében értelmezhető a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az első, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemző, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt.
Ha az elektronikus zenében értelmezhetõ a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az elsõ, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemzõ, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt. A legendás Warp kiadóhoz már a saját nevében igazolt le, s a 2005-ös Color Strip nyomán már ezt visszhangozta a világ. A recept gyakorlatilag azóta is változatlan: hiperszexi elektro/funk, a detroiti technoid gyökerekbõl táplálva - ha nem mondtuk volna, Jimmy fiú is odavalósi.

Az idén, már a !K7 kiadónál kijött XXX többnyire hipnotikus, s csak néha idegesítõ robofunkja (ami azért nem kicsit meg is osztotta a publikumot) sok szempontból logikus folytatása korábbi munkáinak, ami kellõképpen izgalmas nyersanyagot ígért egy élõ fellépéshez. Már csak azért is, mivel Edgar a színpadon sem afféle karót nyelt, kütyünyuvasztó, gombnyomogató geeknek tûnik. A divatfotósként is keresett dandy már megjelenésével (kis bajuszka, nõi szemeket babonázó csatos cipõ, "Edgar-öltöny") magára vonzza a tekintetet, ami annál is nagyobb teljesítmény, mert a többféle ketyerébõl kikevert zene automatikusan mozgásba hoz mindenkit. Edgar persze sokat játszik az új albumáról - de legalább ennyit a régebbi dolgaiból: a skála az analóg szintiszólóval alápakolt, direkt elektrofunksláger Hot, Raw, Sextõl a savazósabb, a Techno City-hagyományba mélyebben ágyazott darabokig terjed. S persze vokalistaként is szerephez jut: a mikrofon mindig kéznél van, dalszövegnek azért nem nevezhetõ, inkább hangulatfestõ hatású szavai - némi Auto-Tune kezelés után - rendre megkapják a maguk gondosan kikevert hangszínét. S mikor már elhinnénk, hogy one man show formájában nyomja végig az egészet, a színpadon terem egy szaxis, aki derekas szólóval fokozza a fülledt bárhangulatot. Pontosan annyit játszik, hogy ne unjuk el - talán csak egy egész picit többet.

A38 hajó, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.