koncert -JIMMY EDGAR

  • - minek -
  • 2010. október 21.

Zene

Ha az elektronikus zenében értelmezhető a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az első, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemző, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt.
Ha az elektronikus zenében értelmezhetõ a csodagyerek fogalma, akkor Jimmy Edgar az elsõ, akire bízvást ráhúzható. Még nem volt húszéves, amikor már két albuma is megjelent - mondjuk az is jellemzõ, hogy az egyik Kristuit Salu vs Morris Nightingale, a másik pedig Michaux álnév alatt. A legendás Warp kiadóhoz már a saját nevében igazolt le, s a 2005-ös Color Strip nyomán már ezt visszhangozta a világ. A recept gyakorlatilag azóta is változatlan: hiperszexi elektro/funk, a detroiti technoid gyökerekbõl táplálva - ha nem mondtuk volna, Jimmy fiú is odavalósi.

Az idén, már a !K7 kiadónál kijött XXX többnyire hipnotikus, s csak néha idegesítõ robofunkja (ami azért nem kicsit meg is osztotta a publikumot) sok szempontból logikus folytatása korábbi munkáinak, ami kellõképpen izgalmas nyersanyagot ígért egy élõ fellépéshez. Már csak azért is, mivel Edgar a színpadon sem afféle karót nyelt, kütyünyuvasztó, gombnyomogató geeknek tûnik. A divatfotósként is keresett dandy már megjelenésével (kis bajuszka, nõi szemeket babonázó csatos cipõ, "Edgar-öltöny") magára vonzza a tekintetet, ami annál is nagyobb teljesítmény, mert a többféle ketyerébõl kikevert zene automatikusan mozgásba hoz mindenkit. Edgar persze sokat játszik az új albumáról - de legalább ennyit a régebbi dolgaiból: a skála az analóg szintiszólóval alápakolt, direkt elektrofunksláger Hot, Raw, Sextõl a savazósabb, a Techno City-hagyományba mélyebben ágyazott darabokig terjed. S persze vokalistaként is szerephez jut: a mikrofon mindig kéznél van, dalszövegnek azért nem nevezhetõ, inkább hangulatfestõ hatású szavai - némi Auto-Tune kezelés után - rendre megkapják a maguk gondosan kikevert hangszínét. S mikor már elhinnénk, hogy one man show formájában nyomja végig az egészet, a színpadon terem egy szaxis, aki derekas szólóval fokozza a fülledt bárhangulatot. Pontosan annyit játszik, hogy ne unjuk el - talán csak egy egész picit többet.

A38 hajó, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.