Koncert: Loire menti Tisza (Kocsis Zoltán és Berkes Kálmán estje)

  • - csonta -
  • 2004. augusztus 19.

Zene

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme.

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme. Amikor hat órakor megérkeztünk, az Andrássyak 1880-as évek végén, bevallottan Loire menti mintát követõ kastélya barátságosan szürkült fölénk; mi sem ígérkezett természetesebbnek, hogy kezdés elõtt bepusziljunk egy kastélyvacsorát. A pincér megdöbbentõen stílusos és humortelt; a választék és az árak kitûnõek, és mivel szintén zenész partnereim biztosítanak arról, hogy visszafelé õk vezetnek, azonnal nekifeszülök a kánikulában életmentõ sörnek. De már a másodiknál tartok, és - fájdalom! - étek sehol, a nem túl bonyolult gulyás hét óra tájt landol pályatársam elõtt, töltött káposztám negyed nyolckor érkezik, a konyha láthatóan belehúz a fél nyolcas kezdésre.

A színpadon kapunk helyet, így nem kell elszenvednünk az erõsítés esetleges problémáit. Kocsis beviharzik, és azonnal belevág a Beethoven op. 10-es c-moll szonátájába. A kezdeti szokásos bizonytalankodással együtt is rögtön hallatszik, hogy hatalmas formában van, a szonátát teljes mértékben uralja, elõdübörög a kérlelhetetlen ritmus, minden hang pregnánsan szól, minden indulat indokolt és ellenõrzött, de olykor mégis fenyegetõen rémlik fel a lehetõség: a démon, Beethoven és Kocsis közös ördöge letépi a forma láncait. A Haydnnak ajánlott f-moll szonáta még nyakló nélkülibbre sikerül; sokszor hallottam már Kocsissal e darabot (utoljára a Zeneakadémián, január 4-én), de talán még soha nem éreztem ilyen felkavarónak. A zárótétel szédületes rohanása

örvénybe ránt

("ügyeljünk itt a csuklók lazaságára és az oktávok tökéletes legátó-jára", tanácsolja Edwin Fischer, és tanúsíthatom, Kocsis vigyázott mindkettõre), de aztán a zongorista egy roppant beütéssel véget vet a zenének. Egy pillanat dermedt csend; itt az alkalom, hogy levegõt vegyünk.

A szünetben kissé tanácstalanul találgatjuk: mi jöhet ez után? És a mûsor is szkepszissel tölt el; rengeteg a Kocsis által készített átirat, de vajon hogyan fog hangzani Mendelssohn mesés zongoraköltészete (Lied ohne Worte) klarinéton? A kis csalódás nem is marad el; mert noha Schumann eredetileg is klarinét-zongora (illetve cselló-zongora) felállásra komponált Fantasiestücke, op. 73 címû háromrészes mûve érde-kes, nagyon különös zene (megragadó a "Rasch und mit Feuer" feliratot viselõ zárótétel hihetet-lenül dzsesszes hang-vétele), a mû hasonlít-hatatlanul jobban szól a gordonkás verzióban - aki nem hiszi, hallgassa meg Martha Argerich és Natalia Gutman 1994-es koncertfelvéte-lét az EMI-nél. A Mendelssohn- és Grieg-átiratok meglehetõsen vérszegények, Berkes Kálmán hangja elvész a légben;

a nedvesség

miatt intonációja sem mondható makulátlannak. Az elsõ mélyebb élményt Debussy kis Albumlapja okozza, és aztán szép, melankolikus Ravel híres darabja, a Pavane egy infánsnõ halálára. De a valódi örömöt Weiner Leó adja (Búsuló juhász; Csürdöngölõ), ebben a szó legjobb értelmében hangszerszerû zsánerdarabban Berkes megcsillanthatta virtuozitását, megmutathatta, milyen sokféle színnel tud szólni klarinétja. A siker nem is maradt el, melyet két ráadással (Schumann, Schubert) köszöntek meg a mûvészek.

A hazafelé tartó, életveszélyes bekötõúton egyik kollégám megjegyezte, ezért a Beethovenért bármennyit hajlandó lennék utazni. És ehhez semmit sem lehetett hozzátenni.

- csonta -

Tiszadob, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”