Koncert: Loire menti Tisza (Kocsis Zoltán és Berkes Kálmán estje)

  • - csonta -
  • 2004. augusztus 19.

Zene

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme.

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme. Amikor hat órakor megérkeztünk, az Andrássyak 1880-as évek végén, bevallottan Loire menti mintát követõ kastélya barátságosan szürkült fölénk; mi sem ígérkezett természetesebbnek, hogy kezdés elõtt bepusziljunk egy kastélyvacsorát. A pincér megdöbbentõen stílusos és humortelt; a választék és az árak kitûnõek, és mivel szintén zenész partnereim biztosítanak arról, hogy visszafelé õk vezetnek, azonnal nekifeszülök a kánikulában életmentõ sörnek. De már a másodiknál tartok, és - fájdalom! - étek sehol, a nem túl bonyolult gulyás hét óra tájt landol pályatársam elõtt, töltött káposztám negyed nyolckor érkezik, a konyha láthatóan belehúz a fél nyolcas kezdésre.

A színpadon kapunk helyet, így nem kell elszenvednünk az erõsítés esetleges problémáit. Kocsis beviharzik, és azonnal belevág a Beethoven op. 10-es c-moll szonátájába. A kezdeti szokásos bizonytalankodással együtt is rögtön hallatszik, hogy hatalmas formában van, a szonátát teljes mértékben uralja, elõdübörög a kérlelhetetlen ritmus, minden hang pregnánsan szól, minden indulat indokolt és ellenõrzött, de olykor mégis fenyegetõen rémlik fel a lehetõség: a démon, Beethoven és Kocsis közös ördöge letépi a forma láncait. A Haydnnak ajánlott f-moll szonáta még nyakló nélkülibbre sikerül; sokszor hallottam már Kocsissal e darabot (utoljára a Zeneakadémián, január 4-én), de talán még soha nem éreztem ilyen felkavarónak. A zárótétel szédületes rohanása

örvénybe ránt

("ügyeljünk itt a csuklók lazaságára és az oktávok tökéletes legátó-jára", tanácsolja Edwin Fischer, és tanúsíthatom, Kocsis vigyázott mindkettõre), de aztán a zongorista egy roppant beütéssel véget vet a zenének. Egy pillanat dermedt csend; itt az alkalom, hogy levegõt vegyünk.

A szünetben kissé tanácstalanul találgatjuk: mi jöhet ez után? És a mûsor is szkepszissel tölt el; rengeteg a Kocsis által készített átirat, de vajon hogyan fog hangzani Mendelssohn mesés zongoraköltészete (Lied ohne Worte) klarinéton? A kis csalódás nem is marad el; mert noha Schumann eredetileg is klarinét-zongora (illetve cselló-zongora) felállásra komponált Fantasiestücke, op. 73 címû háromrészes mûve érde-kes, nagyon különös zene (megragadó a "Rasch und mit Feuer" feliratot viselõ zárótétel hihetet-lenül dzsesszes hang-vétele), a mû hasonlít-hatatlanul jobban szól a gordonkás verzióban - aki nem hiszi, hallgassa meg Martha Argerich és Natalia Gutman 1994-es koncertfelvéte-lét az EMI-nél. A Mendelssohn- és Grieg-átiratok meglehetõsen vérszegények, Berkes Kálmán hangja elvész a légben;

a nedvesség

miatt intonációja sem mondható makulátlannak. Az elsõ mélyebb élményt Debussy kis Albumlapja okozza, és aztán szép, melankolikus Ravel híres darabja, a Pavane egy infánsnõ halálára. De a valódi örömöt Weiner Leó adja (Búsuló juhász; Csürdöngölõ), ebben a szó legjobb értelmében hangszerszerû zsánerdarabban Berkes megcsillanthatta virtuozitását, megmutathatta, milyen sokféle színnel tud szólni klarinétja. A siker nem is maradt el, melyet két ráadással (Schumann, Schubert) köszöntek meg a mûvészek.

A hazafelé tartó, életveszélyes bekötõúton egyik kollégám megjegyezte, ezért a Beethovenért bármennyit hajlandó lennék utazni. És ehhez semmit sem lehetett hozzátenni.

- csonta -

Tiszadob, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."