Koncert: Loire menti Tisza (Kocsis Zoltán és Berkes Kálmán estje)

  • - csonta -
  • 2004. augusztus 19.

Zene

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme.

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme. Amikor hat órakor megérkeztünk, az Andrássyak 1880-as évek végén, bevallottan Loire menti mintát követõ kastélya barátságosan szürkült fölénk; mi sem ígérkezett természetesebbnek, hogy kezdés elõtt bepusziljunk egy kastélyvacsorát. A pincér megdöbbentõen stílusos és humortelt; a választék és az árak kitûnõek, és mivel szintén zenész partnereim biztosítanak arról, hogy visszafelé õk vezetnek, azonnal nekifeszülök a kánikulában életmentõ sörnek. De már a másodiknál tartok, és - fájdalom! - étek sehol, a nem túl bonyolult gulyás hét óra tájt landol pályatársam elõtt, töltött káposztám negyed nyolckor érkezik, a konyha láthatóan belehúz a fél nyolcas kezdésre.

A színpadon kapunk helyet, így nem kell elszenvednünk az erõsítés esetleges problémáit. Kocsis beviharzik, és azonnal belevág a Beethoven op. 10-es c-moll szonátájába. A kezdeti szokásos bizonytalankodással együtt is rögtön hallatszik, hogy hatalmas formában van, a szonátát teljes mértékben uralja, elõdübörög a kérlelhetetlen ritmus, minden hang pregnánsan szól, minden indulat indokolt és ellenõrzött, de olykor mégis fenyegetõen rémlik fel a lehetõség: a démon, Beethoven és Kocsis közös ördöge letépi a forma láncait. A Haydnnak ajánlott f-moll szonáta még nyakló nélkülibbre sikerül; sokszor hallottam már Kocsissal e darabot (utoljára a Zeneakadémián, január 4-én), de talán még soha nem éreztem ilyen felkavarónak. A zárótétel szédületes rohanása

örvénybe ránt

("ügyeljünk itt a csuklók lazaságára és az oktávok tökéletes legátó-jára", tanácsolja Edwin Fischer, és tanúsíthatom, Kocsis vigyázott mindkettõre), de aztán a zongorista egy roppant beütéssel véget vet a zenének. Egy pillanat dermedt csend; itt az alkalom, hogy levegõt vegyünk.

A szünetben kissé tanácstalanul találgatjuk: mi jöhet ez után? És a mûsor is szkepszissel tölt el; rengeteg a Kocsis által készített átirat, de vajon hogyan fog hangzani Mendelssohn mesés zongoraköltészete (Lied ohne Worte) klarinéton? A kis csalódás nem is marad el; mert noha Schumann eredetileg is klarinét-zongora (illetve cselló-zongora) felállásra komponált Fantasiestücke, op. 73 címû háromrészes mûve érde-kes, nagyon különös zene (megragadó a "Rasch und mit Feuer" feliratot viselõ zárótétel hihetet-lenül dzsesszes hang-vétele), a mû hasonlít-hatatlanul jobban szól a gordonkás verzióban - aki nem hiszi, hallgassa meg Martha Argerich és Natalia Gutman 1994-es koncertfelvéte-lét az EMI-nél. A Mendelssohn- és Grieg-átiratok meglehetõsen vérszegények, Berkes Kálmán hangja elvész a légben;

a nedvesség

miatt intonációja sem mondható makulátlannak. Az elsõ mélyebb élményt Debussy kis Albumlapja okozza, és aztán szép, melankolikus Ravel híres darabja, a Pavane egy infánsnõ halálára. De a valódi örömöt Weiner Leó adja (Búsuló juhász; Csürdöngölõ), ebben a szó legjobb értelmében hangszerszerû zsánerdarabban Berkes megcsillanthatta virtuozitását, megmutathatta, milyen sokféle színnel tud szólni klarinétja. A siker nem is maradt el, melyet két ráadással (Schumann, Schubert) köszöntek meg a mûvészek.

A hazafelé tartó, életveszélyes bekötõúton egyik kollégám megjegyezte, ezért a Beethovenért bármennyit hajlandó lennék utazni. És ehhez semmit sem lehetett hozzátenni.

- csonta -

Tiszadob, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.