Koncert: Loire menti Tisza (Kocsis Zoltán és Berkes Kálmán estje)

  • - csonta -
  • 2004. augusztus 19.

Zene

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme.

A múlt hetihez (lásd: Furcsa pár, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.) hasonlóan festõi miliõben, Tiszadobon rendezték Kocsis Zoltán újabb fellépését, a második részben partnere ezúttal az egyik legjobb magyar klarinétos, Berkes Kálmán volt. Ám most fel sem merült az esõnap réme. Amikor hat órakor megérkeztünk, az Andrássyak 1880-as évek végén, bevallottan Loire menti mintát követõ kastélya barátságosan szürkült fölénk; mi sem ígérkezett természetesebbnek, hogy kezdés elõtt bepusziljunk egy kastélyvacsorát. A pincér megdöbbentõen stílusos és humortelt; a választék és az árak kitûnõek, és mivel szintén zenész partnereim biztosítanak arról, hogy visszafelé õk vezetnek, azonnal nekifeszülök a kánikulában életmentõ sörnek. De már a másodiknál tartok, és - fájdalom! - étek sehol, a nem túl bonyolult gulyás hét óra tájt landol pályatársam elõtt, töltött káposztám negyed nyolckor érkezik, a konyha láthatóan belehúz a fél nyolcas kezdésre.

A színpadon kapunk helyet, így nem kell elszenvednünk az erõsítés esetleges problémáit. Kocsis beviharzik, és azonnal belevág a Beethoven op. 10-es c-moll szonátájába. A kezdeti szokásos bizonytalankodással együtt is rögtön hallatszik, hogy hatalmas formában van, a szonátát teljes mértékben uralja, elõdübörög a kérlelhetetlen ritmus, minden hang pregnánsan szól, minden indulat indokolt és ellenõrzött, de olykor mégis fenyegetõen rémlik fel a lehetõség: a démon, Beethoven és Kocsis közös ördöge letépi a forma láncait. A Haydnnak ajánlott f-moll szonáta még nyakló nélkülibbre sikerül; sokszor hallottam már Kocsissal e darabot (utoljára a Zeneakadémián, január 4-én), de talán még soha nem éreztem ilyen felkavarónak. A zárótétel szédületes rohanása

örvénybe ránt

("ügyeljünk itt a csuklók lazaságára és az oktávok tökéletes legátó-jára", tanácsolja Edwin Fischer, és tanúsíthatom, Kocsis vigyázott mindkettõre), de aztán a zongorista egy roppant beütéssel véget vet a zenének. Egy pillanat dermedt csend; itt az alkalom, hogy levegõt vegyünk.

A szünetben kissé tanácstalanul találgatjuk: mi jöhet ez után? És a mûsor is szkepszissel tölt el; rengeteg a Kocsis által készített átirat, de vajon hogyan fog hangzani Mendelssohn mesés zongoraköltészete (Lied ohne Worte) klarinéton? A kis csalódás nem is marad el; mert noha Schumann eredetileg is klarinét-zongora (illetve cselló-zongora) felállásra komponált Fantasiestücke, op. 73 címû háromrészes mûve érde-kes, nagyon különös zene (megragadó a "Rasch und mit Feuer" feliratot viselõ zárótétel hihetet-lenül dzsesszes hang-vétele), a mû hasonlít-hatatlanul jobban szól a gordonkás verzióban - aki nem hiszi, hallgassa meg Martha Argerich és Natalia Gutman 1994-es koncertfelvéte-lét az EMI-nél. A Mendelssohn- és Grieg-átiratok meglehetõsen vérszegények, Berkes Kálmán hangja elvész a légben;

a nedvesség

miatt intonációja sem mondható makulátlannak. Az elsõ mélyebb élményt Debussy kis Albumlapja okozza, és aztán szép, melankolikus Ravel híres darabja, a Pavane egy infánsnõ halálára. De a valódi örömöt Weiner Leó adja (Búsuló juhász; Csürdöngölõ), ebben a szó legjobb értelmében hangszerszerû zsánerdarabban Berkes megcsillanthatta virtuozitását, megmutathatta, milyen sokféle színnel tud szólni klarinétja. A siker nem is maradt el, melyet két ráadással (Schumann, Schubert) köszöntek meg a mûvészek.

A hazafelé tartó, életveszélyes bekötõúton egyik kollégám megjegyezte, ezért a Beethovenért bármennyit hajlandó lennék utazni. És ehhez semmit sem lehetett hozzátenni.

- csonta -

Tiszadob, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.