Koncert: Pauuuul!

  • Szőnyei György
  • 2003. május 22.

Zene

Ülünk a piros bársonyszékben, akár a Royal Family 1963-ban, a Prince of Wales színházban, és diszkréten várunk egy Beatle-t, pedig ordítani kellene: PAUUUUL! A színpad különböző részein magyarul elmondható beszólások szövegpuskáit helyezi el McCartney számára kúszva egy fürge technikus. Fütyül is a türelmetlen publikum, végre már mozog ott valaki. Csúsznak negyven percet, de egy várakozásban edzett generáció tölti meg (majdnem teljesen) az arénát. Végül a világ nemzeteinek jellegzetes dallamaiból, hangszereinek keverékéből összeálló, moll akkordra komponált, testes, instrumentális zakatolásra (nyilván Paul szintetizátoros munkája) karneváli pantomimnépség lepi el a színpadot. Szökdécselnek, tekeregnek (mint elődeik a teniszpályánál a Nagyítás című filmben), kicsit kelekótya a dolog, de szerethető.
Ülünk a piros bársonyszékben, akár a Royal Family 1963-ban, a Prince of Wales színházban, és diszkréten várunk egy Beatle-t, pedig ordítani kellene: PAUUUUL! A színpad különböző részein magyarul elmondható beszólások szövegpuskáit helyezi el McCartney számára kúszva egy fürge technikus. Fütyül is a türelmetlen publikum, végre már mozog ott valaki. Csúsznak negyven percet, de egy várakozásban edzett generáció tölti meg (majdnem teljesen) az arénát. Végül a világ nemzeteinek jellegzetes dallamaiból, hangszereinek keverékéből összeálló, moll akkordra komponált, testes, instrumentális zakatolásra (nyilván Paul szintetizátoros munkája) karneváli pantomimnépség lepi el a színpadot. Szökdécselnek, tekeregnek (mint elődeik a teniszpályánál a Nagyítás című filmben), kicsit kelekótya a dolog, de szerethető.

Másodpercre a tűréshatárunk végén vakítóan felvillan Paul árnyképe. ´rjöngő a lelkesedés, amint feltartott bal kezében felismerjük a hegedű alakú legendás Höfnert. Az élő embléma a lassan felkúszó fényfüggöny mögött a színes valóságra vált: feltűnik McCartney és a zenekar. Részben újak a zenészek: egy őrületesen kemény, duci dobos és két fiatal gitáros mellett a régi, tűhegyes pajeszú, kopasz billentyűs haver dolgozik Paul kezei alá. A nevüket nem tudom, én Danny Lane-nél (Wings) abbahagytam a sessionzenészek nevének memorizálását. A gitáros fiúk ügyes, megbízható, vérprofi muzsikusok, akik bármit eljátszanak, a hatalmas és modoros, összeszorított lábakkal bemutatott, Teletubbies-ugrálások ellenére. A Brian Jones külsejű szőke, sztáros figura Lennon helyén áll (pattog) a színpadon, még véletlenül sem emlékeztet szegény Johnra, a másik Paul bal oldalán dolgozik; a fiatalok csak egyszer énekelnek közös mikrofonba (mint Paul és George anno), nyilván fegyelmezetlenségből. Paul nagyon vigyáz arra, hogy a produkció látványa ne is emlékeztessen a Beatlesre.

A "Jó estét, Budapest!" köszönés után a Hello Goodbye az első szám. Hú, ez rekedt, bazzeg, mondja barátom, Feri (kettőnk közül ő a lennonos), biztosan szétüvöltötte magát tegnap Bécsben. Az istenit, sziszegem felé (én, a paulos). Bizony, az elején nem volt a helyén Paul hangja. Nem mennek a magasak, fátyolos és óvatos a tónusa, de a meleg, bocis tekintete nyugalmat áraszt a nagy kivetítőről. Ez egy kilencven helyszínes turné vége, és ő jól tudja, minden rendben lesz. Felváltva jönnek a dalok (sosem lennék hajlandó a nóta szót leírni, utálom!) az önálló McCartney-lemezekről, a Wings-korszakból, na és a Beatlesek. Nagyon jól szól minden, talán a magas hangok hiányzanak, meg egy kis csilingelés. Személy szerint nagyon féltem, hogy a Wings-számokat fanyalogva hallgatom majd, belerondítva saját áhítatomba, de nem így van. A legjobbakat választja ki (Band On The Run, Jet, My Love), nagyon erőteljes, sodró minden pillanat. Paul hangja ekkor már fényesen cseng, és ha torokból amúgy rockosan ordít, az sem árt neki. Nem fullad le, reggelig is bírná. Neki is vetkőzik, ledobja a turnéra tervezett (Stella McCartney?), kicsit a korai, szürke zakós és a fényes, Sergeant-uniformist keverő színpadi jelmezt, és piros trikóban nyomja tovább.

A negyven éve ezekre a pillanatokra váró, őszülő, kopasz gombafejek a nézőtéren már rég elfelejtették, milyen drága volt a belépő.

Természetesen a legfelkavaróbb élmény a Beatles-slágerek felhangzása. Paul finom ízlésére, intelligenciájára mutat, hogy meg sem próbálja John "zsinóron húzott", karcos vokáljait reprodukáltatni a zenekarral, pedig a feladat megoldható; a Here There And Everywhere hármas szólamából (John egyik kedvenc McCartney-dala) nagyon hiányzik is az a hangszín. Harrison gitárszólói majdnem az eredetiekkel azonosan szólnak, de Paul nem egy revival bandát hozott össze, megengedi a gitáros fiúknak, hogy megnyújtsanak, vibrátózzanak néhány hangot. McCartney finom kézzel és érzékenyen korszerűsít néhány slágert. A Michelle-t egy franciás tangóharmonika remekül megírt kísérő dallamaival egészíti ki, ellenpontozza a közismert zenei szövetet, így a felgyorsított ütemben eljátszott számból végleg eltűnik a régi, kissé a tini lányoknak való édiség. Zseniális, mondja már megnyugodva Feri, aki mellettem végigénekel minden számot (időnként kisegítve Pault az alsó szólamokkal is), elnyomva a több ezer wattos eredetit. A Live And Let Die (ha valaki azt hinné, hogy ez Guns & Roses, az szégyellje magát!) lassú intrója után bevágó rettenetes erejű pirotechnikai robbanás azonban csendre inti őt. Az én kedvencem ezen az estén a Getting Better a Sergeantről. Ilyen vaskos, gyomros zenét csak a hangjegyek biológiai folyamatokat beindító, "megfelelő" elhelyezésével lehet elérni, a hangerő csak közvetíti ezt. Ez az egyébként különlegesen furcsa szám is rávilágít Paul zsenialitására, hogy bármilyen jellegű dallamot (ez éppen döngölős) képes felruházni a katarzis lehetőségével. Az ehhez szükséges, szakmainak tűnő, tökéletes megoldásokat érzésből elintézi. "Betegesen" muzikális, aki ha kell, a struktúra részévé tud tenni egy, a dallamfolyamba szúrt, váratlan hangzású akkordot, és ezzel el is intézi például a középrészek kialakításának rettenetesen nehéz kérdését.

A koncert további részében hol egyedül "hathúrosozik" (Blackbird, Yesterday), ukulelén elpöngeti George emlékére a Somethingot, hol zongorázik (Let It Be, Lady Madonna, Hey Jude). Fáradhatatlanul ontja kifogyhatatlan repertoárjából a kötelező ráadásokat a dobogó, tomboló fifty-agereknek. Figyelmesen, magyarul beszélget közönségével. "Szeretnétek még?", "Énekeljetek velünk", "Haza kell mennünk!" Azt pedig, hogy nem játszott a Medgyessy Pétertől ajándékba kapott furulyán, szintén a biztos ízlésének köszönhetjük.

Szőnyei György

Budapest Sportaréna, május 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.