Koncert: Rachid Taha a csillagok hegyén

  • 2000. április 6.

Zene

"Elmentem, hogy megnézzem a lakást / Kérdeztem, mi az ára / Azt felelték, tizenkétezer / Rendben van, mondtam / Mire ők, honnan jöttem / Algériából, válaszoltam / Nagyon sajnáljuk, közölték, a lakás már ki van adva."

"Elmentem, hogy megnézzem a lakást / Kérdeztem, mi az ára / Azt felelték, tizenkétezer / Rendben van, mondtam / Mire ők, honnan jöttem / Algériából, válaszoltam / Nagyon sajnáljuk, közölték, a lakás már ki van adva."

Egy szolidabb Carte de Séjour-szöveget másoltam ide (Désolé), de ez is magáért beszél, legfeljebb azt fűzném hozzá, hogy annak a társaságnak a szájából való, amelyik politikai akcióival és zenéjével különösen sokat tett az algériaiak méltóságáért. Ez a zenekar abból az egyesületből nőtt ki, amely a tíz évre szóló tartózkodási engedélyért harcolt; és hamarosan Jack Lang kultuszminiszter is a lemezeivel érvelt a parlamentben a bevándorlók számának korlátozása ellen.

A nyolcvanas évek elején, amikor a Carte de Séjour felbukkant Franciaországban, maga a rai zene is változáson ment át: ekkorra törtek utat Chaba Fadela és előtte Bellemou Masseoud városi, populáris, elektronikus felvételei. A Carte de Séjour egyrészt felőlük közelíthető meg, összetéveszthetetlenné azonban punkrockos befolyása tette. Aztán megszűnt a zenekar, s ami nem kevésbé fontos, "felnőtt egy új generáció, amely sokkal nyitottabb, mint a tíz-tizenöt évvel ezelőtti. A mai tizenöt-húsz éves francia fiataloknak arab és fekete barátaik vannak, nem tulajdonítanak jelentőséget a származásnak; másrészt a bevándorlók második nemzedékének egyáltalán nincsenek komplexusaik - fogyasztanak, koncertekre járnak, lemezeket vesznek. A rai jókedvű, vidám zene, azokhoz szól, akik jól akarják érezni magukat."

Az egykor Carte de Séjour-tag Rachid Taha tavaly, a Pepsi Szigeten járt először hazánkban, az előtt mondta ezt a MaNcsban (1999. július 22.). A klasszikus arab szerzőkhöz kötődő Diwán albumot és a Khaleddel, Faudellel közös 1, 2, 3 Soleils koncertfelvételt követően, népszerűsége csúcsán. És most Csillaghegyen repetát kaptunk belőle a EuroConnectionstől.

Az, hogy - Berlin, Dublin, Prága és Párizs után - Budapest is része lett e láncnak, a Francia Intézet és a Banán Klub kezdeményezésének köszönhető. "Eljuttatni a mai francia zenét Európa minél több pontjára" - ezt takarja a EuroConnections, ennek jegyében estünk már túl az Orange Blossom és az Ekova koncertjein. Taha eljövetele ígéretes fényt vetített e kevésbé ismert zenekarok elé, ugyanakkor aggodalomra is okot adott: milyen passzban lesz prágai koncertje másnapján, és egyáltalán, a Banán Klub adottságai mennyire elégítik ki egy világsztár igényeit. Nos, csúszás volt, és döglesztő melegben kétszer annyian, mint - de ettől én még bekajáltam volna jobban. Kábé mint a koncert első felében, amikor egészen lehengerelt az intenzitás, a Tartózkodási engedélyt idéző erő. Ez a rockos alapállás vonzó tartozéka Taha karcos-harcos hangjának, és technós próbálkozásainál messze emlékezetesebb hagyomány. Ily módon nem zavart, hogy a hangszerek kifinomultabb részét - a neyt, a vonósokat, a lantokat estébé - konzervből kaptam, pontosabban nem ez zavart, miután lecsengett bennem a beindulás. (Playback nélkül nem boldogultak volna a Diwán-slágerek: a Ya Rayah, a Menfi, az Ida.) Hanem úgy tűnt, a gitáros kolléga nem- csak a fonalat, de a kontrollját is elvesztette akkor, szabadjára eresztvén Ritchie Blackmore-hoz kötődő élményeit. Innentől azok a számok, melyekre rátelepedett, nekem kínos perceket teremtettek a francia és az algériai, a rock és a world musictól függetlenül. Ha úgy tetszik: Rachid Tahától függetlenül.

Persze el tudom képzelni, azon Rachid Taha-rajongók, akik nem ismerték a Rachid Taha-számokat, vagy akik mindenáron "jól akarták érezni magukat", a mennybe mentek így is. Négy csillagot magam is hozzáteszek, az pedig tényleg, igazán csillagok hegye, (a)hogy egy kis külvárosi klub kibulizott magának egy királyt.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.