mi a kotta?

Könyörgés a pápának

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/48. hétre

Verdit 1860-ban, Rossini halála után kezdte foglalkoztatni egy gyászmise terve. A nagy pályatárs halálára tucatnyi komponista bevonásával rekviem készült, amit végül sosem adtak elő. Apró érdekesség, hogy Verdi már ekkor arról írt egy levelében: „Ha a Szentatya, IX. Pius pápa kegyeltjei között lennék, könyörögnék neki, hogy most az egyszer nők is részt vehessenek a zene előadásában. De mivel nem vagyok, másra hárul ez a feladat.” Verdi saját zenei anyagát később felhasználta, de a Requiemmel csak 1874-ben készült el, és a négy szólistából kettő valóban női hang, ahogy a kórusban is énekelnek nők. Ez a sajátosság valamicskét meglassította a mű elfogadottságát, és az sem segített, hogy a kritikusok annak operai jellege miatt csépelték – az utóbbi évtizedekben azonban már csak Mozart hasonló műfajú darabja vetekedhet a népszerűségével. Ezúttal a Szent István Filharmonikusokon a sor, hogy előadják Verdinek az operákon kívül a legtöbbet játszott darabját: az együttest Kovács János vezényli, szólót pedig Kolonits Klára, Fodor Bernadett, Kovácsházi István és Kovács István énekel (Müpa, november 30., hat óra).

De ezen a szombaton érkezik Budapestre a brazil Bruno de Sá, a régizenét éneklő férfi szoprán is, aki a Wrocławska Orkiestra Barokowával és Jarosław Thiel csellóművésszel Cimarosa, Cherubini és más kora klasszikus mesterek műveiből ad hangversenyt (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc). Közben az Operaházban elérkezett A diótörő-szezon. Csajkovszkij balettjét Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreográfiájával, többek között Rónai András táncossal látjuk az Andrássy úti épületben (időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.