mi a kotta?

Könyörgés a pápának

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/48. hétre

Verdit 1860-ban, Rossini halála után kezdte foglalkoztatni egy gyászmise terve. A nagy pályatárs halálára tucatnyi komponista bevonásával rekviem készült, amit végül sosem adtak elő. Apró érdekesség, hogy Verdi már ekkor arról írt egy levelében: „Ha a Szentatya, IX. Pius pápa kegyeltjei között lennék, könyörögnék neki, hogy most az egyszer nők is részt vehessenek a zene előadásában. De mivel nem vagyok, másra hárul ez a feladat.” Verdi saját zenei anyagát később felhasználta, de a Requiemmel csak 1874-ben készült el, és a négy szólistából kettő valóban női hang, ahogy a kórusban is énekelnek nők. Ez a sajátosság valamicskét meglassította a mű elfogadottságát, és az sem segített, hogy a kritikusok annak operai jellege miatt csépelték – az utóbbi évtizedekben azonban már csak Mozart hasonló műfajú darabja vetekedhet a népszerűségével. Ezúttal a Szent István Filharmonikusokon a sor, hogy előadják Verdinek az operákon kívül a legtöbbet játszott darabját: az együttest Kovács János vezényli, szólót pedig Kolonits Klára, Fodor Bernadett, Kovácsházi István és Kovács István énekel (Müpa, november 30., hat óra).

De ezen a szombaton érkezik Budapestre a brazil Bruno de Sá, a régizenét éneklő férfi szoprán is, aki a Wrocławska Orkiestra Barokowával és Jarosław Thiel csellóművésszel Cimarosa, Cherubini és más kora klasszikus mesterek műveiből ad hangversenyt (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc). Közben az Operaházban elérkezett A diótörő-szezon. Csajkovszkij balettjét Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreográfiájával, többek között Rónai András táncossal látjuk az Andrássy úti épületben (időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.