mi a kotta?

Könyörgés a pápának

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/48. hétre

Verdit 1860-ban, Rossini halála után kezdte foglalkoztatni egy gyászmise terve. A nagy pályatárs halálára tucatnyi komponista bevonásával rekviem készült, amit végül sosem adtak elő. Apró érdekesség, hogy Verdi már ekkor arról írt egy levelében: „Ha a Szentatya, IX. Pius pápa kegyeltjei között lennék, könyörögnék neki, hogy most az egyszer nők is részt vehessenek a zene előadásában. De mivel nem vagyok, másra hárul ez a feladat.” Verdi saját zenei anyagát később felhasználta, de a Requiemmel csak 1874-ben készült el, és a négy szólistából kettő valóban női hang, ahogy a kórusban is énekelnek nők. Ez a sajátosság valamicskét meglassította a mű elfogadottságát, és az sem segített, hogy a kritikusok annak operai jellege miatt csépelték – az utóbbi évtizedekben azonban már csak Mozart hasonló műfajú darabja vetekedhet a népszerűségével. Ezúttal a Szent István Filharmonikusokon a sor, hogy előadják Verdinek az operákon kívül a legtöbbet játszott darabját: az együttest Kovács János vezényli, szólót pedig Kolonits Klára, Fodor Bernadett, Kovácsházi István és Kovács István énekel (Müpa, november 30., hat óra).

De ezen a szombaton érkezik Budapestre a brazil Bruno de Sá, a régizenét éneklő férfi szoprán is, aki a Wrocławska Orkiestra Barokowával és Jarosław Thiel csellóművésszel Cimarosa, Cherubini és más kora klasszikus mesterek műveiből ad hangversenyt (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc). Közben az Operaházban elérkezett A diótörő-szezon. Csajkovszkij balettjét Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreográfiájával, többek között Rónai András táncossal látjuk az Andrássy úti épületben (időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.