mi a kotta?

Könyörgés a pápának

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/48. hétre

Verdit 1860-ban, Rossini halála után kezdte foglalkoztatni egy gyászmise terve. A nagy pályatárs halálára tucatnyi komponista bevonásával rekviem készült, amit végül sosem adtak elő. Apró érdekesség, hogy Verdi már ekkor arról írt egy levelében: „Ha a Szentatya, IX. Pius pápa kegyeltjei között lennék, könyörögnék neki, hogy most az egyszer nők is részt vehessenek a zene előadásában. De mivel nem vagyok, másra hárul ez a feladat.” Verdi saját zenei anyagát később felhasználta, de a Requiemmel csak 1874-ben készült el, és a négy szólistából kettő valóban női hang, ahogy a kórusban is énekelnek nők. Ez a sajátosság valamicskét meglassította a mű elfogadottságát, és az sem segített, hogy a kritikusok annak operai jellege miatt csépelték – az utóbbi évtizedekben azonban már csak Mozart hasonló műfajú darabja vetekedhet a népszerűségével. Ezúttal a Szent István Filharmonikusokon a sor, hogy előadják Verdinek az operákon kívül a legtöbbet játszott darabját: az együttest Kovács János vezényli, szólót pedig Kolonits Klára, Fodor Bernadett, Kovácsházi István és Kovács István énekel (Müpa, november 30., hat óra).

De ezen a szombaton érkezik Budapestre a brazil Bruno de Sá, a régizenét éneklő férfi szoprán is, aki a Wrocławska Orkiestra Barokowával és Jarosław Thiel csellóművésszel Cimarosa, Cherubini és más kora klasszikus mesterek műveiből ad hangversenyt (Zeneakadémia, november 30., fél nyolc). Közben az Operaházban elérkezett A diótörő-szezon. Csajkovszkij balettjét Wayne Eagling és Solymosi Tamás koreográfiájával, többek között Rónai András táncossal látjuk az Andrássy úti épületben (időpontok: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.