könyv - "A SEMMI NAPJA MIELÕTT". TANDORI DEZSÕ RAJZAI PILINSZKY JÁNOS VERSEIHEZ

  • - krusovszky -
  • 2009. március 12.

Zene

"A szavak azért vannak, mert különben nem tudnánk egymásnak mit mondani. Mikor rájöttem, hogy a rajzok is, rajzolgatni kezdtem." A 2007-es Ördöglakat elején olvasható ez a két mondat.
"A szavak azért vannak, mert különben nem tudnánk egymásnak mit mondani. Mikor rájöttem, hogy a rajzok is, rajzolgatni kezdtem." A 2007-es Ördöglakat elején olvasható ez a két mondat. A Tandori-rajz tehát a kommunikáció egy sajátos formája; beszélgetés vizuális jelek segítségével. A semmi napja mielõtt ilyen értelemben beszélgetõkönyv, Pilinszky versei mellett kommentárok és hozzátoldások formájában jelennek meg a rajzok. A kötet két ciklusából az elsõ Pilinszky ismertebb, kötetbe is felvett versei közül válogat, míg a második, "Angyal, ki vagy?" címû részbe a hátrahagyott vagy töredékben maradt szövegek kerültek.

Tandori töredékesít, kiragad egy-egy sort, mondatot, amibõl aztán kötet- és cikluscímet, rajzfeliratot készít. Így Pilinszky hangja is másként szólal meg ott, ahol Tandori "hozzányúl", ugyanúgy, ahogy Tandori rajzai is másfajta jelentéssel töltõdnek meg Pilinszky szövegei mellett. Ami azért is érdekes, mert elsõ látásra ugyanazokat az elemeket látjuk itt felbukkanni, amiket már megszokhattunk Tandoritól. Néha egy-egy rajz változatlan formában szerepel ebben a kötetben és az egy évvel korábbi Ördöglakatban is. A hiányjel például most is az egyik legfontosabb motívum, ami hol madár, hol növény, hol pedig lépcsõfok formáját veszi fel. Mindez volt már korábban is, de a Pilinszky-idézetek erõterében most mégis másként mûködik.

Helyenként talán úgy tûnhet, mintha Tandori túl lazán állítaná oda bármi mellé ezeket a jeleket, mintha meglévõ és problémátlanul (értsd: reflektálatlanul) használt rajzkészletére az idézetek segítségével egyszerûen "ráhúzná" Pilinszkyt. A kötetet többször végiglapozva mégis inkább az elemek kiválogatásának, ügyes variációiknak és az így végül valóban létrejövõ beszélgetésnek a finomságai kötik le az olvasó figyelmét.

Kortárs Könyvkiadó, 2008, 72 oldal, 2000 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.