könyv - "A SEMMI NAPJA MIELÕTT". TANDORI DEZSÕ RAJZAI PILINSZKY JÁNOS VERSEIHEZ

  • - krusovszky -
  • 2009. március 12.

Zene

"A szavak azért vannak, mert különben nem tudnánk egymásnak mit mondani. Mikor rájöttem, hogy a rajzok is, rajzolgatni kezdtem." A 2007-es Ördöglakat elején olvasható ez a két mondat.
"A szavak azért vannak, mert különben nem tudnánk egymásnak mit mondani. Mikor rájöttem, hogy a rajzok is, rajzolgatni kezdtem." A 2007-es Ördöglakat elején olvasható ez a két mondat. A Tandori-rajz tehát a kommunikáció egy sajátos formája; beszélgetés vizuális jelek segítségével. A semmi napja mielõtt ilyen értelemben beszélgetõkönyv, Pilinszky versei mellett kommentárok és hozzátoldások formájában jelennek meg a rajzok. A kötet két ciklusából az elsõ Pilinszky ismertebb, kötetbe is felvett versei közül válogat, míg a második, "Angyal, ki vagy?" címû részbe a hátrahagyott vagy töredékben maradt szövegek kerültek.

Tandori töredékesít, kiragad egy-egy sort, mondatot, amibõl aztán kötet- és cikluscímet, rajzfeliratot készít. Így Pilinszky hangja is másként szólal meg ott, ahol Tandori "hozzányúl", ugyanúgy, ahogy Tandori rajzai is másfajta jelentéssel töltõdnek meg Pilinszky szövegei mellett. Ami azért is érdekes, mert elsõ látásra ugyanazokat az elemeket látjuk itt felbukkanni, amiket már megszokhattunk Tandoritól. Néha egy-egy rajz változatlan formában szerepel ebben a kötetben és az egy évvel korábbi Ördöglakatban is. A hiányjel például most is az egyik legfontosabb motívum, ami hol madár, hol növény, hol pedig lépcsõfok formáját veszi fel. Mindez volt már korábban is, de a Pilinszky-idézetek erõterében most mégis másként mûködik.

Helyenként talán úgy tûnhet, mintha Tandori túl lazán állítaná oda bármi mellé ezeket a jeleket, mintha meglévõ és problémátlanul (értsd: reflektálatlanul) használt rajzkészletére az idézetek segítségével egyszerûen "ráhúzná" Pilinszkyt. A kötetet többször végiglapozva mégis inkább az elemek kiválogatásának, ügyes variációiknak és az így végül valóban létrejövõ beszélgetésnek a finomságai kötik le az olvasó figyelmét.

Kortárs Könyvkiadó, 2008, 72 oldal, 2000 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.