könyv - Baráth Katalin: A türkizkék hegedű

  • - kg -
  • 2011. június 30.

Zene

"Tolvaj! Fogják meg!" Igen, így kell krimit kezdeni, semmi fakszni, rögtön benne vagyunk a sűrűjében, a Párisi Nagyáruház folyosóin, cirka 1911. Az úri közönség sipákol, a tolvaj iszkol, a századelő pedig nagyon él.
"Tolvaj! Fogják meg!" Igen, így kell krimit kezdeni, semmi fakszni, rögtön benne vagyunk a sûrûjében, a Párisi Nagyáruház folyosóin, cirka 1911. Az úri közönség sipákol, a tolvaj iszkol, a századelõ pedig nagyon él. A menekülõ gazfickóval rohanvást váltakoznak a képek, sietve szemrevételezünk egy áll nélküli hölgyet, futva elmerengünk a kiegyezés áldásos hatásain, és lélekszakadva megtekintjük a híres áruházi homlokzatot. Ez aztán a dinamikus kezdés, elsõ osztályú akciójelenet a boldog békeidõkbõl, egyben egy rég elfeledett sportág, a szemlélõdõ menekülés ünnepe is. A Nagymezõ utcára ráfordulva egy másik patinás sportág jelentkezik: a könyvkarate, melynek jeles hazai mûvelõje, A fekete zongorában már megismert Dávid Veron a Zalán futása egy kölcsönkönyvtári példányával vágja lendületesen kupán a menekülõt. Az irodalommal szemben hõsnõnk maga is tehetetlen, ha teheti, Bródy Sándor sorainak sápadtkék fényû melankóliájában fürdõzik, félálomban pedig Herczeg Ferenc is megjelenik neki - meg kell hagyni, nem túl gyakori vendégek egy krimiben.

Merthogy Dávid Veron krimihõsnek van pozicionálva, a csipkés és a detektívponyva határában van kijelölve számára egy kis vetemény, ahol kedvére affektálhat. Egy nõ, aki minõk és valaminõk közé keveredett és élvezi. Legfõbb fegyvere (a keménytáblás klasszikusok mellett) a szóvirágokban való fogalmazás, az a fajta kedves körülményesség, mely óvatos adagolás mellett derûre, túlcsordulás esetén azonban bosszúságra adhat okot. A poros "kanizsa után Veron ezúttal a Budapest-Balaton-Abbázia tengelyen hallatja a maga sajátos hangját; vár reá az Anna-bál, ahol valaki kést dobál, és Abbázia, ahol kémek, szektavezérek és Gerbeaud-sütemények adnak randevút e rokonszenves, bár olykor túlbeszéltetett kékharisnyának.

Agave, 2011, 289 oldal, 2980 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.