könyv - CHARLES WILLEFORD SPRINGER TESTVÉR FEKETE MISÉJE

  • - bza -
  • 2010. február 25.

Zene

című regényének főhőse amolyan pitiáner amerikai egzisztencialista. (Ne feledjük, a könyv 1958-ban íródott!) És nem csupán azért, mert Sartre és Kafka műveit idézi prédikációiban.
címû regényének fõhõse amolyan pitiáner amerikai egzisztencialista. (Ne feledjük, a könyv 1958-ban íródott!) És nem csupán azért, mert Sartre és Kafka mûveit idézi prédikációiban. Sam Springer határhelyzetekben éli át az életét, és azt gondolja, az ember maga választja szabadságát. De mindez valami szerfölött kispályás, vagy mondjuk, amerikai kisvárosi egzisztencializmus. Springer változtatni akar az életén, és noha könyvelõ, ír egy regényt, amelyet - pechére! - meg is jelentetnek. Ettõl persze nem válik íróvá, legfeljebb fellengzõsebb karakterré. Ám a lényeg, hogy Springer mégis tehetséges ember valahol, aki regényt éppúgy képes írni, mint remekül könyvelni, vagy hit nélkül is mély istenhitet beszélni bárki hasába. Ráadásul veszélyes. Tehetsége az ürességbõl és az erkölcsi nihilizmusból ered, és éppen ez teszi fenyegetõvé. Egy prédikátori maszk (bármilyen álarc) felöltése nem okoz számára problémát. És az inkognitós személyiség tökéletesen mûködik - szinte fanatizálja Jacksonville néger közösségét, belerántja õket egy nagyszabású emberjogi mozgalomba, hiszen a csontja velejéig demokrata: egy nihilistának egyenértékû minden érték, azaz közömbös. De aztán túllép benne bízó gyülekezetén, frissen szerzett fekete szeretõjén is, akár egy utcán heverõ dögön. Ha mûködõképes, akkor minden eszme - minden isten - egyenértékû. Mindegy, mit választasz, a kierkegaard-i vagy-vagy vége csak egy lehet, egy másik vagy-vagy lehetõsége. Isten nincs, de fogadni létére mûködõképes üzlet. Nem krimi.

Fordította: Varga Bálint. Agave, 2010, 173 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.