könyv - CHARLES WILLEFORD SPRINGER TESTVÉR FEKETE MISÉJE

  • - bza -
  • 2010. február 25.

Zene

című regényének főhőse amolyan pitiáner amerikai egzisztencialista. (Ne feledjük, a könyv 1958-ban íródott!) És nem csupán azért, mert Sartre és Kafka műveit idézi prédikációiban.
címû regényének fõhõse amolyan pitiáner amerikai egzisztencialista. (Ne feledjük, a könyv 1958-ban íródott!) És nem csupán azért, mert Sartre és Kafka mûveit idézi prédikációiban. Sam Springer határhelyzetekben éli át az életét, és azt gondolja, az ember maga választja szabadságát. De mindez valami szerfölött kispályás, vagy mondjuk, amerikai kisvárosi egzisztencializmus. Springer változtatni akar az életén, és noha könyvelõ, ír egy regényt, amelyet - pechére! - meg is jelentetnek. Ettõl persze nem válik íróvá, legfeljebb fellengzõsebb karakterré. Ám a lényeg, hogy Springer mégis tehetséges ember valahol, aki regényt éppúgy képes írni, mint remekül könyvelni, vagy hit nélkül is mély istenhitet beszélni bárki hasába. Ráadásul veszélyes. Tehetsége az ürességbõl és az erkölcsi nihilizmusból ered, és éppen ez teszi fenyegetõvé. Egy prédikátori maszk (bármilyen álarc) felöltése nem okoz számára problémát. És az inkognitós személyiség tökéletesen mûködik - szinte fanatizálja Jacksonville néger közösségét, belerántja õket egy nagyszabású emberjogi mozgalomba, hiszen a csontja velejéig demokrata: egy nihilistának egyenértékû minden érték, azaz közömbös. De aztán túllép benne bízó gyülekezetén, frissen szerzett fekete szeretõjén is, akár egy utcán heverõ dögön. Ha mûködõképes, akkor minden eszme - minden isten - egyenértékû. Mindegy, mit választasz, a kierkegaard-i vagy-vagy vége csak egy lehet, egy másik vagy-vagy lehetõsége. Isten nincs, de fogadni létére mûködõképes üzlet. Nem krimi.

Fordította: Varga Bálint. Agave, 2010, 173 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.