könyv - DONALD E. WESTLAKE: A NAGY ZÖLD BALHÉ

  • - banza -
  • 2009. május 14.

Zene

Dortmunder - hallgathat erre a névre egy krimisorozat főhőse!? Talán csak akkor, ha megteremtőjében elég erős a parodisztikus szándék. Olyannyira, hogy ráadásul még odakeni a John Archibald keresztneveket is.
Dortmunder - hallgathat erre a névre egy krimisorozat fõhõse!? Talán csak akkor, ha megteremtõjében elég erõs a parodisztikus szándék. Olyannyira, hogy ráadásul még odakeni a John Archibald keresztneveket is. Ez a zseniális szervezõerejû, fapofájú vesztes egy egészen hihetetlen csapatot vezet a hetvenes évek New Yorkjában: Sancho Panzája Kelp, aki biliárdvirtuóz, és kizárólag orvosi autókat lop; sofõrje Murch, aki szabadidejében anyjával autóversenyek motorzaját tartalmazó lemezeket hallgat; zárfeltörõje, Chefwick a vasútmodellezés õrültje; mindenese a szoknyabolond Greenwod. Rejtõ tollára méltó gyülekezet, de a humor ennél sokkal mélyebb, olykor Ionesco vagy egyenesen a nagy írek, Flann O'Brien vagy Beckett keresztségében született. A Dortmunder-féle dramaturgia lényege, hogy a legfantasztikusabb tervezés és kivitelezés ellenére valami mindig közbejut, és megakadályozza a végsõ sikert. De Dortmunder soha nem adja fel, ebben a regényben például voltaképpen négyszer követik el ugyanazt a már eleve is végrehajthatatlannak látszó rablást; a szinte dadaista jelenséget Prosker, az ügyvéd a "visszaesõ bûncselekmény" névvel illeti. Ám Westlake félelmetes hányavetiséggel képes áthidalni a legvalószínûtlenebb helyzeteket is, miközben hõsei a világ legabszurdabb párbeszédeit folytatják egymással.

Az 1933-ban született és 2008-ban elhunyt Westlake most debütál nálunk - kicsit kései indulás, ha belegondolunk, hogy nagy bûnregényeit, illetve azok paródiáit már húsz-harminc évvel ezelõtt írta. Nem baj, most már jöhet a többi is!

Fordította Török Krisztina. Agave, 2009, 223 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.