könyv - DONALD E. WESTLAKE: A NAGY ZÖLD BALHÉ

  • - banza -
  • 2009. május 14.

Zene

Dortmunder - hallgathat erre a névre egy krimisorozat főhőse!? Talán csak akkor, ha megteremtőjében elég erős a parodisztikus szándék. Olyannyira, hogy ráadásul még odakeni a John Archibald keresztneveket is.
Dortmunder - hallgathat erre a névre egy krimisorozat fõhõse!? Talán csak akkor, ha megteremtõjében elég erõs a parodisztikus szándék. Olyannyira, hogy ráadásul még odakeni a John Archibald keresztneveket is. Ez a zseniális szervezõerejû, fapofájú vesztes egy egészen hihetetlen csapatot vezet a hetvenes évek New Yorkjában: Sancho Panzája Kelp, aki biliárdvirtuóz, és kizárólag orvosi autókat lop; sofõrje Murch, aki szabadidejében anyjával autóversenyek motorzaját tartalmazó lemezeket hallgat; zárfeltörõje, Chefwick a vasútmodellezés õrültje; mindenese a szoknyabolond Greenwod. Rejtõ tollára méltó gyülekezet, de a humor ennél sokkal mélyebb, olykor Ionesco vagy egyenesen a nagy írek, Flann O'Brien vagy Beckett keresztségében született. A Dortmunder-féle dramaturgia lényege, hogy a legfantasztikusabb tervezés és kivitelezés ellenére valami mindig közbejut, és megakadályozza a végsõ sikert. De Dortmunder soha nem adja fel, ebben a regényben például voltaképpen négyszer követik el ugyanazt a már eleve is végrehajthatatlannak látszó rablást; a szinte dadaista jelenséget Prosker, az ügyvéd a "visszaesõ bûncselekmény" névvel illeti. Ám Westlake félelmetes hányavetiséggel képes áthidalni a legvalószínûtlenebb helyzeteket is, miközben hõsei a világ legabszurdabb párbeszédeit folytatják egymással.

Az 1933-ban született és 2008-ban elhunyt Westlake most debütál nálunk - kicsit kései indulás, ha belegondolunk, hogy nagy bûnregényeit, illetve azok paródiáit már húsz-harminc évvel ezelõtt írta. Nem baj, most már jöhet a többi is!

Fordította Török Krisztina. Agave, 2009, 223 oldal, 2680 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.