könyv - LE CARRÉ: ÁRULÁS

  • - banza -
  • 2009. június 11.

Zene

A George Smiley-trilógia első kötete már megjelent magyarul, most új fordításában olvashatjuk ezt a tökéletes remekművet. A fikció hátterében egy kínosan valós esemény áll: Kim Philbyről, az angol hírszerzés egyik vezető emberéről a hatvanas évek elején kiderült, hogy "vakond", vagyis a szovjet kémszolgálatnak dolgozik.
A George Smiley-trilógia elsõ kötete már megjelent magyarul, most új fordításában olvashatjuk ezt a tökéletes remekmûvet. A fikció hátterében egy kínosan valós esemény áll: Kim Philbyrõl, az angol hírszerzés egyik vezetõ emberérõl a hatvanas évek elején kiderült, hogy "vakond", vagyis a szovjet kémszolgálatnak dolgozik. Az eseménynek elvileg elemi erõvel kellett volna megráznia az angol társadalmat, ez azonban elmaradt, ráadásul Philbynek sikerült kilógnia a Szovjetunióba. Le Carré 1968-ban írt esszéjében, melyet a szerkesztõk jó kézzel illesztettek a regény után függelékként, szenvedélyes szavakkal ostorozza azt a politikai elitet, melyet Philby büntetlenül átvert és amely futni hagyta õt. Már itt felmerül az egyik alapprobléma, vagyis az, hogy a társadalomban kik ellenõrizzék az ellenõröket? Vagy a regény döntõ kérdése: kik kémleljék ki a kémeket? Információ és dezinformáció harca ez, a valóság és a fikció közti örök küzdelem, és talán ez a filozófiai kérdés is vonzhatta Ludwig Wittgensteint, hogy aztán feltehetõen õ is a szovjetek javára kémkedjen, bár a háború alatt ez bocsánatosabb bûn volt.

George Smiley, az egykori mesterkém, immár csak hivatásos nyugdíjas és szkeptikus kapja a feladatot az ellenõrök ellenõrzésére. A bûnös személye talán nem okoz olyan nagy meglepetést az olvasónak, annál többet a kémbirodalom szokásainak, írott és íratlan szabályainak, illemkódexének feltárása. Mert az összes fiktív (olykor mesés) elem ellenére Le Carré amolyan tõrõlmetszett kritikai realista regényt írt.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2009, 315 oldal, 2880 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."