könyv - LE CARRÉ: ÁRULÁS

  • - banza -
  • 2009. június 11.

Zene

A George Smiley-trilógia első kötete már megjelent magyarul, most új fordításában olvashatjuk ezt a tökéletes remekművet. A fikció hátterében egy kínosan valós esemény áll: Kim Philbyről, az angol hírszerzés egyik vezető emberéről a hatvanas évek elején kiderült, hogy "vakond", vagyis a szovjet kémszolgálatnak dolgozik.
A George Smiley-trilógia elsõ kötete már megjelent magyarul, most új fordításában olvashatjuk ezt a tökéletes remekmûvet. A fikció hátterében egy kínosan valós esemény áll: Kim Philbyrõl, az angol hírszerzés egyik vezetõ emberérõl a hatvanas évek elején kiderült, hogy "vakond", vagyis a szovjet kémszolgálatnak dolgozik. Az eseménynek elvileg elemi erõvel kellett volna megráznia az angol társadalmat, ez azonban elmaradt, ráadásul Philbynek sikerült kilógnia a Szovjetunióba. Le Carré 1968-ban írt esszéjében, melyet a szerkesztõk jó kézzel illesztettek a regény után függelékként, szenvedélyes szavakkal ostorozza azt a politikai elitet, melyet Philby büntetlenül átvert és amely futni hagyta õt. Már itt felmerül az egyik alapprobléma, vagyis az, hogy a társadalomban kik ellenõrizzék az ellenõröket? Vagy a regény döntõ kérdése: kik kémleljék ki a kémeket? Információ és dezinformáció harca ez, a valóság és a fikció közti örök küzdelem, és talán ez a filozófiai kérdés is vonzhatta Ludwig Wittgensteint, hogy aztán feltehetõen õ is a szovjetek javára kémkedjen, bár a háború alatt ez bocsánatosabb bûn volt.

George Smiley, az egykori mesterkém, immár csak hivatásos nyugdíjas és szkeptikus kapja a feladatot az ellenõrök ellenõrzésére. A bûnös személye talán nem okoz olyan nagy meglepetést az olvasónak, annál többet a kémbirodalom szokásainak, írott és íratlan szabályainak, illemkódexének feltárása. Mert az összes fiktív (olykor mesés) elem ellenére Le Carré amolyan tõrõlmetszett kritikai realista regényt írt.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2009, 315 oldal, 2880 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.