könyv - MATTHIJS VAN BOXSEL: A BUTASÁG ENCIKLOPÉDIÁJA

  • - kg -
  • 2009. június 11.

Zene

A holland szerző rést talált a kurrens világmagyarázatok palettáján. Felfedezte az ember leghűségesebb társát; nem a kutyát, hanem a minden dolgok mélyén ott csaholó emberi butaságot.
A holland szerzõ rést talált a kurrens világmagyarázatok palettáján. Felfedezte az ember leghûségesebb társát; nem a kutyát, hanem a minden dolgok mélyén ott csaholó emberi butaságot. A szerzõ az enciklopédia mûfaját találta legalkalmasabbnak szerelmetes tárgya megismertetésére; a butasággal hadilábon állók szemében talán túlságosan is nagyvonalú mûfaji eljárás ez, de indokolja Van Boxsel meggyõzõdése, miszerint nagy butaság lebecsülni a butaságot, ezt az öröktõl fogva fennálló, mindenkinek otthont adó világbirodalmat. A fölösleges hadakozás helyett õ inkább a diplomatikus kiegyezést, az ironikus (de nem minden bosszúságtól mentes) szemlélõdést javasolja. Szimpatikus program, már ha túl tudjuk tenni magunkat a kezdõtételen, miszerint a butaság "inkább szabály, mint kivétel", illetve, hogy "egyetlen ember sem elég intelligens ahhoz, hogy képes legyen megérteni a saját butaságát". A szerzõ is inkább a mások butaságának, az õsidõk óta gyarapodó, közös butasághalmaz szemléltetésén munkálkodik, és ehhez a francia tájépítészet és Tapsi Hapsi éppúgy alkalmas szemléltetõeszköz, mint a Darwin-díj kitüntetettjei, Naszreddin hodzsa vagy Hollandia.

Van Boxsel kétszeresen is szerencsés szerzõ: egyrészt, mert otthonról hozott példáiért honfitársai nem bélyegezték - amúgy jó magyar szokás szerint - hazaárulónak, másrészt, mert olyan neves butaságkutatók dolgoztak a keze alá, mint például Milton, Musil, Andersen vagy Asimov. Bármely kornál csapjuk is fel butaságoktól hemzsegõ esszégyûjteményét, egy nem minden komolytalanságot nélkülözõ tudós férfiú kacsint vissza ránk. Egy butaságunkban osztozó (és abból meg is élõ) gyûjtõ, aki érezhetõen örömét leli egy-egy egzotikus butaság, tetszetõs ellentmondás vagy csinos ördögi kör felfedezésében.

Fordította: Balogh Tamás. Nyitott Könyvmûhely, 2009, 262 oldal, 3490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.