könyv - NINA STEIN: KATALIN LEÁNYAI

  • - sisso -
  • 2010. július 1.

Zene

< címû, úgymond történelmi krimije misztikus izgalmakat és coelhói "regénymélységeket" ígér. Meg nõi szempontokat, amelyek ebben az esetben, magától a történeti témától eltekintve, kevésbé izgalmasak. "1806. november 25-én Szent Katalin ünnepére készült Tirpe városa. A Szent Katalin leánynevelde növendékei ekkor tartják szokásos évi körmenetüket. Ezúttal a felvonulás tragédiával végzõdik..." Hogy milyen tragédia történt, arra kétszáz évvel késõbb, napjaink Budapestjén egy ifjú történészhallgató lány keresi a választ. Mira, a fõhõs egy rejtélyes mintázatú terítõbõl indul ki, amit egy régi újság fényképén talál. Nem túl szexi, ám okos rajongójával, az idegesítõ nevû, mûvészettörténész Berdissel vágnak a szimbólumok felfejtésébe. A fiatalok eljutnak az egykori leánynevelde hûlt helyéhez, ahol a helyi levéltáros segítségével kiderítik, hogy még napjainkban is érdekében áll valakinek, hogy ne tudódjon ki, mi történt egykor a titokzatos intézetben. Megannyi izgalom, aztán megint váltás, és vissza a suta budapesti hétköznapokhoz - s ez nagyjából végig így váltakozik a regény során, miközben a sokféle stílus - a lányregényestõl a tudományoson át a magazinosig - zilálttá teszi a mesét.

A szerzõi álnév hazai történésznõt rejt, akinek rengeteg izgalmas feminizmustörténeti fordítását és kutatását olvashattuk már. Így nem csoda, hogy a szakmai részek, a kutatómunka leírása megtelik élettel a könyvben, és a törekvés (a gondolkodó nõt vágyakozó nõként bemutatni) is rendben van - de a sikeres megvalósításhoz már szükséges volna a szépírói tehetség (vagy a rutin) is.

Athenaeum 2000, 2009, 270 oldal, 2490 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.