könyv - POLINA DASKOVA: A TÉBOLY KÖNNYED LÉPTEI

  • Kuszing Gábor-Spronz Júlia
  • 2010. január 21.

Zene

Alighanem hiánypótló munka született Polina Daskova tollából. A Moszkvában élő írónő nem akármit fedezett fel, hanem a lépkedő tébolyt - úgy bizony! Képet ugyan nem közölt róla, de láttató erejű prózája szinte elénk vetíti, ahogy e jó mozgású metafora lesben áll egy moszkvai sarkon, és ballonját széttárva a járókelőket ijesztgeti.
Alighanem hiánypótló munka született Polina Daskova tollából. A Moszkvában élõ írónõ nem akármit fedezett fel, hanem a lépkedõ tébolyt - úgy bizony! Képet ugyan nem közölt róla, de láttató erejû prózája szinte elénk vetíti, ahogy e jó mozgású metafora lesben áll egy moszkvai sarkon, és ballonját széttárva a járókelõket ijesztgeti. A mélységektõl nem rettenõ szerzõ ráadásul ennél is tovább vájkál az orosz valóságban, s vajh mit talál: sorozatgyilkost és hullákra épülõ showbusiness-királyságot, babakocsiba helyezett bombát és méreginjekciót, álruhás pszichiátert és verselõ elítéltet, s hogy a korszellem se reklamáljon, egy olyan világot, ahol az egykori Sztálin-díjas írók dácsáit velejükig korrupt milliárdosok lakják.

Daskova komoly erõket vet be annak érdekében, hogy hidat verjen a nyolcvanas évek úttörõházai és a kilencvenes évek kapitalista vadhajtásai között. Mint a téboly, könnyed léptekkel ugrál a múlt függetlenített párttitkárjai és a jelen géppisztolyos üzletemberei között, s ahol csak lehet, elejt egy hullát, s hozzá némi bennfentes megfigyelést. Például, hogy Tobolszkban késõn tavaszodik (de mindig gyorsan és buján), vagy hogy ma már garmadával állnak az üzletekben a kolbászok, Szibériában pedig kegyetlen fagyok szoktak lenni. Az ilyesfajta heves közlésvágy sajnos nagyban hátráltatja a nyomozást, így a jó és nemes erõk, bár elõre köszönnek a szembejövõ összefüggéseknek, némi morfondírozás után mégis tovább nyomozgatnak, mondjuk még száz-egynéhány oldalt. Oroszországban persze máshogy telik az idõ, a konyhaasztalon scsí gõzölög, a hajnali folyó felett csipkés ködfoszlányok gyûlnek, a gyilkos pedig, mielõtt vadászni indulna, hagymába mélyeszti kését, és felszeleteli a saslikhoz.

Fordította: Goretity József. Athenaeum Kiadó, 2009, 422 oldal, 3490 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.