könyv - POLINA DASKOVA: A TÉBOLY KÖNNYED LÉPTEI

  • Kuszing Gábor-Spronz Júlia
  • 2010. január 21.

Zene

Alighanem hiánypótló munka született Polina Daskova tollából. A Moszkvában élő írónő nem akármit fedezett fel, hanem a lépkedő tébolyt - úgy bizony! Képet ugyan nem közölt róla, de láttató erejű prózája szinte elénk vetíti, ahogy e jó mozgású metafora lesben áll egy moszkvai sarkon, és ballonját széttárva a járókelőket ijesztgeti.
Alighanem hiánypótló munka született Polina Daskova tollából. A Moszkvában élõ írónõ nem akármit fedezett fel, hanem a lépkedõ tébolyt - úgy bizony! Képet ugyan nem közölt róla, de láttató erejû prózája szinte elénk vetíti, ahogy e jó mozgású metafora lesben áll egy moszkvai sarkon, és ballonját széttárva a járókelõket ijesztgeti. A mélységektõl nem rettenõ szerzõ ráadásul ennél is tovább vájkál az orosz valóságban, s vajh mit talál: sorozatgyilkost és hullákra épülõ showbusiness-királyságot, babakocsiba helyezett bombát és méreginjekciót, álruhás pszichiátert és verselõ elítéltet, s hogy a korszellem se reklamáljon, egy olyan világot, ahol az egykori Sztálin-díjas írók dácsáit velejükig korrupt milliárdosok lakják.

Daskova komoly erõket vet be annak érdekében, hogy hidat verjen a nyolcvanas évek úttörõházai és a kilencvenes évek kapitalista vadhajtásai között. Mint a téboly, könnyed léptekkel ugrál a múlt függetlenített párttitkárjai és a jelen géppisztolyos üzletemberei között, s ahol csak lehet, elejt egy hullát, s hozzá némi bennfentes megfigyelést. Például, hogy Tobolszkban késõn tavaszodik (de mindig gyorsan és buján), vagy hogy ma már garmadával állnak az üzletekben a kolbászok, Szibériában pedig kegyetlen fagyok szoktak lenni. Az ilyesfajta heves közlésvágy sajnos nagyban hátráltatja a nyomozást, így a jó és nemes erõk, bár elõre köszönnek a szembejövõ összefüggéseknek, némi morfondírozás után mégis tovább nyomozgatnak, mondjuk még száz-egynéhány oldalt. Oroszországban persze máshogy telik az idõ, a konyhaasztalon scsí gõzölög, a hajnali folyó felett csipkés ködfoszlányok gyûlnek, a gyilkos pedig, mielõtt vadászni indulna, hagymába mélyeszti kését, és felszeleteli a saslikhoz.

Fordította: Goretity József. Athenaeum Kiadó, 2009, 422 oldal, 3490 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.