könyv - Ray Bradbury: Gyógyír búskomorságra

  • - ruprech -
  • 2011. május 19.

Zene

Bradbury novellásköteteinek lenyűgöző vonása, hogy szerzőjük ezerféleképpen láttatja találkozásainkat a végtelen határaival. Hol szellemesen, hol egész költőien, hol szikár, leíró távolságtartással adja tudtunkra létezésünk korlátait, legyen szó egy pillanatra fel-, majd örökre eltűnő műalkotásról, egy távoli bolygó veszedelmeiről vagy különféle apokalipszisek utáni időkről.
Bradbury novellásköteteinek lenyûgözõ vonása, hogy szerzõjük ezerféleképpen láttatja találkozásainkat a végtelen határaival. Hol szellemesen, hol egész költõien, hol szikár, leíró távolságtartással adja tudtunkra létezésünk korlátait, legyen szó egy pillanatra fel-, majd örökre eltûnõ mûalkotásról, egy távoli bolygó veszedelmeirõl vagy különféle apokalipszisek utáni idõkrõl. Hõsei minduntalan az alkonyzónában járnak, az ismeretlennel találkoznak; legérdekesebb szövegei azok, melyekben saját maguk számára válnak idegenné, akár testük (Lázálom), akár lelkük zegzugaiba pillantva (A város, ahol senki sem szállt le). Könyvében szépen megfér egymás mellett egy pajzán história a búskomorság elleni gyógyírról és egy nosztalgikus történet az elmúlt nyarakról vagy a 787-es kisbolygó felemésztõ kísértetlényeirõl. Munkái akkor a legizgalmasabbak, amikor olvasóját messzi világokba kalauzolva állít tükröt az emberiség elé (ennek egyik legjobb példája a Marsbéli krónikák, e gyûjteményben pedig a Bõrük barna, szemük arany és az Itt tigrisek élnek).

Ám az idõtálló sci-fi- és/vagy fantasydarabok mellett rendre elõbukkannak azok a történetek, amelyek a vágyakat kergetõ hétköznapi emberek olykor megható, néha egészen szentimentális pillanatait csípik el. A feledés homályába vesznének ezek az apró, de figurái életében igen fontos momentumok, ha Bradbury nem örökítené meg õket. S bár bájuk nem veszett el, erejük mintha megfogyatkozott volna: szellemesek, megmosolyogtatók (mint a Búcsú napja, vagy a vissza-visszatérõ ír történetek: a Nagyböjt elsõ napja és A múlt hétfõi nagy karambol), mégis könnyebben felejthetõk. Úgy látszik, a végtelen világûr vagy a természetfeletti dimenziója nagyobb távlatot nyit meg az életmûben, mint földi létünk egyszerû örömei-bánatai.

Fordították: Galamb Zoltán, Gálla Nóra, H. Kovács Mária, Huszár András, Illés Róbert, Pék Zoltán, Roboz Gábor, Török Krisztina. Agave, 2011, 258 oldal, 2880 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.