Könyv - "Sodródni kell..." - Egressy Zoltán: Szaggatott vonal

  • Darvasi Ferenc
  • 2011. május 19.

Zene

Egressy Zoltán könyvének már a címe is ismerős lehet a szerző ezt megelőző kötetét ismerők számára. A Most érsz mellé című gyűjteményben volt ugyanis egy Záróvonal című novella - melynek hőse, Vertesz Aba, aki egyébként a Permet című kisprózában is feltűnt, fontos szereplője a Szaggatott vonalnak. Méghozzá úgy lesz központi alak, hogy csupán a fia, az egyes szám első személyű elbeszélő, Vertesz Antal elméjében tűnik fel.

Egressy Zoltán könyvének már a címe is ismerős lehet a szerző ezt megelőző kötetét ismerők számára. A Most érsz mellé című gyűjteményben volt ugyanis egy Záróvonal című novella - melynek hőse, Vertesz Aba, aki egyébként a Permet című kisprózában is feltűnt, fontos szereplője a Szaggatott vonalnak. Méghozzá úgy lesz központi alak, hogy csupán a fia, az egyes szám első személyű elbeszélő, Vertesz Antal elméjében tűnik fel.

Hogy milyen kiemelt mégis a szerepe, azt jelzi már az is, hogy az új könyv címe alatt az aparegény megjelölés áll. Nem kell különösebben magyarázni, Esterházy óta mennyire bejáratott lett ez a "műfaj". Egressynél a főhős a halott apjával kommunikál: a regény egyetlen forró, júliusi nap történetét meséli el délutántól másnap hajnalig - s miközben a narrátor-főhős újabb és újabb kalandokba keveredik, szinte felfüggesztés nélkül az apjához beszél.

Abához, aki nemigen törődött vele. Fia az emlékeit veszi számba, s eközben a megbocsátás útján halad, de több tényező miatt is nehezen megy ez neki: az anyját elhagyó apával egyfelől ritkán találkozott (és meg is gyűlölte), másrészt képtelen magának megfogalmazni, mit is szeretne pontosan a múlttól, az apja emlékétől. Ha már Esterházyt említettem: míg a Javított kiadás a fájó, kíméletlen szembenézés könyve, addig a Szaggatott vonal a letisztult önvizsgálatra való képtelenség története.

Antal motoros futár: amolyan botcsinálta postás, ha akarjuk, Hermész, a hírek vivője, médium. Mintha nem lenne határ élet és halál között, úgy kommunikál - bár egyirányúan - az apjával. Szereti a köztes tereket, például a szárazföldeket összekötő, folyó fölött átívelő hidakat, és hisz az angyalokban - a könyv címe utalhat a dimenziók közti átjárhatóságra, s a regény egész világában is, például a természeti jelenségekben, erőteljesen megmutatkozik az átmenetiség.

Az elbeszélővel először egy kocsmában találkozunk. Majd munka közben, amikor is lefekszik egy nővel, akinek kézbesít. Aztán kimegy az apjához a temetőbe, ahol berúg és elalszik. Egyetlen éjszaka alatt megjárja a Vidám Parkot, átél szemlélőként egy kocsmai verekedést, kórházba, utána egy horgásztóhoz keveredik. Nem lennének annyira kivételes események ezek, inkább az a fura, hogy ennyire sűrű ez a nap, és hogy Antal mégis mintha kívülről, passzívan szemlélné a saját életét. "Bármi megtörténhet", mondja, és mindez éppen azért lehetséges, mert hősünk céltalanul sodródik (még egy olyan napon is, ami akár kitüntetett is lehetne, hiszen a 30. születésnapjáról van szó) - önálló akarat híján csak úgy hagyja, hogy megtörténjenek vele az események.

A Szaggatott vonal tere mindvégig Budapest. Antal egyszer keveredik csak a város határain túlra, ahol idegennek is érzi magát. Régi szerelméről, a vidéki lányról is úgy beszél, mint egzotikus lényről. Ízig-vérig fővárosi ő. A mai Budapestet számtalanszor felismerhetjük a könyvben, a kül- és belvárosi helyszínek azonban inkább díszletként funkcionálnak, nem kelnek olyan színesen életre, mint mondjuk Térey Protokolljában. Közben meganynyi nyomorult portrét kapunk az ezeken a helyeken megforduló alakokról: többségében a narrátor közléséből ismerhetünk meg emlékezetesen lepusztult figurákat, de olykor a szereplők önjellemzéséből is.

A könyv kisebbik hányadát egy-egy szereplő - a narrátor beszédébe közbeékelt - monológja teszi ki: ezek általában szintén sivár sorsokra világítanak rá. Nagyobbrészt pedig litániaszerű belső monológot olvasunk, amely illik a főhős zárt személyiségéhez. Egressy se nem rövid, se nem hosszú mondataiban, ebben a remek nyelvi formában az önsajnálat, az érzelmesség, a humor és az önirónia színei egyaránt fellelhetők, s a választott hang megdöbbentően hitelesnek tűnik. A szöveg egésze nagyon is sodró erejű - nehéz letenni a könyvet -, a végtelen hömpölygés érzetét keltő beszéd ugyanakkor sajátos módon mégis korlátok közé van szorítva, hiszen a fejezetek mindössze ötoldalasak.

A narrátor túlérzékeny, sebzett lelkű figura. Nem véletlenül fordulnak elő hát már-már patetikus, túlcsorduló kifejezések a szövegben ("kiléptem a jeges otthontalanságba"), melyek kétségkívül adekvát módon jellemzik őt. Hiszen Antal egyébként sem racionális, sőt jócskán ezoterikus a gondolkodásmódja. Nemcsak hisz az angyalokban, de azt állítja, "nem egyszer élünk" és "senki nem hal meg". Auráról beszél. Úgy tartja, hogy mindenki végignézi a saját temetését, s csak utána távozik el, a halottaknak pedig nem szabad üzenni, mert az bajt hoz az emberre. Megtudjuk, hogy nagy szerelme ugyanígy gondolkodott: talán ő változtatta egykor ilyen figyelemre méltóan különössé hősünket.

Egressy Zoltánt sokáig szimplán drámaíróként könyveltük el. Ehhez képest már a Most érsz mellé című novelláskötetével jelezte, hogy prózaíróként is komolyan kell vennünk őt. A Szaggatott vonal ugyanazokat az erényeket mutatja, mint a kisprózagyűjtemény: jelentős hangulatteremtő erő, gazdag motívumháló, sokszínű - humoros, ironikus, érzelmes, önsajnáltató - elbeszélői karakter és az ezeket a jellemvonásokat tükröző sodró nyelv figyelhető meg benne. Fontos regény, ott a helye a szerző legjobb alkotásai mellett.

Kalligram, 2011, 271 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”