könyv - Didier Daeninckx: A lemezlovasokat lelövik, ugye?

  • - kg -
  • 2011. május 19.

Zene

b> Le bizony. Eddig nem ismert szakmai ártalmakra hívja fel a figyelmet a roman noir iskola jó nevű alakja, aki nemrég saját maga avatta be a Francia Intézet közönségét a műfaj ismérveibe.
b> Le bizony. Eddig nem ismert szakmai ártalmakra hívja fel a figyelmet a roman noir iskola jó nevû alakja, aki nemrég saját maga avatta be a Francia Intézet közönségét a mûfaj ismérveibe. Hogy tudniillik a roman noir a krimik harcias válfaja, melynek szerzõje egy-egy bûnügy örvén fejti ki lesújtó társadalomkritikáját és minden más rosszallását a fennálló rendszerek iránt.

Daeninckx sem marad adós a kifejtéssel, s alig több mint 80 oldalra van ehhez csak szüksége. Kisregénybe kiskritika - gondolhatnánk nagy naivan, elvégre a szereplõknek is el kell férniük valahol, nélkülük - fene se érti, miért - valahogy olyan üresnek tûnik minden elbeszélés. De van úgy, hogy velük is, Daeninckx szereplõi ugyanis valamilyen velük született társadalomkritikusi kényszer hatására képtelenek olyat tenni, enni, inni vagy gondolni, amirõl a szerzõnek ne valamilyen Párizsban vagy vonzáskörzetében megesett igazságtalanság jutna az eszébe. Arra gondolni se merünk, hogy azért lett a fõszereplõ egy rádiós mûsorvezetõnõ, hogy fõnöke hosszan sorolhassa, ki mindenki számít ma a franciáknál nemkívánatosnak. Róluk, azaz a bevándorlókról, a hajléktalanokról, a munkanélküliekrõl, a börtönökben sínylõdõkrõl, a házfoglalókról, a rendõri és családi erõszak áldozatairól, illetve a nehéz sorsú takarítónõkrõl sok szó esik mintegy mellékesen, és ez a mintegy mellékesség nagyjából be is tölti a csekély regényidõt.

A fennmaradó bekezdésekben a mûsorvezetõnõ és frissen szabadult rajongója szeretik egymást nagy erõkkel. "Hajnalig csak a szemük és a testük beszélt." Szép, miként a Nap is, mely egy igazságtalanságokkal teli nap végén mint jó noirhõs, maga is lebukik, és a hidak kovácsoltvas korlátjának árnyéka az autópályát szegélyezõ kertekre vetül.

Fordította: Makádi Balázs. Jószöveg Mûhely, 2011, 112 oldal, 1990 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.