könyv - RICHARD YATES: A SZABADSÁG ÚTJAI

  • - köves -
  • 2009. március 5.

Zene

A könyv hátoldalán Vonnegut és Tennessee Williams méltató szavai, elöl Kate Winslet és Leonardo DiCaprio összeérő orrai (rendezte: Sam Mendes): akár a nemrég bemutatott filmváltozat rendezői megnyilatkozásai, akár a kortársi elismerések felől közelítünk, rendre az derül ki, hogy Richard Yates (1926-1992) azok közé az elsülylyedt amerikai prózaírók közé tartozik, akik kivívták ugyan a szűken vett szakma nagyrabecsülését, de a fűszeresnél aligha számíthattak pozitív megkülönböztetésre A szabadság útjai (első kiadás: 1961) műfaja a házastársi veszekedős, dresszkódja a "New York-i divatáruházak vidéki alkalmi ruházata", a kiábrándulás pontos ideje pedig az ötvenes évek, mely a mű születésekor még élő anyag lehetett a szerző számára A kérdéses évtized mai szemmel színtiszta retro, a műfaj pedig erősen másnapos: hányszor, de hányszor kellett végigasszisztálni a nemrég még fess, de hasban és derékban immár megereszkedett házastársak egymást gyalázó veszekedéseit, és kitérni az alacsonyan repülő viszkispoharak elől Mindez persze aligha róható fel Yatesnek; ő időben ott volt, amikor az Amerikai Álom hulláját megtalálták a gardróbban, és tisztességgel elvégezte a helyszínelést Alapos személyleírást készített az áldozatokról, a korabeli yuppie-sorsba beletörő emberpárról, és felvette az adatait az elzsírosodással sikeresebben megbirkózó szomszédoknak, munkatársaknak is Mára mindebből a szakszerűen felfestett krétarajz maradt, és az inkább tudományosan fontos felismerés: lám, csak meglett az utolsó hiányzó láncszem is a yuppie evolúciójából Fordította Karáth Tamás Partvonal, 332 oldal, 3500 Ft ** . .
A könyv hátoldalán Vonnegut és Tennessee Williams méltató szavai, elöl Kate Winslet és Leonardo DiCaprio összeérõ orrai (rendezte: Sam Mendes): akár a nemrég bemutatott filmváltozat rendezõi megnyilatkozásai, akár a kortársi elismerések felõl közelítünk, rendre az derül ki, hogy Richard Yates (1926-1992) azok közé az elsülylyedt amerikai prózaírók közé tartozik, akik kivívták ugyan a szûken vett szakma nagyrabecsülését, de a fûszeresnél aligha számíthattak pozitív megkülönböztetésre. A szabadság útjai (elsõ kiadás: 1961) mûfaja a házastársi veszekedõs, dresszkódja a "New York-i divatáruházak vidéki alkalmi ruházata", a kiábrándulás pontos ideje pedig az ötvenes évek, mely a mû születésekor még élõ anyag lehetett a szerzõ számára. A kérdéses évtized mai szemmel színtiszta retro, a mûfaj pedig erõsen másnapos: hányszor, de hányszor kellett végigasszisztálni a nemrég még fess, de hasban és derékban immár megereszkedett házastársak egymást gyalázó veszekedéseit, és kitérni az alacsonyan repülõ viszkispoharak elõl. Mindez persze aligha róható fel Yatesnek; õ idõben ott volt, amikor az Amerikai Álom hulláját megtalálták a gardróbban, és tisztességgel elvégezte a helyszínelést. Alapos személyleírást készített az áldozatokról, a korabeli yuppie-sorsba beletörõ emberpárról, és felvette az adatait az elzsírosodással sikeresebben megbirkózó szomszédoknak, munkatársaknak is. Mára mindebbõl a szakszerûen felfestett krétarajz maradt, és az inkább tudományosan fontos felismerés: lám, csak meglett az utolsó hiányzó láncszem is a yuppie evolúciójából.

Fordította Karáth Tamás. Partvonal, 332 oldal, 3500 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.