könyv - RICHARD YATES: A SZABADSÁG ÚTJAI

  • - köves -
  • 2009. március 5.

Zene

A könyv hátoldalán Vonnegut és Tennessee Williams méltató szavai, elöl Kate Winslet és Leonardo DiCaprio összeérő orrai (rendezte: Sam Mendes): akár a nemrég bemutatott filmváltozat rendezői megnyilatkozásai, akár a kortársi elismerések felől közelítünk, rendre az derül ki, hogy Richard Yates (1926-1992) azok közé az elsülylyedt amerikai prózaírók közé tartozik, akik kivívták ugyan a szűken vett szakma nagyrabecsülését, de a fűszeresnél aligha számíthattak pozitív megkülönböztetésre A szabadság útjai (első kiadás: 1961) műfaja a házastársi veszekedős, dresszkódja a "New York-i divatáruházak vidéki alkalmi ruházata", a kiábrándulás pontos ideje pedig az ötvenes évek, mely a mű születésekor még élő anyag lehetett a szerző számára A kérdéses évtized mai szemmel színtiszta retro, a műfaj pedig erősen másnapos: hányszor, de hányszor kellett végigasszisztálni a nemrég még fess, de hasban és derékban immár megereszkedett házastársak egymást gyalázó veszekedéseit, és kitérni az alacsonyan repülő viszkispoharak elől Mindez persze aligha róható fel Yatesnek; ő időben ott volt, amikor az Amerikai Álom hulláját megtalálták a gardróbban, és tisztességgel elvégezte a helyszínelést Alapos személyleírást készített az áldozatokról, a korabeli yuppie-sorsba beletörő emberpárról, és felvette az adatait az elzsírosodással sikeresebben megbirkózó szomszédoknak, munkatársaknak is Mára mindebből a szakszerűen felfestett krétarajz maradt, és az inkább tudományosan fontos felismerés: lám, csak meglett az utolsó hiányzó láncszem is a yuppie evolúciójából Fordította Karáth Tamás Partvonal, 332 oldal, 3500 Ft ** . .
A könyv hátoldalán Vonnegut és Tennessee Williams méltató szavai, elöl Kate Winslet és Leonardo DiCaprio összeérõ orrai (rendezte: Sam Mendes): akár a nemrég bemutatott filmváltozat rendezõi megnyilatkozásai, akár a kortársi elismerések felõl közelítünk, rendre az derül ki, hogy Richard Yates (1926-1992) azok közé az elsülylyedt amerikai prózaírók közé tartozik, akik kivívták ugyan a szûken vett szakma nagyrabecsülését, de a fûszeresnél aligha számíthattak pozitív megkülönböztetésre. A szabadság útjai (elsõ kiadás: 1961) mûfaja a házastársi veszekedõs, dresszkódja a "New York-i divatáruházak vidéki alkalmi ruházata", a kiábrándulás pontos ideje pedig az ötvenes évek, mely a mû születésekor még élõ anyag lehetett a szerzõ számára. A kérdéses évtized mai szemmel színtiszta retro, a mûfaj pedig erõsen másnapos: hányszor, de hányszor kellett végigasszisztálni a nemrég még fess, de hasban és derékban immár megereszkedett házastársak egymást gyalázó veszekedéseit, és kitérni az alacsonyan repülõ viszkispoharak elõl. Mindez persze aligha róható fel Yatesnek; õ idõben ott volt, amikor az Amerikai Álom hulláját megtalálták a gardróbban, és tisztességgel elvégezte a helyszínelést. Alapos személyleírást készített az áldozatokról, a korabeli yuppie-sorsba beletörõ emberpárról, és felvette az adatait az elzsírosodással sikeresebben megbirkózó szomszédoknak, munkatársaknak is. Mára mindebbõl a szakszerûen felfestett krétarajz maradt, és az inkább tudományosan fontos felismerés: lám, csak meglett az utolsó hiányzó láncszem is a yuppie evolúciójából.

Fordította Karáth Tamás. Partvonal, 332 oldal, 3500 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.