könyv - RICHELLE MEAD: VÁMPÍRAKADÉMIA II. DERMESZTÕ ÖLELÉS

  • B. I.
  • 2010. április 22.

Zene

A vámpírok újrafölfedezése az Egyesült Államok válasza a brit varázslódömpingre: legalábbis a Harry Potter óta mind népszerűbb fantasy irodalom frontján. Az amerikai vampirológusok mindenesetre nem sokat vacakoltak, ezerszer bizonyított tinisztorikat (első szerelem, örök barátság stb.) játszatnak el a szerencsétlen vérszívókkal.
A vámpírok újrafölfedezése az Egyesült Államok válasza a brit varázslódömpingre: legalábbis a Harry Potter óta mind népszerûbb fantasy irodalom frontján. Az amerikai vampirológusok mindenesetre nem sokat vacakoltak, ezerszer bizonyított tinisztorikat (elsõ szerelem, örök barátság stb.) játszatnak el a szerencsétlen vérszívókkal. Az ötlet nyilvánvalóan életképes: milliós példányszámok, megfilmesített regények, rajongói klubok, miegyebek. A tempót Richelle Mead is derekasan bírja, a vámpírreneszánszot indító Twilight-szériához hasonlított folyama a második részénél tart (az elsõrõl visszhangunkat lásd a Narancs 2009. december 10-i számában). Az elit iskola tizenéves diákjai - nemesi morák és az õket védelmezõ félig ember, félig mora dampyrivadékok - az elsõ részhez képest ugyan kevésbé intrikálnak egymás ellen, ám e közönségbarát motívum hiányáért minden bizonynyal kárpótol a tizenhét éves fõhõs és dupla annyi idõs tanára elfojtott és (egyelõre) beteljesületlen szerelme, továbbá a gyûlölve szeretni, szeretve gyûlölni örökzöld problematikuma, amit ezúttal egy anya-lány páros prezentál. A sötét oldal képviselõi, a halhatatlanságot választó és ezért gyilkos strigákká lett egykori morák viszont változatlanul nyomulnak, minekutána rokonszenves szereplõk hullanak el, és a történet elbeszélõje is túlesik az elsõ ölésen. Az események tehát felgyorsultak, úgyhogy a harmadik kötetben csak odalesz végre a szüzesség is.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2010, 306 oldal, 2980 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.