könyv - RICHELLE MEAD: VÁMPÍRAKADÉMIA II. DERMESZTÕ ÖLELÉS

  • B. I.
  • 2010. április 22.

Zene

A vámpírok újrafölfedezése az Egyesült Államok válasza a brit varázslódömpingre: legalábbis a Harry Potter óta mind népszerűbb fantasy irodalom frontján. Az amerikai vampirológusok mindenesetre nem sokat vacakoltak, ezerszer bizonyított tinisztorikat (első szerelem, örök barátság stb.) játszatnak el a szerencsétlen vérszívókkal.
A vámpírok újrafölfedezése az Egyesült Államok válasza a brit varázslódömpingre: legalábbis a Harry Potter óta mind népszerûbb fantasy irodalom frontján. Az amerikai vampirológusok mindenesetre nem sokat vacakoltak, ezerszer bizonyított tinisztorikat (elsõ szerelem, örök barátság stb.) játszatnak el a szerencsétlen vérszívókkal. Az ötlet nyilvánvalóan életképes: milliós példányszámok, megfilmesített regények, rajongói klubok, miegyebek. A tempót Richelle Mead is derekasan bírja, a vámpírreneszánszot indító Twilight-szériához hasonlított folyama a második részénél tart (az elsõrõl visszhangunkat lásd a Narancs 2009. december 10-i számában). Az elit iskola tizenéves diákjai - nemesi morák és az õket védelmezõ félig ember, félig mora dampyrivadékok - az elsõ részhez képest ugyan kevésbé intrikálnak egymás ellen, ám e közönségbarát motívum hiányáért minden bizonynyal kárpótol a tizenhét éves fõhõs és dupla annyi idõs tanára elfojtott és (egyelõre) beteljesületlen szerelme, továbbá a gyûlölve szeretni, szeretve gyûlölni örökzöld problematikuma, amit ezúttal egy anya-lány páros prezentál. A sötét oldal képviselõi, a halhatatlanságot választó és ezért gyilkos strigákká lett egykori morák viszont változatlanul nyomulnak, minekutána rokonszenves szereplõk hullanak el, és a történet elbeszélõje is túlesik az elsõ ölésen. Az események tehát felgyorsultak, úgyhogy a harmadik kötetben csak odalesz végre a szüzesség is.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2010, 306 oldal, 2980 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.