könyv - SOPOTNIK ZOLTÁN: FUTÓALBUM

  • - klór -
  • 2010. február 11.

Zene

A szerző harmadik verseskötete a cím ígéretének megfelelően mintegy albumba gyűjti az egyes szám harmadik személybe transzponált "én" élményképeit a futás ("kocogás") kapcsán. A primer élmények mindig továbbgördülnek, túlfutnak önmagukon, belső utakat nyitnak meg, melyek egészen sajátos privát mitológiát építenek a lakótelepi tó köré (itt fut hősünk), melynek mélyén angyal (is) lakik; s mint minden rendes mítosz, ez sem nélkülözi a jótékony homályt és olykor az ellentmondásosságot - ezek azonban e versvilág fontos tényei. Szerencsére a versek címéből ezúttal elmaradt a folyóiratközlésekben használt "Futó-" előtag, s a könyvén kívül csak a ciklusok címeiben maradt meg - így viszont kifejezetten izgalmassá válik a dolog: mit és hogyan lehet kezdeni olyan egyszerű (már-már banálisnak ható) címekkel, mint például bűn, szív, szent, isten vagy szerelem.
A szerzõ harmadik verseskötete a cím ígéretének megfelelõen mintegy albumba gyûjti az egyes szám harmadik személybe transzponált "én" élményképeit a futás ("kocogás") kapcsán. A primer élmények mindig továbbgördülnek, túlfutnak önmagukon, belsõ utakat nyitnak meg, melyek egészen sajátos privát mitológiát építenek a lakótelepi tó köré (itt fut hõsünk), melynek mélyén angyal (is) lakik; s mint minden rendes mítosz, ez sem nélkülözi a jótékony homályt és olykor az ellentmondásosságot - ezek azonban e versvilág fontos tényei.

Szerencsére a versek címébõl ezúttal elmaradt a folyóiratközlésekben használt "Futó-" elõtag, s a könyvén kívül csak a ciklusok címeiben maradt meg - így viszont kifejezetten izgalmassá válik a dolog: mit és hogyan lehet kezdeni olyan egyszerû (már-már banálisnak ható) címekkel, mint például bûn, szív, szent, isten vagy szerelem. A szerzõ nemcsak kellõképp bátor és magabiztos, amikor belemegy az efféle játékokba, hanem végtelenül profi is: szinte pókerarccal teszi elénk pontos és kíméletlen verseit ebben a cseppet sem játékos hangulatú, súlyos belsõ és külsõ drámákat nagyjából egyetlen történéssorba állító gyûjteményben. A versnyelv minden esetben ugyanaz az alulstilizált, köznapi beszélt nyelv, melyet aztán rendszerint hirtelen emel meg egy-egy váratlan és emlékezetes hasonlattal vagy metaforával ("Az idõ meg, mint a használt elem. // Merül. Akárcsak a tóba dobott vesztes tárgyak." - kor); s gyakran a lihegés, a zihálás prozódiáját mutatják szaggatott-zaklatott versmondatai ("És a tükörben / minden kép. Igazi. // Ha ki meri. Mondani." - tükör).

"Nem azé, aki fut" - hangzik a kegyelemre vonatkozó páli mondat. A Futóalbum (el)beszélõje is ezt a bizonyos dolgot keresi és vágyja; küzd érte: keresetlen és õszinte harc ez, melynek tétje jórészt hasonló a szerzõ elõzõ kötetének (Az õszinteség közepe) verseiéhez.

Az egyik legfontosabb verseskötet 2009-bõl.

Kalligram, 2009, 113 oldal, 1900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.