könyv - SOPOTNIK ZOLTÁN: FUTÓALBUM

  • - klór -
  • 2010. február 11.

Zene

A szerző harmadik verseskötete a cím ígéretének megfelelően mintegy albumba gyűjti az egyes szám harmadik személybe transzponált "én" élményképeit a futás ("kocogás") kapcsán. A primer élmények mindig továbbgördülnek, túlfutnak önmagukon, belső utakat nyitnak meg, melyek egészen sajátos privát mitológiát építenek a lakótelepi tó köré (itt fut hősünk), melynek mélyén angyal (is) lakik; s mint minden rendes mítosz, ez sem nélkülözi a jótékony homályt és olykor az ellentmondásosságot - ezek azonban e versvilág fontos tényei. Szerencsére a versek címéből ezúttal elmaradt a folyóiratközlésekben használt "Futó-" előtag, s a könyvén kívül csak a ciklusok címeiben maradt meg - így viszont kifejezetten izgalmassá válik a dolog: mit és hogyan lehet kezdeni olyan egyszerű (már-már banálisnak ható) címekkel, mint például bűn, szív, szent, isten vagy szerelem.
A szerzõ harmadik verseskötete a cím ígéretének megfelelõen mintegy albumba gyûjti az egyes szám harmadik személybe transzponált "én" élményképeit a futás ("kocogás") kapcsán. A primer élmények mindig továbbgördülnek, túlfutnak önmagukon, belsõ utakat nyitnak meg, melyek egészen sajátos privát mitológiát építenek a lakótelepi tó köré (itt fut hõsünk), melynek mélyén angyal (is) lakik; s mint minden rendes mítosz, ez sem nélkülözi a jótékony homályt és olykor az ellentmondásosságot - ezek azonban e versvilág fontos tényei.

Szerencsére a versek címébõl ezúttal elmaradt a folyóiratközlésekben használt "Futó-" elõtag, s a könyvén kívül csak a ciklusok címeiben maradt meg - így viszont kifejezetten izgalmassá válik a dolog: mit és hogyan lehet kezdeni olyan egyszerû (már-már banálisnak ható) címekkel, mint például bûn, szív, szent, isten vagy szerelem. A szerzõ nemcsak kellõképp bátor és magabiztos, amikor belemegy az efféle játékokba, hanem végtelenül profi is: szinte pókerarccal teszi elénk pontos és kíméletlen verseit ebben a cseppet sem játékos hangulatú, súlyos belsõ és külsõ drámákat nagyjából egyetlen történéssorba állító gyûjteményben. A versnyelv minden esetben ugyanaz az alulstilizált, köznapi beszélt nyelv, melyet aztán rendszerint hirtelen emel meg egy-egy váratlan és emlékezetes hasonlattal vagy metaforával ("Az idõ meg, mint a használt elem. // Merül. Akárcsak a tóba dobott vesztes tárgyak." - kor); s gyakran a lihegés, a zihálás prozódiáját mutatják szaggatott-zaklatott versmondatai ("És a tükörben / minden kép. Igazi. // Ha ki meri. Mondani." - tükör).

"Nem azé, aki fut" - hangzik a kegyelemre vonatkozó páli mondat. A Futóalbum (el)beszélõje is ezt a bizonyos dolgot keresi és vágyja; küzd érte: keresetlen és õszinte harc ez, melynek tétje jórészt hasonló a szerzõ elõzõ kötetének (Az õszinteség közepe) verseiéhez.

Az egyik legfontosabb verseskötet 2009-bõl.

Kalligram, 2009, 113 oldal, 1900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.