könyv - STEPHEN KING: DUMA KEY

  • V. Á.
  • 2009. június 18.

Zene

Széles körben osztott nézet szerint Stephen King azóta kezdett gyenge könyveket írni, amióta leállt a kokainról és az italról. Lehet ebben valami, bár én a hetvenes évek elején még hibátlan horrorkönyveket (Carrie, Holtsáv, Ragyogás) alkotó King pályájának minőségbeli romlását inkább a fölöslegesnek tűnő Setét Torony-sorozat második kötetének idejétől (1987) datálnám.
Széles körben osztott nézet szerint Stephen King azóta kezdett gyenge könyveket írni, amióta leállt a kokainról és az italról. Lehet ebben valami, bár én a hetvenes évek elején még hibátlan horrorkönyveket (Carrie, Holtsáv, Ragyogás) alkotó King pályájának minõségbeli romlását inkább a fölöslegesnek tûnõ Setét Torony-sorozat második kötetének idejétõl (1987) datálnám.

Sajnos ezt a lecsúszást a Duma Key sem képes megállítani, annak ellenére sem, hogy ez a könyv az utóbbi idõk rémesen gyenge Stephen King-alkotásai, különösen a pályafutása egyértelmû mélypontjainak tekinthetõ Mobil és Lisey története fényében kimondottan jónak tûnik: hiszen az elõbbi blõdsége és az utóbbi tömény unalma után a Duma Key legalább egy szokványos-közepes King-féle horrorsztori: lassan induló, majd a végére felpörgõ, viszonylag kevés vérrel-béllel, ugyanakkor jó adag misztikummal felvértezett írás.Korai mûveivel szemben viszont messze alulmarad, még annak ellenére is, hogy a balesetben karját vesztett fõhõs, Edgar Freemantle mellett statisztáló Wireman figurája annak minden gesztusával együtt majdnem annyira el van találva, mint mondjuk a Christine Arnie Cunninghamje. A történet viszont egyértelmûen önismétlés: a hangulatos helyszínül szolgáló kis floridai sziget, a Duma Key szelleme egyértelmûen az Az helyszínéül szolgáló város, Derry Krajcárosára emlékeztet (és a rétestésztaként nyúló meseszövés végén pontosan annyira kiábrándító a porcelánfigurába bújt démon, mint a Derry csatornarendszerében gigantikus pók alakjában rejtõzõ Krajcáros), és a balesete után, terápiás célzattal festegetõ Freemantle misztikus hatalommal bíró képei sem elõször fordulnak elõ King mûvészetében: Az országút vírusa északnak tart címû rövidke írásában is ellõtte már ezt a poént. Ahogy mondani szokták: volt már jobb. Sokkal jobb.

Fordította: Bihari György. Európa, 2009, 720 oldal, 2800 Ft

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.