könyv - SZOMBATHY BÁLINT: MARÉK HOMOKOT SZORONGATVA

  • - klór -
  • 2009. november 12.

Zene

"Hogy mi a művészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elő ebben a kortársi és radikális művészeti tevékenységeket elemző-értelmező tanulmány- és esszégyűjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször előkerül viszont a "mindenki művész - minden művészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve. A vajdasági származású művész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik előbb szülőföldje radikális művészeti kezdeményezéseiről, elsősorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akcióművészet, mail-art).
"Hogy mi a mûvészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elõ ebben a kortársi és radikális mûvészeti tevékenységeket elemzõ-értelmezõ tanulmány- és esszégyûjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször elõkerül viszont a "mindenki mûvész - minden mûvészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve.

A vajdasági származású mûvész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik elõbb szülõföldje radikális mûvészeti kezdeményezéseirõl, elsõsorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akciómûvészet, mail-art). Külön fejezetet szentel a Kántor István alapította (ellen)mûvészeti összeesküvés, a neoizmus jelenségének és hatásának, mely alól õ sem tudta kivonni magát - mivel a neoizmusnak nincsenek doktrínái, minden neoista mûvé válik, amit ilyenként alkotnak meg vagy aposztrofálnak. E fejezetben kerül sor a különbözõ totalitárius, elsõsorban a fasiszta és náci szimbólumok mûvészetben való felhasználásának vizsgálatára, külön is kitérve a Laibach és a Neue Slowenische Kunst mûködésére. Az utolsó fejezet jó része a fiktív, ám kiválóan megkonstruált, felvidéki származású mûvész-élharcos, Tsúszó Sándor életmûvével foglalkozik, míg egy-egy személyes hangvételû, a gyászt sem elleplezõ esszé szól a szerzõ elhunyt mûvészbarátairól, Slavko Matkovicról és Vojislav Despotovról.

Szombathy kötete azt adja, amit alcíme (Kalandozások a mûvészet határmezsgyéin) ígér; logikus, a laikus olvasó számára is érthetõ érvelések és gondolatmenetek jellemzik, így egyes fogalmak tisztázatlanságát (pl. a posztmodern és a transzavantgárd olykor mintha szinonimaként szerepelne) sem feltétlenül kérhetjük számon rajta.

Magyar Mûhely Kiadó, 2009, 190 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.