könyv - SZOMBATHY BÁLINT: MARÉK HOMOKOT SZORONGATVA

  • - klór -
  • 2009. november 12.

Zene

"Hogy mi a művészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elő ebben a kortársi és radikális művészeti tevékenységeket elemző-értelmező tanulmány- és esszégyűjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször előkerül viszont a "mindenki művész - minden művészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve. A vajdasági származású művész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik előbb szülőföldje radikális művészeti kezdeményezéseiről, elsősorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akcióművészet, mail-art).
"Hogy mi a mûvészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elõ ebben a kortársi és radikális mûvészeti tevékenységeket elemzõ-értelmezõ tanulmány- és esszégyûjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször elõkerül viszont a "mindenki mûvész - minden mûvészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve.

A vajdasági származású mûvész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik elõbb szülõföldje radikális mûvészeti kezdeményezéseirõl, elsõsorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akciómûvészet, mail-art). Külön fejezetet szentel a Kántor István alapította (ellen)mûvészeti összeesküvés, a neoizmus jelenségének és hatásának, mely alól õ sem tudta kivonni magát - mivel a neoizmusnak nincsenek doktrínái, minden neoista mûvé válik, amit ilyenként alkotnak meg vagy aposztrofálnak. E fejezetben kerül sor a különbözõ totalitárius, elsõsorban a fasiszta és náci szimbólumok mûvészetben való felhasználásának vizsgálatára, külön is kitérve a Laibach és a Neue Slowenische Kunst mûködésére. Az utolsó fejezet jó része a fiktív, ám kiválóan megkonstruált, felvidéki származású mûvész-élharcos, Tsúszó Sándor életmûvével foglalkozik, míg egy-egy személyes hangvételû, a gyászt sem elleplezõ esszé szól a szerzõ elhunyt mûvészbarátairól, Slavko Matkovicról és Vojislav Despotovról.

Szombathy kötete azt adja, amit alcíme (Kalandozások a mûvészet határmezsgyéin) ígér; logikus, a laikus olvasó számára is érthetõ érvelések és gondolatmenetek jellemzik, így egyes fogalmak tisztázatlanságát (pl. a posztmodern és a transzavantgárd olykor mintha szinonimaként szerepelne) sem feltétlenül kérhetjük számon rajta.

Magyar Mûhely Kiadó, 2009, 190 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.