könyv - SZOMBATHY BÁLINT: MARÉK HOMOKOT SZORONGATVA

  • - klór -
  • 2009. november 12.

Zene

"Hogy mi a művészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elő ebben a kortársi és radikális művészeti tevékenységeket elemző-értelmező tanulmány- és esszégyűjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször előkerül viszont a "mindenki művész - minden művészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve. A vajdasági származású művész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik előbb szülőföldje radikális művészeti kezdeményezéseiről, elsősorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akcióművészet, mail-art).
"Hogy mi a mûvészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet" - Erdély Miklós eme kijelentése, de még Erdély neve sem kerül elõ ebben a kortársi és radikális mûvészeti tevékenységeket elemzõ-értelmezõ tanulmány- és esszégyûjteményben, melynek mindazonáltal épp ez a központi kérdése. Többször elõkerül viszont a "mindenki mûvész - minden mûvészet (lehet)" gondolata, természetesen Duchamp és Beuys nevét említve.

A vajdasági származású mûvész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik elõbb szülõföldje radikális mûvészeti kezdeményezéseirõl, elsõsorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akciómûvészet, mail-art). Külön fejezetet szentel a Kántor István alapította (ellen)mûvészeti összeesküvés, a neoizmus jelenségének és hatásának, mely alól õ sem tudta kivonni magát - mivel a neoizmusnak nincsenek doktrínái, minden neoista mûvé válik, amit ilyenként alkotnak meg vagy aposztrofálnak. E fejezetben kerül sor a különbözõ totalitárius, elsõsorban a fasiszta és náci szimbólumok mûvészetben való felhasználásának vizsgálatára, külön is kitérve a Laibach és a Neue Slowenische Kunst mûködésére. Az utolsó fejezet jó része a fiktív, ám kiválóan megkonstruált, felvidéki származású mûvész-élharcos, Tsúszó Sándor életmûvével foglalkozik, míg egy-egy személyes hangvételû, a gyászt sem elleplezõ esszé szól a szerzõ elhunyt mûvészbarátairól, Slavko Matkovicról és Vojislav Despotovról.

Szombathy kötete azt adja, amit alcíme (Kalandozások a mûvészet határmezsgyéin) ígér; logikus, a laikus olvasó számára is érthetõ érvelések és gondolatmenetek jellemzik, így egyes fogalmak tisztázatlanságát (pl. a posztmodern és a transzavantgárd olykor mintha szinonimaként szerepelne) sem feltétlenül kérhetjük számon rajta.

Magyar Mûhely Kiadó, 2009, 190 oldal, 2200 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.