A vajdasági származású mûvész-teoretikus saját szemléleti változásait kronológiai és tematikai síkon követve értekezik elõbb szülõföldje radikális mûvészeti kezdeményezéseirõl, elsõsorban a Bosch+Bosch csoportról, majd szélesebb merítést ad a volt Jugoszláviából (akciómûvészet, mail-art). Külön fejezetet szentel a Kántor István alapította (ellen)mûvészeti összeesküvés, a neoizmus jelenségének és hatásának, mely alól õ sem tudta kivonni magát - mivel a neoizmusnak nincsenek doktrínái, minden neoista mûvé válik, amit ilyenként alkotnak meg vagy aposztrofálnak. E fejezetben kerül sor a különbözõ totalitárius, elsõsorban a fasiszta és náci szimbólumok mûvészetben való felhasználásának vizsgálatára, külön is kitérve a Laibach és a Neue Slowenische Kunst mûködésére. Az utolsó fejezet jó része a fiktív, ám kiválóan megkonstruált, felvidéki származású mûvész-élharcos, Tsúszó Sándor életmûvével foglalkozik, míg egy-egy személyes hangvételû, a gyászt sem elleplezõ esszé szól a szerzõ elhunyt mûvészbarátairól, Slavko Matkovicról és Vojislav Despotovról.
Szombathy kötete azt adja, amit alcíme (Kalandozások a mûvészet határmezsgyéin) ígér; logikus, a laikus olvasó számára is érthetõ érvelések és gondolatmenetek jellemzik, így egyes fogalmak tisztázatlanságát (pl. a posztmodern és a transzavantgárd olykor mintha szinonimaként szerepelne) sem feltétlenül kérhetjük számon rajta.
Magyar Mûhely Kiadó, 2009, 190 oldal, 2200 Ft
****