könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ

  • K. B.
  • 2010. július 22.

Zene

könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ című bemutatkozó kisregényének tagolása "rendhagyó": minden bekezdése másról szól. Persze egy részük végül kiad egy nem túl eredeti élettörténetet - inkább csak a vázlatát.

könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ címû bemutatkozó kisregényének tagolása "rendhagyó": minden bekezdése másról szól. Persze egy részük végül kiad egy nem túl eredeti élettörténetet - inkább csak a vázlatát. Mondhatnánk, a szöveg úgy áll vagy nem áll össze egésszé, ahogy a gondolatok, emlékek áramlanak szabadon - ehelyett azonban mindössze arról van szó, hogy Tallért annyira lekötötte a forma, hogy nem vette észre, mikor válik öncélúvá. Pedig igen hamar: a szövegkohézió a bekezdések és mondataik között nem a plasztikusabb ábrázolásért, hanem a meghökkentésért vész oda, mikor a kötet elbeszélõje hirtelen témaváltásaival oda nem illõ helyeken jegyez meg olyasmiket, hogy például egyszer összekent valakit a vérével, vagy hogy szereti a férfiszagot. Súlytalan, de jól hangzó állítások ezek - blöffök, úgyszólván.

Van persze, hogy Tallér mondani is akar valamit a "sokkolással": többször elõkerül például a vetélés problémája, de a nyers ábrázoláson, a véres combokon sehogy sem tud túljutni; hatáskeltés marad ez is. A szerzõ ráadásul sztereotípiákból - pirosra festett körmökbõl, édességtõl növõ fenékbõl - alkot nõalakot, aztán az elbeszélõ hol a játszótéren a gyerek fogairól trécselõ anyuka, hol meg ukrán kurvákkal barátkozó felszolgálónõ egy bordélyházban, s megjelenik még a családon belüli erõszak is - de egyik téma sincs rendesen kibontva. Egyes ötletek használata véletlenszerû, és néhol úgy tûnik, csak az írás egy pontján jutott valami az írónõ eszébe, visszamenõleg pedig már inkább nem bajlódott vele.

Kalligram, 2010, 116 oldal, 2000 Ft

** alá

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.