könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ

  • K. B.
  • 2010. július 22.

Zene

könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ című bemutatkozó kisregényének tagolása "rendhagyó": minden bekezdése másról szól. Persze egy részük végül kiad egy nem túl eredeti élettörténetet - inkább csak a vázlatát.

könyv - TALLÉR EDINA A HÚSEVÕ címû bemutatkozó kisregényének tagolása "rendhagyó": minden bekezdése másról szól. Persze egy részük végül kiad egy nem túl eredeti élettörténetet - inkább csak a vázlatát. Mondhatnánk, a szöveg úgy áll vagy nem áll össze egésszé, ahogy a gondolatok, emlékek áramlanak szabadon - ehelyett azonban mindössze arról van szó, hogy Tallért annyira lekötötte a forma, hogy nem vette észre, mikor válik öncélúvá. Pedig igen hamar: a szövegkohézió a bekezdések és mondataik között nem a plasztikusabb ábrázolásért, hanem a meghökkentésért vész oda, mikor a kötet elbeszélõje hirtelen témaváltásaival oda nem illõ helyeken jegyez meg olyasmiket, hogy például egyszer összekent valakit a vérével, vagy hogy szereti a férfiszagot. Súlytalan, de jól hangzó állítások ezek - blöffök, úgyszólván.

Van persze, hogy Tallér mondani is akar valamit a "sokkolással": többször elõkerül például a vetélés problémája, de a nyers ábrázoláson, a véres combokon sehogy sem tud túljutni; hatáskeltés marad ez is. A szerzõ ráadásul sztereotípiákból - pirosra festett körmökbõl, édességtõl növõ fenékbõl - alkot nõalakot, aztán az elbeszélõ hol a játszótéren a gyerek fogairól trécselõ anyuka, hol meg ukrán kurvákkal barátkozó felszolgálónõ egy bordélyházban, s megjelenik még a családon belüli erõszak is - de egyik téma sincs rendesen kibontva. Egyes ötletek használata véletlenszerû, és néhol úgy tûnik, csak az írás egy pontján jutott valami az írónõ eszébe, visszamenõleg pedig már inkább nem bajlódott vele.

Kalligram, 2010, 116 oldal, 2000 Ft

** alá

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.