Könyv 7: Halál praktikusan (Judy Tatelbaum: Bátorság a gyászhoz)

  • Kovács Róbert
  • 1998. június 11.

Zene

"Mindannyian meg fogunk halni - csupán idő kérdése, hogy mikor" - erre a megállapításra jutott Judy Tatelbaum pszichiáter, terapeuta 14 évvel bátyja halála után. Testvére elvesztését sehogy sem tudta feldolgozni, fájdalmát hasztalan próbálta leküzdeni, folyamatos depresszióban élt. Még a három évig tartó terápia sem segített rajta, kiderült ugyanis, hogy maga a pszichiáter sem tud a halállal és a gyásszal szembenézni, és ő is segítségre szorul. Végül az úgynevezett Gestalt-terápia hozta el számára a rég áhított gyógyulást, s rájött, hogy tudata legmélyén haragszik a bátyjára, amiért az meghalt, és ezt a haragot nem képes elfogadni. Ez a felismerés megtette jótékony hatását, végre befejezhette a gyászolást, majd tollat ragadott, hogy tapasztalatait és tanácsait könyv formájában közreadja.

"Mindannyian meg fogunk halni - csupán idő kérdése, hogy mikor" - erre a megállapításra jutott Judy Tatelbaum pszichiáter, terapeuta 14 évvel bátyja halála után. Testvére elvesztését sehogy sem tudta feldolgozni, fájdalmát hasztalan próbálta leküzdeni, folyamatos depresszióban élt. Még a három évig tartó terápia sem segített rajta, kiderült ugyanis, hogy maga a pszichiáter sem tud a halállal és a gyásszal szembenézni, és ő is segítségre szorul. Végül az úgynevezett Gestalt-terápia hozta el számára a rég áhított gyógyulást, s rájött, hogy tudata legmélyén haragszik a bátyjára, amiért az meghalt, és ezt a haragot nem képes elfogadni. Ez a felismerés megtette jótékony hatását, végre befejezhette a gyászolást, majd tollat ragadott, hogy tapasztalatait és tanácsait könyv formájában közreadja.

Az eredmény leginkább egy Hogyan fogytam le két nap alatt tíz kilót vagy Hogyan találtam meg újra önmagam, miután otthagyott a férjem? című problémamegoldó értekezésekhez hasonlít. Egy jó szándékú pszichiáter-háziasszony esete a halállal: megvilágosodott, s túlélési tapasztalatait most megosztja mindenkivel. A szerző racionális alapossággal, már-már morbid precizitással járja körül a gyász témakörét. A Bevezetés a gyászba című fejezet után részletesen, saját praxisából vett esetek kapcsán ír a három szakaszról: a döbbenetről, a szenvedésről és az összeomlásról, majd az utóhatásokról, életünk újjászervezéséről. Külön részt szentel a sikertelen gyásznak, és könyve legvégén levonja a konklúziót: "gyakran a halál elutasítása az, ami megakadályoz bennünket a gyász sikeres befejezésében".

Mindez rendjén is van, mondhatnánk, beszélni kell a halálról, gyászról, kellenek a hasznos, jó tanácsok, mert nem sokat tudunk az elmúlásról. Mégis, a lényeg hiányzik az egészből. Mert hogyan lehet a halálról, a gyászról kizárólag praktikus dolgokat mondani, technikai tanácsokat adni, bevált fogásokat ismertetni? Hogyan lehetséges, hogy az elmúlással kapcsolatban a könyvben még csak fel sem merül a szellem, a spiritualitás, a hit, csak valami ködös és zavaros reinkarnációs utalás? Miért kell úgy tenni, mintha a létezés és annak emberhez méltó átélése különféle házi praktikákkal elsajátítható lenne?

Kínos, amikor a szerző könyve végén haláltudatunk elmélyítésére ad egy sor tanácsot. Álljon itt néhány közülük: olvassunk többet a halálról, a haldoklásról, ezt követően barátainkkal, szüleinkkel, gyerekeinkkel nyíltan beszéljünk a témáról. Készítsünk végrendeletet (ezzel elismerjük halandóságunkat). Tegyük rendbe iratainkat (segít a halál elfogadásában, mert felelősséget vállalunk azért, ami a mienk). Kössünk életbiztosítást (tudatosítja bennünk a halál lehetőségét). A bátrabbak írjanak magukról nekrológot, és végezzenek el néhány halál-fantázia-gyakorlatot. Ha igazán mély benyomásokat szeretnénk, foglalkozzunk közvetlenül a halállal és haldoklással, tegyünk fel kérdéseket orvosoknak, kórházi dolgozóknak, temetkezési vállalkozóknak.

Azt azért sejtettem, hogy nagy gáz van ezzel a fogyasztásra rázuhant civilizációval. Ám ostobasága ennyire töményen és világosan még nem ütött fejbe. Könyörgöm, legalább olvassuk el még egyszer az Ivan Iljics halálát, de legalábbis kerüljük el nagy ívben a pszichiátereket.

Kovács Róbert

Fordította: Jámbor Katalin; Pont Kiadó, 146 oldal, 980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.