Könyv 7: Halál praktikusan (Judy Tatelbaum: Bátorság a gyászhoz)

  • Kovács Róbert
  • 1998. június 11.

Zene

"Mindannyian meg fogunk halni - csupán idő kérdése, hogy mikor" - erre a megállapításra jutott Judy Tatelbaum pszichiáter, terapeuta 14 évvel bátyja halála után. Testvére elvesztését sehogy sem tudta feldolgozni, fájdalmát hasztalan próbálta leküzdeni, folyamatos depresszióban élt. Még a három évig tartó terápia sem segített rajta, kiderült ugyanis, hogy maga a pszichiáter sem tud a halállal és a gyásszal szembenézni, és ő is segítségre szorul. Végül az úgynevezett Gestalt-terápia hozta el számára a rég áhított gyógyulást, s rájött, hogy tudata legmélyén haragszik a bátyjára, amiért az meghalt, és ezt a haragot nem képes elfogadni. Ez a felismerés megtette jótékony hatását, végre befejezhette a gyászolást, majd tollat ragadott, hogy tapasztalatait és tanácsait könyv formájában közreadja.

"Mindannyian meg fogunk halni - csupán idő kérdése, hogy mikor" - erre a megállapításra jutott Judy Tatelbaum pszichiáter, terapeuta 14 évvel bátyja halála után. Testvére elvesztését sehogy sem tudta feldolgozni, fájdalmát hasztalan próbálta leküzdeni, folyamatos depresszióban élt. Még a három évig tartó terápia sem segített rajta, kiderült ugyanis, hogy maga a pszichiáter sem tud a halállal és a gyásszal szembenézni, és ő is segítségre szorul. Végül az úgynevezett Gestalt-terápia hozta el számára a rég áhított gyógyulást, s rájött, hogy tudata legmélyén haragszik a bátyjára, amiért az meghalt, és ezt a haragot nem képes elfogadni. Ez a felismerés megtette jótékony hatását, végre befejezhette a gyászolást, majd tollat ragadott, hogy tapasztalatait és tanácsait könyv formájában közreadja.

Az eredmény leginkább egy Hogyan fogytam le két nap alatt tíz kilót vagy Hogyan találtam meg újra önmagam, miután otthagyott a férjem? című problémamegoldó értekezésekhez hasonlít. Egy jó szándékú pszichiáter-háziasszony esete a halállal: megvilágosodott, s túlélési tapasztalatait most megosztja mindenkivel. A szerző racionális alapossággal, már-már morbid precizitással járja körül a gyász témakörét. A Bevezetés a gyászba című fejezet után részletesen, saját praxisából vett esetek kapcsán ír a három szakaszról: a döbbenetről, a szenvedésről és az összeomlásról, majd az utóhatásokról, életünk újjászervezéséről. Külön részt szentel a sikertelen gyásznak, és könyve legvégén levonja a konklúziót: "gyakran a halál elutasítása az, ami megakadályoz bennünket a gyász sikeres befejezésében".

Mindez rendjén is van, mondhatnánk, beszélni kell a halálról, gyászról, kellenek a hasznos, jó tanácsok, mert nem sokat tudunk az elmúlásról. Mégis, a lényeg hiányzik az egészből. Mert hogyan lehet a halálról, a gyászról kizárólag praktikus dolgokat mondani, technikai tanácsokat adni, bevált fogásokat ismertetni? Hogyan lehetséges, hogy az elmúlással kapcsolatban a könyvben még csak fel sem merül a szellem, a spiritualitás, a hit, csak valami ködös és zavaros reinkarnációs utalás? Miért kell úgy tenni, mintha a létezés és annak emberhez méltó átélése különféle házi praktikákkal elsajátítható lenne?

Kínos, amikor a szerző könyve végén haláltudatunk elmélyítésére ad egy sor tanácsot. Álljon itt néhány közülük: olvassunk többet a halálról, a haldoklásról, ezt követően barátainkkal, szüleinkkel, gyerekeinkkel nyíltan beszéljünk a témáról. Készítsünk végrendeletet (ezzel elismerjük halandóságunkat). Tegyük rendbe iratainkat (segít a halál elfogadásában, mert felelősséget vállalunk azért, ami a mienk). Kössünk életbiztosítást (tudatosítja bennünk a halál lehetőségét). A bátrabbak írjanak magukról nekrológot, és végezzenek el néhány halál-fantázia-gyakorlatot. Ha igazán mély benyomásokat szeretnénk, foglalkozzunk közvetlenül a halállal és haldoklással, tegyünk fel kérdéseket orvosoknak, kórházi dolgozóknak, temetkezési vállalkozóknak.

Azt azért sejtettem, hogy nagy gáz van ezzel a fogyasztásra rázuhant civilizációval. Ám ostobasága ennyire töményen és világosan még nem ütött fejbe. Könyörgöm, legalább olvassuk el még egyszer az Ivan Iljics halálát, de legalábbis kerüljük el nagy ívben a pszichiátereket.

Kovács Róbert

Fordította: Jámbor Katalin; Pont Kiadó, 146 oldal, 980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.