Könyv: A másik New York (Loic Wacquant: A nyomor börtönei)

  • Szerbhorváth György
  • 2001. október 18.

Zene

Hogy New York nem csak annak a szimbóluma, aminek most a terror-támadások nyomán és okán beállítódik, olvasóink előtt aligha szorul bizonyításra - Baudrillard az Amerikában már rég megírta,

Lo•c Wacquant: A nyomor börtönei

Hogy New York nem csak annak a szimbóluma, aminek most a terror-támadások nyomán és okán beállítódik, olvasóink előtt aligha szorul bizonyításra - Baudrillard az Amerikában már rég megírta, hogy NY bolond város. Wacquant szerint pedig Manhattan egyenesen az új büntető ész kohója is sok egyéb más mellett.Amagyarul nemrégiben, eredetiben 1999-ben megjelent Wacquant-mű persze (és főleg) nem csak az események miatt aktuális, bár így még inkább érdekesnek tűnik, éppen a jelképkreálás miatt. Az USA-ban is oktató fiatal francia szociológus-politológus kötetéhez Tamás Gáspár Miklós írt értő és fölöttébb dicsérő előszót, s ez utóbbiból nem von le téves következtetést az, aki arra gondol, hogy Wacquant és munkája balos (ha e szónak még van pontos értelme). De ez biztosabban következik abból, hogy a szerző Pierre Bourdieu-vel is írt/interjúzott már össze könyvet - ami a szociológiában azért igencsak jó ajánlás -, így habitusát, politikai-szociológiai gondolkodásmódját látatlanban is körülírhatják a vállalkozóbb szelleműek. Bourdieu főleg arról ír, hogy a gazdagokból és hatalmasokból hogyan lesz még azabb, a szegényekből és elnyomottakból meg még emezebb. Nos, Wacquant is ezen az úton halad, és jól teszi.

Én azért megkockáztatnám, hogy A nyomor börtönei mégsem egy nagyon egzakt tudományos okoskodás: Wacquant néha egyenesen fröcsög, amikor nekiesik az újkonzervatív thinkthankeknek, olykor pedig - legalábbis a hangnem tekintetében - nemhogy a politológián, de még a publicisztikán is túl van.

De ettől függetlenül jó kis könyv ez, nézzük is röviden, miről szól: "a szabad piac/egyéni felelősség/patriarchális értékek" szentháromságának mai következményeiről.

Bővebben: Arról, hogy az egykori jóléti állam rengeteg területről kivonul ugyan - a gazdaságból pláne, de egyre kevesebbet szán az oktatásra, az egészségügyre, a szociális kiadásokra -, ám egyben erőteljesen nyomul: a büntetés terén. A gondoskodó államból büntető lesz, amely a nincsteleneket, hajléktalanokat, kéregetőket, munkanélkülieket nem segíti, hanem bünteti és fegyelmezi, hisz a javukat érdemtelen nyomorgónak tekinti. Olyan már nincs is, hogy érdemes szegény (ti. hogy valaki önhibáján kívül, a körülmények miatt került volna hátrányos helyzetbe). Aki nem tud vagy esetleg nem akar beilleszkedni, az bűnöző, segélyre ne, csak közmunkára számítson, ha még söprögetni se hajlandó, irány a dutyi. S mindez történik "a szabad társadalom civilizálása" érdekében - jó lesz ez nekik is, de nekünk meg pláne.

Wacquant szerint ez az esztelen gondolkodás, a "zéró tolerancia" elve, melyet a nyolcvanas évekbeli, Reagan és Thatcher által levezényelt újkonzervatív fordulat alapozott meg, az elmúlt évtizedben már hivatalos állásponttá merevedett. Washingtonból és NY-ból indulva ez a doktrína az egész fejlett világban, de Mexikóban és Dél-Amerikában is elfogadottá vált, elsőként a most hősként tisztelt Rudolf Giuliani polgármester vezette be NY-ban. A megemelt létszámú rendfenntartó erők szabad kezet kaptak a kis stílű bűnözők, koldusok és hajléktalanok kisöprésére a város centrális részeiből. "Mi itt New Yorkban tudjuk, hol az ellenség" - mondották a kilencvenes évek közepén: kicsiben dolgozó kábszerkereskedők, prostik, koldusok, graffitifestők, no és persze azok a hajléktalanok, akik az útkereszteződéseknél egy kis apróért felajánlkoznak az ablak lemosására. A rendőrség "értelemszerűen" ránézésre dolgozott, úgyhogy NY-ban ma már több afroamerikai ül börtönben, mint ahányan közülük egyetemre járnak. Nesze neked, olvasztótégely!

Aki pedig látni akarja, hogyan működik mindez nálunk, nézzen ki tíz percre a Keleti pu.-ra, ahol a fokozott rendőri ellenőrzés, mint korábban a nem fokozott, azt jelenti, hogy az arabokat, romákat, hajléktalan kinézetű, egy nejlonszatyorral mászkáló (rosszabb esetben kukázó) szegényeket és a valamilyen szubkultúratagnak kinéző, de inkább szintén csak szegényes, kopottas öltözékű, ápolatlan hajú fiatalokat ellenőrzik nonstop. A fehéreket és a jobban öltözötteket meg sosem. Nos, ez a zéró tolerancia: gyanús az, aki eleve gyanús. Vissza Lombrosóhoz. Innen már csak egy ugrás, hogy a rendőr-adémiákon meghonosodjon a gyanús kinézetű elemek elnevezésű tantárgy.

NY-ban, "a rendfenntartás Mekkájában" a "jó" bűnüldözési mutatók persze nem maradhattak el, más kérdés, hogy azokban a városokban, ahol az angol típusú, úgynevezett közösségi rendőrség mellett maradtak, dettó csökkent a bűnözés. Ennek persze emitt ára is van: NY Kalifornia után az USA legnagyobb büntetőállamává vált, tíz év alatt 76 százalékkal növelte a börtönökre fordított kiadásokat, míg 29-cel csökkentette az egyetemi oktatásra szántakat. Az új, erős állam tehát már inkább egy "kérlelhetetlen erkölcsi gyámhoz" hasonlít, mintsem a gyermekeit gondosan nevelő-szocializáló szülőre, aki nemcsak a megbocsátásra, hanem a jutalmazásra is hajlamos. A zéró tolerancia csak büntet. De a megtért bárányt is inkább nyársra húzza, ha úgy szottyan kedve, ebben is különbözik a jó apától.

A Manhattanből világ körüli útjára induló doktrína további nemzetközi "sikerei" nyomon követhetők a kötetben, végezetül inkább magam is úgy ajánlanám a könyvet, miképpen TGM az előszóban: azért kell elolvasni, hogy szemügyre vegyük a világot, amelyben élünk. Megvallom, elég egyszerű és logikus, ily mód semmitmondó tanács ez, de NY tragédiája, s főképpen azután, ahogyan egyesek az elnyomottak üldözéséről papolnak ezzel kapcsolatosan, tényleg nem árt megnézni, mit is jelent az elnyomottak üldözése és a nyomor kriminalizálása.

Szerbhorváth György

Helikon Kiadó, 2001, 173 oldal, 1280 Ft; fordította Köböl Anna

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.