Könyv: Az élőművész - Sophie Calle (Földényi F. László: Légy az árnyékom!)

  • Hajdu István
  • 2003. május 8.

Zene

Aművészet legfantasztikusabb pillanatai között is a legizgalmasabbak, egyben a leginkább félelmetesek az Énen önkézzel végrehajtott, viviszekciószerű "beavatkozások" vagy az afféle föl- és kitárulások, melyek eredményeképpen az Ego nemcsak pusztán pucérrá válik, de valamiféle próbababa gyanánt a megfigyelő számára (szemében vagy kezében) is formálhatóvá, egyúttal vizsgálhatóvá lesz. Benvenuto Cellini önéletrajzától Timm Ulrichs vagy Gilbert és George élő szoborként működtetett létkirakatáig élet és művészet (vagy inkább fordítva?!) látványos egység- és formagyakorlatait ismerjük; időről időre, sőt az időtől szinte teljesen függetlenül lépnek színre a szó szoros értelmében művészetéletek, hogy mutatva mutassák magukat, s hogy mi látva láthassuk őket.
Aművészet legfantasztikusabb pillanatai között is a legizgalmasabbak, egyben a leginkább félelmetesek az Énen önkézzel végrehajtott, viviszekciószerű "beavatkozások" vagy az afféle föl- és kitárulások, melyek eredményeképpen az Ego nemcsak pusztán pucérrá válik, de valamiféle próbababa gyanánt a megfigyelő számára (szemében vagy kezében) is formálhatóvá, egyúttal vizsgálhatóvá lesz. Benvenuto Cellini önéletrajzától Timm Ulrichs vagy Gilbert és George élő szoborként működtetett létkirakatáig élet és művészet (vagy inkább fordítva?!) látványos egység- és formagyakorlatait ismerjük; időről időre, sőt az időtől szinte teljesen függetlenül lépnek színre a szó szoros értelmében művészetéletek, hogy mutatva mutassák magukat, s hogy mi látva láthassuk őket.

Sophie Calle, a kortárs francia élőművész egy személyben médium és mediátor, s ha szabad egy másodperc alatt kijelölni helyét, szerepét és funkcióját, akkor azt mondhatjuk, hogy

eleven novellahős,

mozgó irodalom, egyszersmind élő szociopszichológiai kisesszé. Honfi-, kor- és kartársaitól - a látszat- és a valódi rokonságtól függetlenül - éppen a narrativitáshoz és a verbalitáshoz való erős kötődése révén különbözik: Ben Vautier álnaiv, mű-infantilis gondolatait és gesztusait szórja termékenyítőleg a szélbe, Christian Boltanski személyes képeket nivellál a köz javára vagy éppen fordítva: átlagolt képekbe skatulyázza önmagát, Calle viszont történeteket és helyzetgyakorlatokat kínál a néző-olvasónak. Szerepeket és szerepmagyarázatokat vázlatoz vagy dolgoz ki, s az elemzés feladatát okosan másra hagyja. (George Sande-tól Jean-Luc Godard-on át Catherine Millet-ig ismert eljárás ez a francia művészetben is.)

Földényi F. László kötete ezeket a lejátszott gyakorlatokat s a melléjük illesztett kommentárokat elemzi, fűzi tovább, mondhatnánk, kommentálja a kommentárt, egyrészt vizuális alapanyagként, másrészt irodalmi matéria gyanánt kezelve Calle munkáit. A könyv tehát nem monográfia, hanem gazdag műleírások füzére. Földényi bízik abban, hogy Sophie Calle művei időrendbe állítva és megfelelően elemezve kiadnak, megjelenítenek egy életrajzot is, és bizonyos szempontból igaza is van. Éppen azért, mert Calle saját bőrét viszi minden pillanatban a vásárra (mondhatnák: egy személyben Apolló és Marszüász, de ebbe ne bonyolódjunk most bele), valóban folyamatosan írja és teszi közzé automonográfiáját összes mozdulatával és gesztusával, ám a ravasz csapdát is felállítja a feléje fordulónak. Hiszen - mert hát mégiscsak művészetről van szó - készpénz helyett csekket kap a néző: Calle történetei elbeszélt, eljátszott, megszerkesztett, leképezett történetek, melyeket mi csak az ő engedélyével láthatunk és követhetünk, és soha nem lehetünk biztosak abban, hogy művészet és élet hol nem hágja át véletlenül vagy direkt a közös határt. E művek egyik alapvető értéke - s erre Földényi okkal utal is - a titok, az enigma, az igaz- nem igaz dilemmája és paradoxona, következésképpen az elemző sem lehet annyira naiv, hogy ne éljen olykor gyanakvással a Calle által önmagának előírt feladat végrehajtásának-átélésének érvénye iránt. Másképpen fogalmazva úgy rémlik, Calle nem mindig hagy esélyt arra, hogy biztosak lehessünk abban, hogy a művészet nem fedi-e el az életet, a művi nem lesz-e valóságos éppen az interpretáció lelkesültsége miatt?!

Mindegy, Földényi

elemzései igen érzékenyek,

empatikusak s gazdagon erezettek irodalmi és művészettörténeti hivatkozásokkal, analógiákkal. Meglepő azonban, hogy elkerülte figyelmét Diderot fantasztikus esszéje (Levél a vakokról azoknak, akik látnak), mely Sophie Calle, de Boltanski s mindazok szempontjából, akik a rejtőzködő, majd feltárulkozó Énnel bíbelődnek, máig roppant fontos és eleven. Arról már nem is beszélve, hogy Calle egyik főműve, a Vakok értelmezését is jócskán kitágíthatta volna.

Hogy a szerző esszékommentárjával el akarta kerülni vagy inkább csak szimbolizálni igyekezett a monografikus módszert, nos a módszernek az lett a következménye, hogy meglehetősen hiányossá vagy inkább bizonytalanná vált Sophie Calle pályájának szituálása. Nem lett volna haszontalan megemlíteni például az 1973-ban megjelent story artot, mely rövid New York-i működés után Franciaországban lett korszakot meghatározó tendenciává a concept art elfáradását követő átmeneti időben. A konceptualisták egy csoportja annak idején visszalépett az absztrakt jelenségek ábrázolásának igényétől, s konkrétabb, talán könnyebben is emészthető műveket igyekeztek készíteni. Szöveg és fotó kombinációkat hoztak létre; olyan bipoláris együttest, amelyben az alkotó elemek, a kép és szöveg egyenrangúan adnak elő történeteket. Ezt az utat nem sorolhatjuk be, mint végül is a concept artot sem, a képzőművészet, az irodalom vagy a fotóművészet kategóriájába. Inkább ezek szintéziséről van szó, melyet annak idején a kritikusok jó része lelkesen, ám kis túlzással "új nyelvminta"-ként üdvözölt. Franciaországban olyan fontos művészek indultak el story-artistaként, mint az említett Boltanski, a Magyarországon alig, de Európában igencsak jól ismert Jean Le Gac, Anette Messager vagy a Poirier házaspár. ´ket követte a hetvenes évek végén Calle, hogy aztán az egyik legjelentősebb művésszé váljék, a posztkonceptualista gondolkodás kereteit végleg szétfeszítve.

Földényi F. László kötete a fentiek ellenére (pontosabban az említett kifogásokkal együtt is) fontos munka. Egyrészt, mert Sophie Calle műveinek bemutatásával egy rendkívül élénk és jellegzetes tendencia egyik legérdekesebb és legtehetségesebb protagonistáját ismerheti meg az efféle ügyekben ridegen tartott magyar olvasó, másrészt a siralmas nyelvi állapotban lévő magyar művészettörténet-írás példát vehet fogalmazástanból.

Hajdu István

Enciklopédia Kiadó, 2002, 142 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.