Lemez: Új baloldal (The (International) Noise Conspiracy: Bigger Cages, Longer Chains; BoySetsFire:

  • Greff András
  • 2003. május 8.

Zene

Amikor egy harcos baloldali zenekar felküzdi magát a föld alól a mainstream közelébe vagy - horribile dictu - a multik kebeléig, mindjárt magyarázkodni kényszerül. A svéd Noise Conspiracy balszélső csatárai (akiknek a muzsika terepén a Sonics, az ideológiáén meg Karl Marx és Guy Debord a példaképük) például mintha feszt afféle önironikus-önreflexív módon tematizálnák a problémát, elég egy pillantás a számcímekre: Capitalism Stole My Virginity, Up For Sale s a többi. Lelkük rajta, azt viszont mindenképp felrónám a zenekarnak, hogy a forradalminak szánt mondanivaló mellé nem nagyon igyekszik revelatív muzsikát is passzítani.

BoySetsFire: Tomorrow Come Today

Amikor egy harcos baloldali zenekar felküzdi magát a föld alól a mainstream közelébe vagy - horribile dictu - a multik kebeléig, mindjárt magyarázkodni kényszerül. A svéd Noise Conspiracy balszélső csatárai (akiknek a muzsika terepén a Sonics, az ideológiáén meg Karl Marx és Guy Debord a példaképük) például mintha feszt afféle önironikus-önreflexív módon tematizálnák a problémát, elég egy pillantás a számcímekre: Capitalism Stole My Virginity, Up For Sale s a többi. Lelkük rajta, azt viszont mindenképp felrónám a zenekarnak, hogy a forradalminak szánt mondanivaló mellé nem nagyon igyekszik revelatív muzsikát is passzítani.

Holott Dennis Lyxzen, a zenekar énekes-vezére produkált már ilyesmit. Előző brigádja, a Refused, annak is legkivált a The Shape Of Punk To Come című 1998-as munkája megkerülhetetlen mérföldköve a hardcore történetének: ez az album a mai napig bárkit sikerrel képeszthet el lenyűgöző újszerűségével. A Refused a lemez megjelenésének évében befejezte tevékenykedését, majd rögvest besorolt az olyan kultikus márkanevek mellé, mint a Slint vagy a Kyuss.

A TINC sajnos csak az egyenruhás imázs terén mutat némi egyezést a Refuseddal, egyébiránt teljesen más világ: retrós, groove-os garázsrockot játszik, azt a zenét, amiben a skandinávok évek óta verhetetlennek tetszenek. Ez az ötös fogat éppúgy minimálriffekben utazik, mint mondjuk a Hives, ám experimentálisabb annál, miközben táncolható és baromi laza is marad az egész. S míg az eddigi lemezeiről (The First Conspiracy; Survival Sickness; A New Morning, Changing Weather) inkább csak bizonyos nótái tetszettek, ezt az új, hatszámos minialbumot most oda-vissza kedvemre valónak érzem. Finom kísérletek a hangzás terén, lüktető ritmusok és néhány minden eddigi próbálkozásuknál velősebb rocksláger jellemzi. Hja kérem, ha hosszabbak a láncok, máris messzebb lehet szaladni.

Az amerikai BoySetsFire, amelynek underground szinten kimondottan sikeres független évei után ez az új lemeze már nagykiadós segítséggel kerül a világ bevásárlóközpontjaiba, nem bonyolítja túl a kérdést: ők bizony éppen azért küzdenek, hogy a major rádiók meg az emtívi nagyszámú hallgatóságának énekelhessék el, ami a szívüket nyomja. Mindemellett leginkább az érzelmeinkre kíván hatni - nagyobbrészt intelligensen artikulált - gondolataival: ahogyan az énekes Nathan zengi az alsókutyák (a megszomorított munkásoktól a férjeik által terrorizált asszonyokig) himnuszait, attól furtonfurt meg kell a szívnek hasadnia. Különösen igaz ez az új lemezre. Már az előző, nyersebb és zúzósabb világú After The Eulogy is kiváló munka volt ugyan, de a Tomorrow Come Today az igazán nagy mutatvány: színvonala egységesen magas, s tizenkét, ragadósabbnál ragadósabb dallamokkal telizsúfolt száma kivétel nélkül mind potenciális sláger. Ugyanakkor a gitárok épp oly vastagon szólnak rajta, hogy a korábbi kemény magnak se kelljen okádnia tőle. Így az érzelemdús hardcore-t a lazább rockkal és punkkal ízesen elegyítő társaság akár az idei év egyik nagy befutójává is válhat. Bárhogyan is: esetükben legalább annyit prognosztizálhatunk, hogy tán nem feledkeznek majd meg olyan viharos gyorsasággal arról, amiről számos elődjük: hogy honnan is jöttek, és ez, lássuk be, végül is nem kevés.

Greff András

Epitaph, 2003; Wind Up/Sony, 2003

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.