Lemez: Új baloldal (The (International) Noise Conspiracy: Bigger Cages, Longer Chains; BoySetsFire:

  • Greff András
  • 2003. május 8.

Zene

Amikor egy harcos baloldali zenekar felküzdi magát a föld alól a mainstream közelébe vagy - horribile dictu - a multik kebeléig, mindjárt magyarázkodni kényszerül. A svéd Noise Conspiracy balszélső csatárai (akiknek a muzsika terepén a Sonics, az ideológiáén meg Karl Marx és Guy Debord a példaképük) például mintha feszt afféle önironikus-önreflexív módon tematizálnák a problémát, elég egy pillantás a számcímekre: Capitalism Stole My Virginity, Up For Sale s a többi. Lelkük rajta, azt viszont mindenképp felrónám a zenekarnak, hogy a forradalminak szánt mondanivaló mellé nem nagyon igyekszik revelatív muzsikát is passzítani.

BoySetsFire: Tomorrow Come Today

Amikor egy harcos baloldali zenekar felküzdi magát a föld alól a mainstream közelébe vagy - horribile dictu - a multik kebeléig, mindjárt magyarázkodni kényszerül. A svéd Noise Conspiracy balszélső csatárai (akiknek a muzsika terepén a Sonics, az ideológiáén meg Karl Marx és Guy Debord a példaképük) például mintha feszt afféle önironikus-önreflexív módon tematizálnák a problémát, elég egy pillantás a számcímekre: Capitalism Stole My Virginity, Up For Sale s a többi. Lelkük rajta, azt viszont mindenképp felrónám a zenekarnak, hogy a forradalminak szánt mondanivaló mellé nem nagyon igyekszik revelatív muzsikát is passzítani.

Holott Dennis Lyxzen, a zenekar énekes-vezére produkált már ilyesmit. Előző brigádja, a Refused, annak is legkivált a The Shape Of Punk To Come című 1998-as munkája megkerülhetetlen mérföldköve a hardcore történetének: ez az album a mai napig bárkit sikerrel képeszthet el lenyűgöző újszerűségével. A Refused a lemez megjelenésének évében befejezte tevékenykedését, majd rögvest besorolt az olyan kultikus márkanevek mellé, mint a Slint vagy a Kyuss.

A TINC sajnos csak az egyenruhás imázs terén mutat némi egyezést a Refuseddal, egyébiránt teljesen más világ: retrós, groove-os garázsrockot játszik, azt a zenét, amiben a skandinávok évek óta verhetetlennek tetszenek. Ez az ötös fogat éppúgy minimálriffekben utazik, mint mondjuk a Hives, ám experimentálisabb annál, miközben táncolható és baromi laza is marad az egész. S míg az eddigi lemezeiről (The First Conspiracy; Survival Sickness; A New Morning, Changing Weather) inkább csak bizonyos nótái tetszettek, ezt az új, hatszámos minialbumot most oda-vissza kedvemre valónak érzem. Finom kísérletek a hangzás terén, lüktető ritmusok és néhány minden eddigi próbálkozásuknál velősebb rocksláger jellemzi. Hja kérem, ha hosszabbak a láncok, máris messzebb lehet szaladni.

Az amerikai BoySetsFire, amelynek underground szinten kimondottan sikeres független évei után ez az új lemeze már nagykiadós segítséggel kerül a világ bevásárlóközpontjaiba, nem bonyolítja túl a kérdést: ők bizony éppen azért küzdenek, hogy a major rádiók meg az emtívi nagyszámú hallgatóságának énekelhessék el, ami a szívüket nyomja. Mindemellett leginkább az érzelmeinkre kíván hatni - nagyobbrészt intelligensen artikulált - gondolataival: ahogyan az énekes Nathan zengi az alsókutyák (a megszomorított munkásoktól a férjeik által terrorizált asszonyokig) himnuszait, attól furtonfurt meg kell a szívnek hasadnia. Különösen igaz ez az új lemezre. Már az előző, nyersebb és zúzósabb világú After The Eulogy is kiváló munka volt ugyan, de a Tomorrow Come Today az igazán nagy mutatvány: színvonala egységesen magas, s tizenkét, ragadósabbnál ragadósabb dallamokkal telizsúfolt száma kivétel nélkül mind potenciális sláger. Ugyanakkor a gitárok épp oly vastagon szólnak rajta, hogy a korábbi kemény magnak se kelljen okádnia tőle. Így az érzelemdús hardcore-t a lazább rockkal és punkkal ízesen elegyítő társaság akár az idei év egyik nagy befutójává is válhat. Bárhogyan is: esetükben legalább annyit prognosztizálhatunk, hogy tán nem feledkeznek majd meg olyan viharos gyorsasággal arról, amiről számos elődjük: hogy honnan is jöttek, és ez, lássuk be, végül is nem kevés.

Greff András

Epitaph, 2003; Wind Up/Sony, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.