Könyv: Fullasztó (Boris Vian: Hullasztó)

  • Bánáti Andrea
  • 1998. szeptember 3.

Zene

Ha egy regényíró a lélekelemzést választja regényének területéül, és az egészet mint belső monológot vezeti elő, felmerül a kérdés, mennyire hiteles, milyen sűrűségű az a világ, amely elénk tárul. Nem kényszeríti-e hangulatát túlságosan jellemeire, megérti-e az adott kor törvényszerűségeit, alakjait, azok cselekedeteit és motivációit, tud-e olyan légkört teremteni, ami tág teret enged szereplőinek, ami inkább szolgálja, élteti, felemeli, semmint megfojtja őket? Más szóval szimpla projekció, vagy több annál? Boris Vian regénye, a Hullasztó állja a próbát, annak dacára, hogy a regény sötét és reménytelen, hogy a boldogságnak még a szikrája sem lobban föl benne. Ellene vethetjük, amit az egzisztencialisták ellen szokás, hogy az emberi létnek csak az árnyoldalait ábrázolja.

Ha egy regényíró a lélekelemzést választja regényének területéül, és az egészet mint belső monológot vezeti elő, felmerül a kérdés, mennyire hiteles, milyen sűrűségű az a világ, amely elénk tárul. Nem kényszeríti-e hangulatát túlságosan jellemeire, megérti-e az adott kor törvényszerűségeit, alakjait, azok cselekedeteit és motivációit, tud-e olyan légkört teremteni, ami tág teret enged szereplőinek, ami inkább szolgálja, élteti, felemeli, semmint megfojtja őket? Más szóval szimpla projekció, vagy több annál? Boris Vian regénye, a Hullasztó állja a próbát, annak dacára, hogy a regény sötét és reménytelen, hogy a boldogságnak még a szikrája sem lobban föl benne. Ellene vethetjük, amit az egzisztencialisták ellen szokás, hogy az emberi létnek csak az árnyoldalait ábrázolja.

Falusi környezetben játszódik, tárgya a barbár, nyers, telhetetlen élet. Angel és Klementina különösen rossz házasságából három különösen szép, erőtől duzzadó gyermek születik. Férjét asszonya a baklövésért, hogy gyermekeket nemzett neki, nem nagyon szereti. Inkább kifejezetten gyűlöli. Finoman szólva is undorodik tőle. "Porontyait" elhanyagolja, lárvának, mocskos kis féregnek becézi, mi több, döghússal eteti. Holtottó, a falu pszichiátere meggyógyítaná, de - Vian könyve legalábbis ezt sugallja - megmenteni csak az egészséges életösztönt lehet. Maga a hősnő, Klementina sem érzékeli, s valószínűleg nem is érti nyomorúsága okát. Minden segítő és jobbító szándéknak ellenáll, mert hiányzik belőle az élni akarás. Béklyóba zárja az idő. Csak azt tudja, hogy a természet könyörtelen parancsát követnie, élnie és éltetnie kell bármi áron, félelmei, szorongásai ellenében is.

A történet szempontjából végeredményben édes mindegy, ki játssza el az "olyan a világ, amilyennek megéljük" élhetetlen sztereotípiáját. Nem a személyiség a fontos, hanem a keserűség, amelyet megtestesít. Vian nem kutatja sem a társadalmi, sem a lélektani magyarázatot. Egyszerűen megmutatja mint létezőt. Megrajzolja az elembertelenedés folyamatát, egy szilárdan szomorú világszemlélet szerinte kézenfekvő nyilvánvalóságával.

Nem szeretem az egzisztencialistákat. Nem bírom az erkölcstelenségi (erkölcsös?) állásfoglalást, amit képviselnek. Nyomasztóak, minimum. Hatásuk - mint a hasba rúgás - káros, bár valószínűleg mulandó. Viszont kétségtelen, s Vian prózája is ezt igazolja, a legplasztikusabb jellemfestők közülük kerülnek ki.

Bánáti Andrea

Fordította: Vargyas Zoltán, Polgár Kiadó, 1998, 185 oldal, 850 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”