Könyv: Fullasztó (Boris Vian: Hullasztó)

  • Bánáti Andrea
  • 1998. szeptember 3.

Zene

Ha egy regényíró a lélekelemzést választja regényének területéül, és az egészet mint belső monológot vezeti elő, felmerül a kérdés, mennyire hiteles, milyen sűrűségű az a világ, amely elénk tárul. Nem kényszeríti-e hangulatát túlságosan jellemeire, megérti-e az adott kor törvényszerűségeit, alakjait, azok cselekedeteit és motivációit, tud-e olyan légkört teremteni, ami tág teret enged szereplőinek, ami inkább szolgálja, élteti, felemeli, semmint megfojtja őket? Más szóval szimpla projekció, vagy több annál? Boris Vian regénye, a Hullasztó állja a próbát, annak dacára, hogy a regény sötét és reménytelen, hogy a boldogságnak még a szikrája sem lobban föl benne. Ellene vethetjük, amit az egzisztencialisták ellen szokás, hogy az emberi létnek csak az árnyoldalait ábrázolja.

Ha egy regényíró a lélekelemzést választja regényének területéül, és az egészet mint belső monológot vezeti elő, felmerül a kérdés, mennyire hiteles, milyen sűrűségű az a világ, amely elénk tárul. Nem kényszeríti-e hangulatát túlságosan jellemeire, megérti-e az adott kor törvényszerűségeit, alakjait, azok cselekedeteit és motivációit, tud-e olyan légkört teremteni, ami tág teret enged szereplőinek, ami inkább szolgálja, élteti, felemeli, semmint megfojtja őket? Más szóval szimpla projekció, vagy több annál? Boris Vian regénye, a Hullasztó állja a próbát, annak dacára, hogy a regény sötét és reménytelen, hogy a boldogságnak még a szikrája sem lobban föl benne. Ellene vethetjük, amit az egzisztencialisták ellen szokás, hogy az emberi létnek csak az árnyoldalait ábrázolja.

Falusi környezetben játszódik, tárgya a barbár, nyers, telhetetlen élet. Angel és Klementina különösen rossz házasságából három különösen szép, erőtől duzzadó gyermek születik. Férjét asszonya a baklövésért, hogy gyermekeket nemzett neki, nem nagyon szereti. Inkább kifejezetten gyűlöli. Finoman szólva is undorodik tőle. "Porontyait" elhanyagolja, lárvának, mocskos kis féregnek becézi, mi több, döghússal eteti. Holtottó, a falu pszichiátere meggyógyítaná, de - Vian könyve legalábbis ezt sugallja - megmenteni csak az egészséges életösztönt lehet. Maga a hősnő, Klementina sem érzékeli, s valószínűleg nem is érti nyomorúsága okát. Minden segítő és jobbító szándéknak ellenáll, mert hiányzik belőle az élni akarás. Béklyóba zárja az idő. Csak azt tudja, hogy a természet könyörtelen parancsát követnie, élnie és éltetnie kell bármi áron, félelmei, szorongásai ellenében is.

A történet szempontjából végeredményben édes mindegy, ki játssza el az "olyan a világ, amilyennek megéljük" élhetetlen sztereotípiáját. Nem a személyiség a fontos, hanem a keserűség, amelyet megtestesít. Vian nem kutatja sem a társadalmi, sem a lélektani magyarázatot. Egyszerűen megmutatja mint létezőt. Megrajzolja az elembertelenedés folyamatát, egy szilárdan szomorú világszemlélet szerinte kézenfekvő nyilvánvalóságával.

Nem szeretem az egzisztencialistákat. Nem bírom az erkölcstelenségi (erkölcsös?) állásfoglalást, amit képviselnek. Nyomasztóak, minimum. Hatásuk - mint a hasba rúgás - káros, bár valószínűleg mulandó. Viszont kétségtelen, s Vian prózája is ezt igazolja, a legplasztikusabb jellemfestők közülük kerülnek ki.

Bánáti Andrea

Fordította: Vargyas Zoltán, Polgár Kiadó, 1998, 185 oldal, 850 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.