Könyv: Kis zsidó pornográfia (Szántó T. Gábor: Mószer. Két kisregény.)

  • - seres -
  • 1998. április 2.

Zene

Meglepő lenne-e, ha kiderülne, hogy a zsidó hitközség egyik legfőbb tisztségviselője a kommunista rendszer spiclije volt? Lenne-e, és ha igen, pontosan milyen típusú felháborodás lenne abból, ha a Szombat című zsidó kulturális folyóirat tényfeltáró cikket közölne arról, hogy egy főrabbi nemcsak a III/III-as ügyosztály jelentéstevője, de a keletnémet Stasi megbízható embere is volt? Más minőségű felháborodás lenne-e ez, mint amikor nem explicite zsidó spicliskedésre derül fény? Hát persze hogy. Mindenki tudja, hogy ha azok komcsik, az rosszabb, mint amikor mi magyarok vagyunk komcsik. Mi csak a karrierünket egyengettük, de a zsidó komcsik direkt beléptek a pártba meg az ávóba, hogy bosszút álljanak. Nyomulnak, ezért feltűnőek. Hallgatnak, meglapulnak, hogy ne tűnjenek fel, ez pláne feltűnő.

Meglepő lenne-e, ha kiderülne, hogy a zsidó hitközség egyik legfőbb tisztségviselője a kommunista rendszer spiclije volt? Lenne-e, és ha igen, pontosan milyen típusú felháborodás lenne abból, ha a Szombat című zsidó kulturális folyóirat tényfeltáró cikket közölne arról, hogy egy főrabbi nemcsak a III/III-as ügyosztály jelentéstevője, de a keletnémet Stasi megbízható embere is volt? Más minőségű felháborodás lenne-e ez, mint amikor nem explicite zsidó spicliskedésre derül fény? Hát persze hogy. Mindenki tudja, hogy ha azok komcsik, az rosszabb, mint amikor mi magyarok vagyunk komcsik. Mi csak a karrierünket egyengettük, de a zsidó komcsik direkt beléptek a pártba meg az ávóba, hogy bosszút álljanak. Nyomulnak, ezért feltűnőek. Hallgatnak, meglapulnak, hogy ne tűnjenek fel, ez pláne feltűnő.

Ezeknek teregessünk szennyest? - kérdi a könyv főszereplője, az idős főrabbi (a kisregény végén kis kurzivált bekezdés tudatja, hogy fiktív főrabbiról van szó), aki megtudja, hogy a Szombatban cikk készül a múltjáról. Leplezzük le őszintén, kőkeményen az úgynevezett igazságot, és ezzel legyünk jófiúk a gojok előtt? A zsidó besúgás leleplezése zsidó lap által nem pont a besúgás egyik minősített esete? Ki fogja megérteni, mi volt a spicliség oka, még ha a magyarázat nem is jelenthet elfogadást? Szántó T. Gábor (mellesleg: a Szombat főszerkesztője) ismeri a felvetett dilemmákat: maga is állandóan megkapja a Síp utcai hivatalosoktól, hogy saját fészkébe piszkít, amikor kényelmetlen zsidó belügyeket a nyilvánosság elé tár. Szántó pontosan tudja, hogyan működnek a lelki és hivatali mechanizmusok, és kisregénye attól hihető és izgalmas, hogy egy hiperreális környezetbe bújtatott fiktív szereplő valódi félelmeket és valódi kérdéseket fogalmaz meg.

A főrabbit természetesen kényszerítik a beépülésre, a kényszer természetesen a félelem miatt működhet - a félelem mögött/alatt azonban természetesen egy másik félelem is működik: ha nincs ez a rendszer, visszajöhet a másik, az előző. A végső lökést a papír aláírására az adja meg, hogy hirtelen fóbiája támad: a kihallgatószoba kísértetiesen emlékezteti a lágerre, amit túlélt; főként persze a rendszer iránti lojalitás működik, a szovjet bevonulásnak ugye volt egy felszabadító momentuma, ebben a rendszerben legalább nem zsidóznak nyíltan. Aztán lassan a felismerés: "magyaroknak és németeknek szolgáltatunk ki zsidókat, nem pedig egy olyan politikát segítünk érvényesülni, ami mégiscsak legyőzte a nácizmust. Mert addig ezzel a meggyőződéssel küzdöttem le az olykori önvádat." Ok, de nem magyarázat. A megértés nem mentesít semmi alól. A főrabbi az önvádat tanításba fojtja: a rabbiképző tanítványainak lassan hömpölygő órákon egyszerűen elmeséli a zsidók viszonyát a besúgáshoz, a történelemtől napjainkig. Ezenkívül naplóba fog. A körülményes nyelvezet, a szaggatott, önvádtól és bűntudattól átitatott naplórészletek mögül lassan előviláglik egy ember története, aki rájön, hogy átverték, kihasználták a félelmét és a lojalitását, saját feleségét is ráállították; és ezt a meg- és elmagyarázhatatlan tényt akarja most tényfeltárni a Szombat? A Mószer: letehetetlen.

A másik kisregény (Én?) is szép és szomorú próza. Egy közepesen fiatal női én két férfi között hánykódik hosszan és szexuálisan, egy létező kapcsolat kifulladásának egyenes következményeként. A pszeudoromantikus leányfüzetszerű pornográf részletek valójában a női öntudat és önbecsülés visszaszerzésének stációi, a partnerkapcsolatból hiányzó partneri viszony létrehozása egy másik partnerrel, lépések a saját női test és lélek együttes elfogadása felé. A lány eredeti partnere nárcisztikus fiatal író, akivel megszakadt a kommunikáció fonala, a hosszú kapcsolat során a kölcsönös szeretet/gyűlölet előbb csapkodós veszekedésekhez, majd elhallgatásokhoz és így hallgatáshoz vezet. A félreviszony azonban nem old meg semmit, a kiégés kölcsönös. "Õ azért dugott félre, mert elégedetlen volt velem. Én azért, hogy bosszút álljak." Innentől fogva az egyetlen kapaszkodó az, hogy nincs megállás.

- seres -

Magvető kiadó, Budapest, 244 oldal, 870 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."