Könyv: ...miiii mozog a zöld leveles bokorban? (Parti Nagy Lajos: Hősöm tere)

  • Forgács Zsuzsa
  • 2000. december 21.

Zene

Lehetséges volna ezen a Földnek nevezett, űrben hajókázó, paradicsomi anyaplanétánkon, a pirkadó harmadik évezredben faji hadován alapuló totális hatalomátvétel?
Lehetséges volna ezen a Földnek nevezett, űrben hajókázó, paradicsomi anyaplanétánkon, a pirkadó harmadik évezredben faji hadován alapuló totális hatalomátvétel?

A Hősöm tere írója szerint az új smink-, tánc-, manír- és csőrcsattogtatási rend, amelyhez pillanatok alatt oly olcsó és gyáva önáltatással akklimatizáltuk magunkat, nem pusztán abszurd, de ártalmatlan bábjáték-operett, amin vinnyogva gurulhatunk a röhögéstől - mert ígérem, mindenki vinnyogva fog röhögni, aki akárcsak futólag belecsippent ebbe a könyvbe -, hogy aztán kitapsolva, kimulatva, kimosolyogva magunkat, Micimackó gyanútlan jóhiszeműségével elraktározódjunk télire, hanem immár egy valóságos, újfajilag "hatalomátvett" végkifejlet lidérces jelen idejének vagyunk szereplői.

Felkérem az igen tisztelt olvasó utastársaimat, hogy a további érvényes együtt haladás érdekében tépjék le arcukról az elsötétítő maszkot!

Parti Nagy Lajos még ennél is többet tesz értünk, ő ugyanis még vezéráldozatra is képes tételének bizonyítására. Pontosabban magát a szerzőt - tehát saját magát, mint önmaga teremtményét - áldozza be, mikor a faji hadoválók székházában hagyja testét kísérleti célokra, hogy az új-régi űberfaj képviselői beműthessenek neki ezt-azt: például szárnyakat, ami hát - lássuk be - egyáltalán nem lekicsinylendő, sőt mindannyiunk számára határtalanul lelkesítő kilátás és körülmény. A kérdés persze minden korokban az volt és az lesz, hogy milyen áron kaphatunk mi és a szerző szárnyakat? A recept a régi, a forgatókönyv álruhája új:

Felejtkezz el a szalonképességedről, sőt bélyegezd csökevénynek, mely akadályoz az "erő megragadásában, melynek mindenkori direkt következménye a megragadás ereje." Aztán állj neki lekoppintani a körülötted hadoválók faji hadoválását, és amikor már kellően megszoktad a fordulatokat, ígérd meg magadnak, hogy "mostantól fogva azt is fogod gondolni, amit mondasz"...

A Parti Nagy Lajos teremtette én-hős is ezt teszi, hogy beválthassa minden korok szerzőinek horrorját: 1. hogy a teremtmény leváljon - és teljességgel függetlenedjen - teremtőjéről/től (lásd: az emberiség istenről), 2. hogy a mértéket és szemérmet nem ismerő faji hadoválás szabadjára eresztett mámorában a függetlenedett ÉN egyik kifejlett példánya eljöjjön értünk, és minimum bezúzzon, bedaráljon, befaljon minket, bár előtte nagy valószínűséggel még el fog játszatni velünk egy-két mobiltelefonos, látványtervezett, lincselős tömegjelenetet az aftershave-színű ég alatt, a fekete inges őrző-védőkkel benépesített amfiteátrumában.

Ha viszont szerencsénk van, minden cécó és ragozás nélkül a liftaknában végezzük, sőt egy fejbegolyó is jár a nyerteseknek. A kevésbé szerencsés változatban csak elgázosítanak minket. Különösen akkor van erre jó esélyünk, ha a vezér hatalomra juttatóinak első körébe tartozunk, hiszen köztudomású, hogy az első kör mindig szeret mindenféle nyimvedt-nyamvadt számlát benyújtani, praktikus ezt nem kivárni.

Parti Nagy Lajos könyve földi, légi és virtuális irányítóközpont, mely segít figyelmünket az új ezredforduló akut problémáira összpontosítani, a génsebészettől a behódolástanig. Hogy jobban csússzon a horror, szerzőnk mindezt olyan vadonatúj nyelvi humorral műveli, melynek nincsenek előzményei irodalmunkban. Ma, amikor családtagjaink, barátaink, egykori iskolatársaink és (fájdalmas dolog ezt leírnom) egykor hőn szeretett és tisztelt tanáraink közül egyre többen kezdenek aláevezni, aláhinni, aláönigazolni magukat, és milliméterről milliméterre szinte a maguk számára is észrevehetetlenül átprogramozni magukat az "új" Nagy Faji viselkedési és köznyelvi szótárba, másképpen szólva e szótár követelményeihez igazítják túlélési elképzeléseiket, NOS, ebben a helyzetben kérve kérlek benneteket, tisztelt olvasók, hogy vigyázó szemetek a Hősöm terére vessétek...

Forgács Zsuzsa

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.