Könyv: Nyomozati anyag (Christoph Wolff: Johann Sebastian Bach)

  • Kolozsi László
  • 2005. január 27.

Zene

A kiváló magyar zenetudósnak, Bartha Dénesnek, amikor 1960-ban Bach-monográfiáját írta, majdnem ugyanannyi dokumentum állt a rendelkezésére, mint Christoph Wolffnak negyven évvel késõbb. Pontosan tudta, hogy Bach utolsó éveiben mennyit keresett, ahogy azt is, hogy Bach hangszerekkel is kereskedett, mégis arra a következtetésre jutott, szemben Wolff-fal, hogy Bach koldusszegény volt.

A kiváló magyar zenetudósnak, Bartha Dénesnek, amikor 1960-ban Bach-monográfiáját írta, majdnem ugyanannyi dokumentum állt a rendelkezésére, mint Christoph Wolffnak negyven évvel később. Pontosan tudta, hogy Bach utolsó éveiben mennyit keresett, ahogy azt is, hogy Bach hangszerekkel is kereskedett, mégis arra a következtetésre jutott, szemben Wolff-fal, hogy Bach koldusszegény volt. Wolff Bach-életrajzának egyik tanulsága, hogy a zenetörténet tényeit is - főként, ha kevés dokumentum maradt hátra - sokféleképpen lehet értelmezni. Hogy a zenetörténet - akárcsak a történelem - értelmezés kérdése. Wolff roppant terjedelmű művében (mely Széky János remek fordításában majdnem az eredetivel egy időben jelent meg) a Bartháénál sokkal derűsebb képet fest Bachról. Az alcím, A tudós zeneszerző, arra utal, hogy Wolff szerint Bach - bár nem írt elméleti műveket - a zeneelmélet egyik legkiválóbb tudósa, aki a gyakorlatban, vagyis műveivel kívánta bizonyítani teoretikusi kvalitásait.

A vaskos tudományos könyv regényként is élvezhető: remek tanulmányokkal megspékelt nyomozati anyag; legalább tízévi vizsgálat eredménye. Wolff következtetéseinek merészsége a kortárs tudományfilozófiának, filozófiának köszönhető: tudósi attitűdjét (és műve stílusát) legalább annyira alakította a francia Annales-iskola, mint a - Barthes-hoz is köthető - strukturalista irányzat. A régizenés mozgalom adta Wolff kezébe a palettát, amivel az új Bach-képet megfestette. És miként a régizenés előadások is tulajdonképpen csak műértelmezések, a tudós Bach-képe sem feltétlenül igazabb, legfeljebb csak hitelesebb. Wolff beépíti művébe a korábbi, régi zene előtti teoretikusok (pl. a Magyarországon is ismert Alfred Dürr) eredményeit is, és úgy vitatkozik egyes előadókkal és elméletekkel, hogy

nem nevezi meg

vitapartnereit. Leírja, hogy mikor és miért keletkezett a BWV 565-ös orgonamű, de nem írja azt, hogy különben nem értek egyet Jaap Schröderrel, aki szerint a d-moll toccata hegedűre íródott. Nem vitatkozik Paul McCreeshsel sem. McCreesh Máté-passió-felvételén a szólisták éneklik a kórustételeket is. Ha jól olvassuk Wolff könyvét, kiderül, hogy - szerinte - nem így volt. Wolff nem idézi sem Christian Gerbert - akinek Templomi szertartások Szászországban című művét McCreesh és Harnoncourt is citálja -, sem Matthesont, a Bach-kortárs zeneszerzőt és elméleti szakírót, akinek hangnemtáblázata nélkül - Harnoncourt szerint - más lenne a Máté-passió.

Érdemes egy példával szemléltetni, hogyan ókumlál Wolff: számba veszi a hagyatékot, leírja, milyen kottákat, hangszereket, könyveket hagyott Bach a családjára. A hangszerek mennyiségéből persze nem nehéz levonni a következtetést, hogy a zeneszerző bizony hangszerkölcsönzésből is szert tett némi kiegészítő jövedelemre. A könyvek esetében Wolff él a gyanúperrel, hogy az örökösök a jobb, kapósabb, nekik tetsző darabokat már kivették a hagyatékból, és ezek nem szerepelnek a leltárban: vagyis Bachnak jóval több könyve volt, mint ahogy korábban gondoltuk. Wolff semmit sem fogad el készpénznek, sem Forkel Bach-életrajzát, sem a Bach halála után megjelent híres Nekrológot, Agricola és C. Ph. E. Bach művét; minden szöveget körülbelül úgy olvas, mint egy nyomozótiszt egy vallomást. Még Bach leveleit is. Ha Bach dühösen ír egy kortársnak, nem azt feltételezi, mint a korábbi monográfusok, hogy Bach elégedetlen volt a helyzetével, hanem felteszi: lehet, hogy szerzőnknek éppen rossz napja volt, és más állásra, más városra vágyott. Wolff, követve a zeneszerző vándorlását városról városra, nemcsak Bachról és nemcsak a zenei környezetről, a Bach-kortársakról vagy Bach elődeiről ír, hanem a város múltjáról, az uralkodókról, a köznép életéről is. Figyelembe veszi, hány ünnep lehetett Köthenben, hány esemény, amire Bachnak zenét kellett írnia, és ezek után vonja le a következtetést: az elveszett kötheni művek száma meghaladja a kétszázat. A gordonkaszvitek, hegedűpartiták, a brandenburgi versenyek, a Gyászóda időszakából hiányzik kétszáz darab! A zenetörténet - szerintem - legnagyobb veszteségéről nehéz megindultság nélkül írni és olvasni.

Wolff, bár maga is a Grove lexikon szerzője (lásd magyarul: A Bach család, Zeneműkiadó, 1989), nem olyan higgadt és szárazon tárgyilagos, mint a világhírű szótár tudósai: elemzésein - bár kerüli a fölösleges, általánosító, zenetudóshoz nem méltó jelzőket - érezni a rajongást. Wolff nem állítana soha olyat, ami nem bizonyítható, soha nem írná le azt, amit például Malte Korff, hogy Bach esős időben indult el megkeresni Buxtehudét (ez a kijelentés egyrészt a romantikus zeneszerzőportrét színezné ki, másrészt nem bizonyítható, hiszen nincs a korból megbízható időjárás-jelentés). Attól is ódzkodik, hogy pletykáljon, és Bach italvásárlási szokásaiból sem von le (téves) következtetést. A mű legérdekesebb fejezete az Énekesmadár és szegfű a ház asszonyának, amely a Bach család életéről, vásárlásairól szól. A lipcsei évekről. Wolffot mintha jobban érdekelné a Bachot körülvevő

tárgyi környezet,

mint a zenei. Nem ír részletesen a Bachot megelőző kantátaszerzőkről, de a zeneszerző lakásáról igen. E fejezet kimondatlan tanulsága, hogy Bach tulajdonképpen azért nem járta be a fél világot, mint kortársai, különösen Händel, mert jól érezte magát Lipcsében. Tulajdonképpen elégedett volt a helyzetével, Lipcsében megbecsülték, respekt-je volt, és bár való igaz, meg kellett olykor küzdenie néhány fafejű bürokratával, és zenészeiért rendszeresen csatákat kellett vívnia a város vezetésével, de - megkockáztatom - boldogabb és elégedettebb ember volt, mint a Londonban a rivális színházak vezetőivel harcoló Händel.

Nem utazhatott persze a családja miatt sem, de talán nem is vágyott hosszabb távollétekre, ami számára fontos volt, a kották, rendre megjöttek Európa minden részéből. Mindössze egy helyesbíthető, cikornyás mondatot találtam. Wolff Bachja egy önmagával elégedett, a vendégséget kedvelő, pipázgató, a kávét és a rajnai borokat kedvelő, joviális, enyhén szigorú, csípős nyelvű, elégedett ember. Akinek a műve, nem mellesleg, a rendezett világegyetem hű tükre, és - mint Wolff csodálatos Trias harmonica elemzéséből kiderül - az egyik legfontosabb és legcáfolhatatlanabb istenérv.

Kolozsi László

Park Kiadó, Budapest, 2004, 625 oldal, 7500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?