Könyv: Sok az alja (Kepes András: Kepes Krónika; Lengyel

  • Vas Gábor
  • 1999. december 23.

Zene

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

A fecsegés, a pletyka női attribútum. A beszélgetés mint műfaj már a férfiakra maradt történetileg. Ami nem jelenti, hogy helyesen ítéljük meg a nőket: nyilván ők is tudnak fesztelenül társalogni, okosan hallgatni, figyelni, kérdezni, szóval mindent, ami része annak az intellektuális élménynek, amit egy másik lény verbális megnyílása nyújthat. Hogy akkor mégis miért mindig a féfiaké a szó? A pasik valószínűleg jobban szeretnek a középpontban lenni. Bizonyíték erre az alábbi két könyv szerzője: Lengyel László, aki végigbeszélgette a rendszerváltást s az azóta eltelt tíz évet, most sem tud kibújni a bőréből. Kepes pedig szándékoltan régi formáját hozza.

Lehet, hogy csak a személyével szemben meglévő túlzott elvárások következtében, de a Kepes Krónika olvastán kissé csalódott voltam. Nem tudtam ugyanis arról dönteni olvasás közben, hogy vajon hol tart Kepes András, az író. A kilencvenes évek elejének bölcsészlány-bálványa hosszú hallgatást s a sajtóban bőven és gusztustalanul taglalt betegséget követően tért vissza, de éppen a kötetből lehetünk biztosak benne, hogy nem a könyvpiac a végső állomáshelye.

A come back egyébként fényesen sikerült: Kepes újra uralta néhány napig a képernyőt, minden csatornán feltűnt, s a régi, valóban jól bevált receptet követve, elővette egykori sikereit, csokorba szedte legjobb beszélgetéseit, s ideális karácsonyi ajándékot nyújtott át mindazoknak, akik már évekkel ezelőtt Desszert-függők voltak, nem várnak tehát többet, csak azt, amit megszoktak.

Apropó, Desszert

Nem lennék meglepve, ha a közeljövő hasonló szerepre kárhoztatná Kepest, mint amit annak idején játszott, az akkor még egyeduralkodó királyi tévében. Friderikusz is ilyenkor szokta ismételni régi műsorait. "vakodnék persze párhuzamot vonni a két egykori újságíró között, habitusuk, érdeklődésük egészen másra predesztinálja őket, ám ettől még eszközeik alkalmanként lehetnek hasonlók, s a siker is utolérheti mindkettőjüket. Nincs is ezzel semmi baj. Bajom csak azzal volt, ahogyan már fentebb is jeleztem, hogy nem derült ki a könyvből, holt tart jelenleg az író Kepes. Ez valószínűleg csak akkor derülne ki, ha Kepes írna egy könyvet. Vámos Miklós például szokott, akkor is, ha közben ő is tévés személyiséggé vált, s akkor is, ha a Lehetelen felvételein nem tudott kibújni Kepes hatása alól, ezért az ő vicceivel szórakoztatta a nagyérdeműt, mondván, Kepesnek vannak a legjobb viccei a városban.

Kepes azonban megelégedett azzal, hogy újra elénk tárta már jól ismert beszélgetéseit. Ezzel azonban elhallgatta előlünk azokat a társalgásokat, amelyeket a Desszert megszűnése óta folytatott. Mert abban biztos vagyok, hogy vannak elrejtett dialógusai Kepesnek, régebbről és a közelmúltból is. Talán egyszer ezeket is megírja, ha a kereskedelmi televíziózás nem darálja be őt is, mint annyi jobb sorsra érdemes sorstársát. Kepes Truman Capote-féle alkat, neki tényleg csak az elhatározás kellene ahhoz, hogy valódi szellemi élményt nyújtó társalgásokkal tegyen bennünket gazdagabbá, anélkül, hogy szembesítene bennünket saját kisszerűségünkkel. De vajon megteszi-e? Gyanítom, néhány producert, műsorigazgatót s könyvkiadót komolyan foglalkoztat e kérdés, lehet, hogy ők már tudják a választ is. Csak nekünk kell már megint, ki tudja, mennyit várni egy jó könyvre.

Kurzív fecsegők

Hogy egy beszélgetés mennyire komoly dolog, jól mutatja Lengyel László Beszélgető-könyvecskéje. A kötet társszerzőjét, Várszegi Asztrik katolikus püspököt az "egykor volt remek drámaíró" csupán azért, mert Lengyel Lászlóval hajlandó volt együtt beszélgetni, kurzívvá avatta. Hogy miért érzi ellenfélnek Csurka az utóbbi időben - és a könyvben is - a meglehetősen rezignáltnak tűnő, fáradtság jeleit mutató Lengyelt, nem világos előttem.

Lengyel - egyébként Csurkával együtt - egy csalódott és sikertelen generáció tagja, amelynek a világról alkotott képei, a társadalomról képzelt igazságai a rendszerváltást követően sorra darabokra hullottak. Nemcsak arról van szó, hogy Lengyel Lászlónak szinte egyetlen politikai jóslata sem vált be, hanem arról, hogy a mai fiatal értelmiségi generáció nem is érti, miről beszélgetnek ezek az emberek, magukat rendszerváltó elitként aposztrofálva, az ország legjelentősebb szerkesztőségeiből egymásnak üzengetve.

Nem azzal van a baj, hogy két éve Lengyel László még a szocialisták győzelmére fogadott, és rajtavesztett; s az sem baj, hogy most éppen ugyanezt teszi. A baj az, hogy a tíz éve megszokott beszélgetőpartnereken túl nincs kihez szólnia.

A könyv azonban ettől még nem rossz, sőt. Várszegi Asztrik ugyanis fel tudja mutatni az alternatívát azzal szemben, amit az elmúlt tíz év hivatásos közéleti vitázói nyújtani tudnak. A maga csendes, ám magabiztos módján ellenpontozza a megtört Lengyel Lászlót. Szemmel láthatóan nem lételeme a közszereplés, s a Lengyelnek oly kedves, Várszegi által csak fecsegésnek tekintett műfaj művelése közben sem titkolja honvágyát kolostora után, s talán éppen ezért szimpatikus. Nem akarja helyettünk megtalálni a válaszokat. Végül is ebbe rokkant bele a rendszerváltó generáció: a fiatalok találnak maguknak beszélgetőpartnereket a segítségük nélkül is.

Vas Gábor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.