Könyv: Sok az alja (Kepes András: Kepes Krónika; Lengyel

  • Vas Gábor
  • 1999. december 23.

Zene

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

A fecsegés, a pletyka női attribútum. A beszélgetés mint műfaj már a férfiakra maradt történetileg. Ami nem jelenti, hogy helyesen ítéljük meg a nőket: nyilván ők is tudnak fesztelenül társalogni, okosan hallgatni, figyelni, kérdezni, szóval mindent, ami része annak az intellektuális élménynek, amit egy másik lény verbális megnyílása nyújthat. Hogy akkor mégis miért mindig a féfiaké a szó? A pasik valószínűleg jobban szeretnek a középpontban lenni. Bizonyíték erre az alábbi két könyv szerzője: Lengyel László, aki végigbeszélgette a rendszerváltást s az azóta eltelt tíz évet, most sem tud kibújni a bőréből. Kepes pedig szándékoltan régi formáját hozza.

Lehet, hogy csak a személyével szemben meglévő túlzott elvárások következtében, de a Kepes Krónika olvastán kissé csalódott voltam. Nem tudtam ugyanis arról dönteni olvasás közben, hogy vajon hol tart Kepes András, az író. A kilencvenes évek elejének bölcsészlány-bálványa hosszú hallgatást s a sajtóban bőven és gusztustalanul taglalt betegséget követően tért vissza, de éppen a kötetből lehetünk biztosak benne, hogy nem a könyvpiac a végső állomáshelye.

A come back egyébként fényesen sikerült: Kepes újra uralta néhány napig a képernyőt, minden csatornán feltűnt, s a régi, valóban jól bevált receptet követve, elővette egykori sikereit, csokorba szedte legjobb beszélgetéseit, s ideális karácsonyi ajándékot nyújtott át mindazoknak, akik már évekkel ezelőtt Desszert-függők voltak, nem várnak tehát többet, csak azt, amit megszoktak.

Apropó, Desszert

Nem lennék meglepve, ha a közeljövő hasonló szerepre kárhoztatná Kepest, mint amit annak idején játszott, az akkor még egyeduralkodó királyi tévében. Friderikusz is ilyenkor szokta ismételni régi műsorait. "vakodnék persze párhuzamot vonni a két egykori újságíró között, habitusuk, érdeklődésük egészen másra predesztinálja őket, ám ettől még eszközeik alkalmanként lehetnek hasonlók, s a siker is utolérheti mindkettőjüket. Nincs is ezzel semmi baj. Bajom csak azzal volt, ahogyan már fentebb is jeleztem, hogy nem derült ki a könyvből, holt tart jelenleg az író Kepes. Ez valószínűleg csak akkor derülne ki, ha Kepes írna egy könyvet. Vámos Miklós például szokott, akkor is, ha közben ő is tévés személyiséggé vált, s akkor is, ha a Lehetelen felvételein nem tudott kibújni Kepes hatása alól, ezért az ő vicceivel szórakoztatta a nagyérdeműt, mondván, Kepesnek vannak a legjobb viccei a városban.

Kepes azonban megelégedett azzal, hogy újra elénk tárta már jól ismert beszélgetéseit. Ezzel azonban elhallgatta előlünk azokat a társalgásokat, amelyeket a Desszert megszűnése óta folytatott. Mert abban biztos vagyok, hogy vannak elrejtett dialógusai Kepesnek, régebbről és a közelmúltból is. Talán egyszer ezeket is megírja, ha a kereskedelmi televíziózás nem darálja be őt is, mint annyi jobb sorsra érdemes sorstársát. Kepes Truman Capote-féle alkat, neki tényleg csak az elhatározás kellene ahhoz, hogy valódi szellemi élményt nyújtó társalgásokkal tegyen bennünket gazdagabbá, anélkül, hogy szembesítene bennünket saját kisszerűségünkkel. De vajon megteszi-e? Gyanítom, néhány producert, műsorigazgatót s könyvkiadót komolyan foglalkoztat e kérdés, lehet, hogy ők már tudják a választ is. Csak nekünk kell már megint, ki tudja, mennyit várni egy jó könyvre.

Kurzív fecsegők

Hogy egy beszélgetés mennyire komoly dolog, jól mutatja Lengyel László Beszélgető-könyvecskéje. A kötet társszerzőjét, Várszegi Asztrik katolikus püspököt az "egykor volt remek drámaíró" csupán azért, mert Lengyel Lászlóval hajlandó volt együtt beszélgetni, kurzívvá avatta. Hogy miért érzi ellenfélnek Csurka az utóbbi időben - és a könyvben is - a meglehetősen rezignáltnak tűnő, fáradtság jeleit mutató Lengyelt, nem világos előttem.

Lengyel - egyébként Csurkával együtt - egy csalódott és sikertelen generáció tagja, amelynek a világról alkotott képei, a társadalomról képzelt igazságai a rendszerváltást követően sorra darabokra hullottak. Nemcsak arról van szó, hogy Lengyel Lászlónak szinte egyetlen politikai jóslata sem vált be, hanem arról, hogy a mai fiatal értelmiségi generáció nem is érti, miről beszélgetnek ezek az emberek, magukat rendszerváltó elitként aposztrofálva, az ország legjelentősebb szerkesztőségeiből egymásnak üzengetve.

Nem azzal van a baj, hogy két éve Lengyel László még a szocialisták győzelmére fogadott, és rajtavesztett; s az sem baj, hogy most éppen ugyanezt teszi. A baj az, hogy a tíz éve megszokott beszélgetőpartnereken túl nincs kihez szólnia.

A könyv azonban ettől még nem rossz, sőt. Várszegi Asztrik ugyanis fel tudja mutatni az alternatívát azzal szemben, amit az elmúlt tíz év hivatásos közéleti vitázói nyújtani tudnak. A maga csendes, ám magabiztos módján ellenpontozza a megtört Lengyel Lászlót. Szemmel láthatóan nem lételeme a közszereplés, s a Lengyelnek oly kedves, Várszegi által csak fecsegésnek tekintett műfaj művelése közben sem titkolja honvágyát kolostora után, s talán éppen ezért szimpatikus. Nem akarja helyettünk megtalálni a válaszokat. Végül is ebbe rokkant bele a rendszerváltó generáció: a fiatalok találnak maguknak beszélgetőpartnereket a segítségük nélkül is.

Vas Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.