Könyv: Sok az alja (Kepes András: Kepes Krónika; Lengyel

  • Vas Gábor
  • 1999. december 23.

Zene

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

Kepes András és Lengyel László-Várszegi Asztrik beszélgetőkönyve

A fecsegés, a pletyka női attribútum. A beszélgetés mint műfaj már a férfiakra maradt történetileg. Ami nem jelenti, hogy helyesen ítéljük meg a nőket: nyilván ők is tudnak fesztelenül társalogni, okosan hallgatni, figyelni, kérdezni, szóval mindent, ami része annak az intellektuális élménynek, amit egy másik lény verbális megnyílása nyújthat. Hogy akkor mégis miért mindig a féfiaké a szó? A pasik valószínűleg jobban szeretnek a középpontban lenni. Bizonyíték erre az alábbi két könyv szerzője: Lengyel László, aki végigbeszélgette a rendszerváltást s az azóta eltelt tíz évet, most sem tud kibújni a bőréből. Kepes pedig szándékoltan régi formáját hozza.

Lehet, hogy csak a személyével szemben meglévő túlzott elvárások következtében, de a Kepes Krónika olvastán kissé csalódott voltam. Nem tudtam ugyanis arról dönteni olvasás közben, hogy vajon hol tart Kepes András, az író. A kilencvenes évek elejének bölcsészlány-bálványa hosszú hallgatást s a sajtóban bőven és gusztustalanul taglalt betegséget követően tért vissza, de éppen a kötetből lehetünk biztosak benne, hogy nem a könyvpiac a végső állomáshelye.

A come back egyébként fényesen sikerült: Kepes újra uralta néhány napig a képernyőt, minden csatornán feltűnt, s a régi, valóban jól bevált receptet követve, elővette egykori sikereit, csokorba szedte legjobb beszélgetéseit, s ideális karácsonyi ajándékot nyújtott át mindazoknak, akik már évekkel ezelőtt Desszert-függők voltak, nem várnak tehát többet, csak azt, amit megszoktak.

Apropó, Desszert

Nem lennék meglepve, ha a közeljövő hasonló szerepre kárhoztatná Kepest, mint amit annak idején játszott, az akkor még egyeduralkodó királyi tévében. Friderikusz is ilyenkor szokta ismételni régi műsorait. "vakodnék persze párhuzamot vonni a két egykori újságíró között, habitusuk, érdeklődésük egészen másra predesztinálja őket, ám ettől még eszközeik alkalmanként lehetnek hasonlók, s a siker is utolérheti mindkettőjüket. Nincs is ezzel semmi baj. Bajom csak azzal volt, ahogyan már fentebb is jeleztem, hogy nem derült ki a könyvből, holt tart jelenleg az író Kepes. Ez valószínűleg csak akkor derülne ki, ha Kepes írna egy könyvet. Vámos Miklós például szokott, akkor is, ha közben ő is tévés személyiséggé vált, s akkor is, ha a Lehetelen felvételein nem tudott kibújni Kepes hatása alól, ezért az ő vicceivel szórakoztatta a nagyérdeműt, mondván, Kepesnek vannak a legjobb viccei a városban.

Kepes azonban megelégedett azzal, hogy újra elénk tárta már jól ismert beszélgetéseit. Ezzel azonban elhallgatta előlünk azokat a társalgásokat, amelyeket a Desszert megszűnése óta folytatott. Mert abban biztos vagyok, hogy vannak elrejtett dialógusai Kepesnek, régebbről és a közelmúltból is. Talán egyszer ezeket is megírja, ha a kereskedelmi televíziózás nem darálja be őt is, mint annyi jobb sorsra érdemes sorstársát. Kepes Truman Capote-féle alkat, neki tényleg csak az elhatározás kellene ahhoz, hogy valódi szellemi élményt nyújtó társalgásokkal tegyen bennünket gazdagabbá, anélkül, hogy szembesítene bennünket saját kisszerűségünkkel. De vajon megteszi-e? Gyanítom, néhány producert, műsorigazgatót s könyvkiadót komolyan foglalkoztat e kérdés, lehet, hogy ők már tudják a választ is. Csak nekünk kell már megint, ki tudja, mennyit várni egy jó könyvre.

Kurzív fecsegők

Hogy egy beszélgetés mennyire komoly dolog, jól mutatja Lengyel László Beszélgető-könyvecskéje. A kötet társszerzőjét, Várszegi Asztrik katolikus püspököt az "egykor volt remek drámaíró" csupán azért, mert Lengyel Lászlóval hajlandó volt együtt beszélgetni, kurzívvá avatta. Hogy miért érzi ellenfélnek Csurka az utóbbi időben - és a könyvben is - a meglehetősen rezignáltnak tűnő, fáradtság jeleit mutató Lengyelt, nem világos előttem.

Lengyel - egyébként Csurkával együtt - egy csalódott és sikertelen generáció tagja, amelynek a világról alkotott képei, a társadalomról képzelt igazságai a rendszerváltást követően sorra darabokra hullottak. Nemcsak arról van szó, hogy Lengyel Lászlónak szinte egyetlen politikai jóslata sem vált be, hanem arról, hogy a mai fiatal értelmiségi generáció nem is érti, miről beszélgetnek ezek az emberek, magukat rendszerváltó elitként aposztrofálva, az ország legjelentősebb szerkesztőségeiből egymásnak üzengetve.

Nem azzal van a baj, hogy két éve Lengyel László még a szocialisták győzelmére fogadott, és rajtavesztett; s az sem baj, hogy most éppen ugyanezt teszi. A baj az, hogy a tíz éve megszokott beszélgetőpartnereken túl nincs kihez szólnia.

A könyv azonban ettől még nem rossz, sőt. Várszegi Asztrik ugyanis fel tudja mutatni az alternatívát azzal szemben, amit az elmúlt tíz év hivatásos közéleti vitázói nyújtani tudnak. A maga csendes, ám magabiztos módján ellenpontozza a megtört Lengyel Lászlót. Szemmel láthatóan nem lételeme a közszereplés, s a Lengyelnek oly kedves, Várszegi által csak fecsegésnek tekintett műfaj művelése közben sem titkolja honvágyát kolostora után, s talán éppen ezért szimpatikus. Nem akarja helyettünk megtalálni a válaszokat. Végül is ebbe rokkant bele a rendszerváltó generáció: a fiatalok találnak maguknak beszélgetőpartnereket a segítségük nélkül is.

Vas Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.