Könyv: Szeretem ezt az álmomat

  • Kovács Imre
  • 1996. június 27.

Zene

Kovács Imre

Megjelentek Víg Mihály versei és novellái, csak így, különösebb cím nélkül, film- és koncertfotók csíkmásolataival a borítón, narancsszínű alapon. Itt kellene befejezni az írást, mert aki tudja, hogy miről van szó, az szépen lemegy a könyvesboltba, megveszi, hazaviszi, aztán vagy elolvassa, vagy nem, de akár így, akár úgy cselekszik, csak csendben, visszafogottan teszi, amit tesz, mert ez nem egy hőbörgő, dühödt világ, ez a Víg Mihályé, hanem ilyen pöszmötölős, pepecselős, sallangmentes univerzum, novemberi szerelmekkel, élő kövekkel, jó adag depresszióval. Ezt a kijárási tilalmat nem oldja fel egy rendelet, ez végleges, aki bújt, bújt, aki nem, nem, nincs apelláta.

Általában gyanakodva forgatom az olyan könyvet, amelyben verset, dalszöveget, novellát, forgatókönyvet ömlesztve rak elém a szerző, itt azonban nincs zavar, semmi nyomasztó eklektika, minden műfajban ugyanazt a történetet viszi tovább Víg, ugyanazt az érzést cipeli, miközben dalból prózába vált, még csak nem is zökken az egész.

Próbáltam a dalszövegeket versként olvasni, de minduntalan odatolakodott a dallam, az a nem túl bonyolult, sötét harmónia, amit annak idején még csak nem is szerettem túlságosan, és lehet, hogy a jövőben sem fogom szeretni, csak épp a részemmé vált, mint annyi minden azokból a rohadt nyolcvanas évekből, hogy meghatározza cselekedeteimet, irányítsa gondolataimat olyan pillanatokban, amikor még csak eszembe se jut dudorászni, csak úgy zsigerből meglök erre vagy arra, én meg azt hiszem: én döntöttem.

Víg Mihály: Versek és novellák

Bahia Kiadó, 1996

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”