Könyv: Véres oroszlán (Sebastian Haffner: Churchill - életrajz)

  • - barotányi -
  • 2003. október 23.

Zene

Sebastian HaÛner: Churchill - életrajz

Ha valakit még a mostanában zajló viták ellenére (vagy pont azért) érdekelne Churchill személye, úgy itt egy újabb adalék: Sebastian Haffner először harminchat évvel ezelőtt publikált módfelett élvezetes és szórakoztató életrajzi esszéje, benne számos olyan szempont, mely eddig nagyjából el is kerülte a nagy emberrel foglalkozó szerzők tekintetét. Érdemes egy pillanatra kitérni a szerző személyére is: hőséhez hasonlóan ő is elhagyta saját táborát, s átment az ellenséghez - azaz az övéi szempontjából árulóvá lett: 1938-ban Németországból Angliába emigrált, s csak tíz évvel a háború vége után tért vissza hazájába. Lehet, hogy önnön különleges pozíciója is segítette abban, hogy megértesse olvasóival Churchill cselekedeteinek - általa vélelmezett - motívumait és azt, miért kísérte végig életét, sokszor kart karba öltve, a mámorító siker és a nyomasztó kudarc. Haffner Churchillje mindenekelőtt született lázadó: nagy történelmi család sarja, ám a famíliából csak kevesen (nagyjából ő és apja) öröklik a jeles ős, John Churchill, Marlborough hercege (Rákóczi francia szövetségeseinek rettegett ellenfele) formátumát és tehetségét. Ezek után nem meglepő, hogy Winston sem érvényesül könnyen: ehhez előbb le kell küzdenie mindenekelőtt az angol iskolarendszer bornírtságát, amelynek a világ által egykoron annyira csodált angol úriembert - Haffner interpretációjában leginkább megannyi

középszerű seggfejet

- köszönhetjük. Azután némileg el kell árulnia saját osztályát is, s ennek formális kifejeződéseként el kell hagynia pártját, a konzervatívokat, csatlakozni a liberálisokhoz, azoknak is a Lloyd George-féle demagóg-szélsőradikális szárnyához. A szerző érzékelteti: hősünk, aki már fiatalkorában öt háborúban vett részt, és - katonaként meg riporterként - sokszor bizonyította személyes bátorságát, egyszerre hordozta magában a hadvezér, az író és az államférfi tulajdonságait. Igen, az államférfiét, aki parancsol, és utasításait zokszó nélkül végrehajtják, s nem a politikusét - az e szakmától elválaszthatatlan taktikázáshoz és intrikához nem igazán értett. Haffner Churchillje periodikusan kapja meg az élettől és az őt körülvevő politikusoktól a lehetőségeket: van úgy, hogy karakteréhez illő feladatokat kap, s akkor szárnyalhat, és van, amikor olyan sarzsit (mondjuk merő kitolásként - lásd pénzügyminiszteri kinevezését a húszas évek közepén), amelybe beletörik a bicskája, és csaknem zátonyra fut politikusi vagy inkább államférfiúi karrierje is. Haffner jól érzékelteti, hogy az a Churchill, aki, mint rendes reakciós, az orosz forradalom nyomán mindennél veszélyesebb barbár fenyegetésként értékelte a bolsevizmust (és eme meggyőződésének barokkos szónoklatokban is hangot adott), miként jutott el odáig, hogy a harmincas évek közepére a brit politikában mintegy magányos rémalakként figyelmeztessen a hitleráj és a náci politika veszélyeire és egy újabb világháború elkerülhetetlenségére. Mikor számos háborús kudarc nyomán új embert keresnek, egyszerűen nem is találhatnak mást, mint Churchillt, aki egyrészt előre megmondta, másrészt eléggé elszánt ahhoz, hogy egészen a teljes győzelemig folytassa a háborút, egy percig sem gondolva különbékére. Szerzőnk interpretációjában Churchillnek van két jó éve, amikor személyes élettörténete és a világtörténet egymástól elválaszthatatlan és egymástól függetlenül el sem mesélhető. Ám ami utána jön, az számos tekintetben teljes kudarc, s ez magyarázatot ad arra is, hogy miért oly ellentmondásos napjainkban Churchill megítélése. ` ugyanis azon túl, hogy a nácizmus és Hitler uralma maradéktalan megsemmisítésére törekedett, egyben célul tűzte ki a háború előtti status quo, a konzervatív Európa restaurációját is - ám alig titkolt mögöttes szándékokat rejtő javaslataival egyedül maradt a három nagy között, és ez legkésőbb Teheránban nyilvánvalóvá is vált. Ahogy hiába várták a mieink is (már aki) az angol ejtőernyősöket - végül nem nyílt (illetve csak igen későn) balkáni front, a szövetségesek Normandiában szálltak partra, és az oroszokat beengedték Európa közepébe, amit Churchill végképp nem akart, de már képtelen volt megakadályozni. Bukása ezek után tulajdonképpen adomány a sorstól, amit azonban vonakodott megköszönni, inkább maradt, s idővel a hatalomba is visszatornászta magát, ám addigra már szó szerint lejárt az ideje. Végezetül idéznénk magát Churchillt, aki békebarát elődeinek megbüntetését követelő híveinek egykor így válaszolt: a jövő megy veszendőbe, ha a jelen törvényt akar ülni a múlt felett.

- barotányi -

Európa Könyvkiadó, 2003, 215 oldal, 1500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.